Wstrzymali produkcję samochodu w Polsce. Przedstawiciel firmy mówi, co dalej
- To nie koniec marki Leapmotor w Polsce, wręcz przeciwnie - zapowiada w rozmowie z money.pl Wojciech Tomaszkiewicz, dyrektor generalny Stellantis Polska. Z końcem marca fabryka w Tychach przestała produkować model Leapmotor T03. Teraz auta będą sprowadzane na nasz rynek z Chin.
We wtorek agencja Reutera poinformowała, że koncern Stellantis wstrzymał produkcję w Tychach elektrycznego modelu T03 marki Leapmotor. Firma potwierdziła wówczas tę informację, nie podając jednak szczegółów ani powodów tej decyzji.
- Nie, to nie koniec marki Leapmotor w Polsce, wręcz przeciwnie - ma ona przed sobą ciekawą przyszłość w naszym kraju. Zapadła decyzja wyłącznie o wstrzymaniu końcowego montażu modelu T03 w Tychach. Samochody, które sprzedajemy na polskim rynku, będą importowane z fabryki w Chinach - mówi money.pl Wojciech Tomaszkiewicz, dyrektor generalny Stellantis Polska.
Stellantis ma około 21 proc. udziałów w Leapmotor. - I chcę to wyraźnie podkreślić: ta decyzja w żaden sposób nie wpłynie negatywnie na rozwój marki Leapmotor w naszym kraju. Dziś mamy siedmiu dealerów, którzy oferują Leapmotor T03. W pierwszym miesiącu rejestracji, czyli w marcu, sprzedanych zostało 56 egzemplarzy. Patrząc na nasz bank zamówień, w kwietniu będzie to już co najmniej 250 wydań modelu T03 i liczba ta będzie systematycznie rosnąć - dodaje Tomaszkiewicz.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Chińskie auta zagrożeniem dla naszej gospodarki? "Pytanie, jak Europa będzie się bronić"
"Leapmotor w Polsce przyspieszy". Podwoją liczbę salonów dealerów
Zapowiada też, że to nie koniec ofensywy modelowej chińskiej marki Leapmotor. - Liczymy również, że i kolejny model, C10, będzie ciekawą ofertą, zwłaszcza że debiutuje w Polsce również jako model elektryczny z range-extenderem, czyli o łącznym zasięgu nawet 970 km - dodaje.
Leapmotor w Polsce przyspieszy. Jeszcze w tym miesiącu podwoimy liczbę partnerów w sieci dealerskiej tej marki. Model T03 ma zasięg 265 km i docelowo planujemy, by w dowolnym miejscu w Polsce można było znaleźć dealera Leapmotor właśnie w takim promieniu - zapowiada w rozmowie z money.pl.
Stellantis w Polsce prowadzi salony sprzedaży marek Alfa Romeo, Citroen, DS, Fiat, Jeep, Opel, Peugeot, Abarth. Do tej listy dołączył też Leapmotor. Część dealerów już otworzyła salony, w których pod jednym dachem oferowanych jest kilka marek. Tomaszkiewicz wierzy, że jest tam miejsce także dla modeli Leapmotor.
- Rozbudowujemy sieć przede wszystkim w oparciu o partnerów Stellantisa, ale jesteśmy otwarci też na współpracę z partnerami spoza sieci. Moją misją jest przede wszystkim, aby Leapmotor dał możliwość generowania dodatkowego wolumenu sprzedaży i rozwoju biznesu naszym już istniejącym partnerom - wyjaśnia.
Leapmotor. Sposób Stellantisa na chińskie samochody
Leapmotor to chiński producent aut, który w Europie działa jako joint-venture z koncernem Stellantis. W spółce pod nazwą Leapmotor International koncern Stellantis ma 51 proc. udziałów, Chińczycy - pozostałe 49 proc. W przeszłości Stellantis wycofał się z chińskiego rynku. W 2023 r. sprzedał swoje trzy fabryki - w Chengdu, Xiangyang i Wuhan. Europejski koncern działał w Chinach w ramach joint-venture z Dongfeng Motors - Dongfeng Peugeot Citroën Automobile.
Później Stellantis kupił 21 proc. udziałów w chińskiej spółce-matce Leapmotor za 1,5 mld euro. Na miejsce produkcji modelu T03 wybrano zakład w Tychach.
Trzeba pamiętać, że nasza fabryka w Tychach produkuje ponad 220 tys. samochodów rocznie, przede wszystkim Fiata 600, Jeepa Avengera i Alfę Romeo Junior. W miniony poniedziałek rozpoczęto tam produkcję Juniora z napędem 4x4, weszła do produkcji też kolejna wersja Avengera z napędem na cztery koła. Montaż T03 w systemie SKD był jedynie dodatkiem, wręcz marginalnym. Ze względu na politykę koncernu, nie podajemy jednak konkretnej liczby - mówi money.pl Tomaszkiewicz.
Wyjaśnijmy, że system SKD (ang. Semi Knocked Down) to montaż dużych, częściowo złożonych podzespołów, które są importowane do fabryki w kraju docelowym. Strategia ta stosowana jest nie tylko w motoryzacji, ale i w przemyśle AGD oraz produkcji elektroniki użytkowej.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl