"Po raz pierwszy w historii". Szef Stellantis mówi o chińskiej hegemonii
- Polityka regulacyjna w Europie i USA coraz bardziej zagraża przyszłości przemysłu motoryzacyjnego - ocenia John Elkann, szef rady nadzorczej Stellantis. I dodaje, że w tym roku chińska motoryzacja po raz pierwszy przebije europejski oraz amerykański rynek - czytamy w serwisie francuskie.pl.
Elkann ocenił, że presja związana z działalnością na europejskim i amerykańskim rynku motoryzacyjnym jest "ekstremalna". Jest to wynik m.in. decyzji polityków, przede wszystkim rządów. Elkann podkreślił, że Europa oraz USA stają się "ofiarami własnych regulacji i polityki celnej, które osłabiają ich konkurencyjność wobec Chin".
– W tym roku po raz pierwszy w historii chiński rynek motoryzacyjny będzie większy niż amerykański i europejski łącznie. Chiny idą zupełnie inną ścieżką. Podczas gdy Zachód wprowadza coraz bardziej restrykcyjne regulacje dotyczące emisji i elektromobilności, Chiny konsekwentnie wspierają rozwój swojej branży: od produkcji baterii po subsydia dla lokalnych producentów. Efekt? Chińskie marki zdominowały rynek samochodów elektrycznych i coraz śmielej wchodzą na rynki zachodnie - twierdzi szef Stellantis.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Posty promowane z budżetu resortu. Minister ujawnia, ile to kosztowało
Elkann uderzył też w taryfy nakładane przez Donalda Trumpa. 25 proc. cła na samochody czy aluminium i stal mają "zniechęcać do inwestycji".
Natomiast w Europie problemem są działania polityków wokół elektryków. Elkann uważa, że jednego dnia promuje się elektryfikację, a drugiego wycofuje dopłaty. - Infrastruktura ładowania pozostaje niewystarczająca. Konsumenci reagują oporem i niechęcią do zmian - uważa.
Stellantis w Polsce
Stellantis w Polsce prowadzi salony sprzedaży marek Alfa Romeo, Citroen, DS, Fiat, Jeep, Opel, Peugeot, Abarth. Do tej listy dołączył też Leapmotor. Część dealerów już otworzyła salony, w których pod jednym dachem oferowanych jest kilka marek.
Jak pisaliśmy na money.pl - Leapmotor to chiński producent aut, który w Europie działa jako joint-venture z koncernem Stellantis. W spółce pod nazwą Leapmotor International koncern Stellantis ma 51 proc. udziałów, Chińczycy - pozostałe 49 proc. W przeszłości Stellantis wycofał się z chińskiego rynku. W 2023 r. sprzedał swoje trzy fabryki - w Chengdu, Xiangyang i Wuhan. Europejski koncern działał w Chinach w ramach joint-venture z Dongfeng Motors - Dongfeng Peugeot Citroën Automobile.