Wstrzymali produkcję samochodu w Polsce. Przedstawiciel firmy mówi, co dalej

- To nie koniec marki Leapmotor w Polsce, wręcz przeciwnie - zapowiada w rozmowie z money.pl Wojciech Tomaszkiewicz, dyrektor generalny Stellantis Polska. Z końcem marca fabryka w Tychach przestała produkować model Leapmotor T03. Teraz auta będą sprowadzane na nasz rynek z Chin.

Od kwietnia na polskim rynku sprzedawane będą auta Leapmotor T03Od kwietnia w Polsce sprzedawane są auta Leapmotor T03 produkowane w Chinach, a nie montowane w Tychach
Źródło zdjęć: © Getty Images | CYK
Marcin Walków

We wtorek agencja Reutera poinformowała, że koncern Stellantis wstrzymał produkcję w Tychach elektrycznego modelu T03 marki Leapmotor. Firma potwierdziła wówczas tę informację, nie podając jednak szczegółów ani powodów tej decyzji.

- Nie, to nie koniec marki Leapmotor w Polsce, wręcz przeciwnie - ma ona przed sobą ciekawą przyszłość w naszym kraju. Zapadła decyzja wyłącznie o wstrzymaniu końcowego montażu modelu T03 w Tychach. Samochody, które sprzedajemy na polskim rynku, będą importowane z fabryki w Chinach - mówi money.pl Wojciech Tomaszkiewicz, dyrektor generalny Stellantis Polska.

Stellantis ma około 21 proc. udziałów w Leapmotor. - I chcę to wyraźnie podkreślić: ta decyzja w żaden sposób nie wpłynie negatywnie na rozwój marki Leapmotor w naszym kraju. Dziś mamy siedmiu dealerów, którzy oferują Leapmotor T03. W pierwszym miesiącu rejestracji, czyli w marcu, sprzedanych zostało 56 egzemplarzy. Patrząc na nasz bank zamówień, w kwietniu będzie to już co najmniej 250 wydań modelu T03 i liczba ta będzie systematycznie rosnąć - dodaje Tomaszkiewicz.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Chińskie auta zagrożeniem dla naszej gospodarki? "Pytanie, jak Europa będzie się bronić"

"Leapmotor w Polsce przyspieszy". Podwoją liczbę salonów dealerów

Zapowiada też, że to nie koniec ofensywy modelowej chińskiej marki Leapmotor. - Liczymy również, że i kolejny model, C10, będzie ciekawą ofertą, zwłaszcza że debiutuje w Polsce również jako model elektryczny z range-extenderem, czyli o łącznym zasięgu nawet 970 km - dodaje.

Leapmotor w Polsce przyspieszy. Jeszcze w tym miesiącu podwoimy liczbę partnerów w sieci dealerskiej tej marki. Model T03 ma zasięg 265 km i docelowo planujemy, by w dowolnym miejscu w Polsce można było znaleźć dealera Leapmotor właśnie w takim promieniu - zapowiada w rozmowie z money.pl.

Stellantis w Polsce prowadzi salony sprzedaży marek Alfa Romeo, Citroen, DS, Fiat, Jeep, Opel, Peugeot, Abarth. Do tej listy dołączył też Leapmotor. Część dealerów już otworzyła salony, w których pod jednym dachem oferowanych jest kilka marek. Tomaszkiewicz wierzy, że jest tam miejsce także dla modeli Leapmotor.

- Rozbudowujemy sieć przede wszystkim w oparciu o partnerów Stellantisa, ale jesteśmy otwarci też na współpracę z partnerami spoza sieci. Moją misją jest przede wszystkim, aby Leapmotor dał możliwość generowania dodatkowego wolumenu sprzedaży i rozwoju biznesu naszym już istniejącym partnerom - wyjaśnia.

Leapmotor. Sposób Stellantisa na chińskie samochody

Leapmotor to chiński producent aut, który w Europie działa jako joint-venture z koncernem Stellantis. W spółce pod nazwą Leapmotor International koncern Stellantis ma 51 proc. udziałów, Chińczycy - pozostałe 49 proc. W przeszłości Stellantis wycofał się z chińskiego rynku. W 2023 r. sprzedał swoje trzy fabryki - w Chengdu, Xiangyang i Wuhan. Europejski koncern działał w Chinach w ramach joint-venture z Dongfeng Motors - Dongfeng Peugeot Citroën Automobile.

Później Stellantis kupił 21 proc. udziałów w chińskiej spółce-matce Leapmotor za 1,5 mld euro. Na miejsce produkcji modelu T03 wybrano zakład w Tychach.

Trzeba pamiętać, że nasza fabryka w Tychach produkuje ponad 220 tys. samochodów rocznie, przede wszystkim Fiata 600, Jeepa Avengera i Alfę Romeo Junior. W miniony poniedziałek rozpoczęto tam produkcję Juniora z napędem 4x4, weszła do produkcji też kolejna wersja Avengera z napędem na cztery koła. Montaż T03 w systemie SKD był jedynie dodatkiem, wręcz marginalnym. Ze względu na politykę koncernu, nie podajemy jednak konkretnej liczby - mówi money.pl Tomaszkiewicz.

Wyjaśnijmy, że system SKD (ang. Semi Knocked Down) to montaż dużych, częściowo złożonych podzespołów, które są importowane do fabryki w kraju docelowym. Strategia ta stosowana jest nie tylko w motoryzacji, ale i w przemyśle AGD oraz produkcji elektroniki użytkowej.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów