Motoryzacyjny gigant wstrzymuje produkcję samochodu w Polsce
Stellantis wstrzymał produkcję chińskiego samochodu elektrycznego T03 w Polsce. "Od 30 marca nie montuje już modelu T03 firmy Leapmotor w zakładzie w Tychach" - potwierdziła tvn24.pl Agnieszka Brania, rzeczniczka prasowa fabryk Stellantis w naszym kraju.
Stellantis nie ujawnił, czy zamierza przenieść produkcję modelu Leapmotor T03 do innego zakładu, ani jakie powody zadecydowały o wstrzymaniu montażu samochodu w Polsce.
Agencja Reutera, powołując się na osobę znającą kulisy sprawy, napisała, że Stellantis nie planuje na razie wznowienia produkcji małego modelu T03 w Europie. "Chcą zmodernizować T03 do modeli serii A, które będą produkowane poza Chinami od 2026 roku" - czytamy. Przypomina też, że w ubiegłym roku zrezygnowano z planów budowy w Polsce drugiego modelu marki Leapmotor - elektrycznego crossovera B10.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Panika na światowych giełdach. Trump widzi w tym lekarstwo dla USA
Decyzja ta zapadła po tym, jak pod koniec października chińscy producenci samochodów elektrycznych otrzymali od rządu w Pekinie polecenie, aby wstrzymać swoje inwestycje w niektórych europejskich krajach. Potwierdzała to także korespondencja przedstawiciela jednej z chińskich firm z Polską Agencją Inwestycji i Handlu (PAIH), do której dotarł money.pl.
Wynikało z niej, że chińska firma Leapmotor podjęła decyzję o wstrzymaniu planowanych inwestycji w Polsce. Stało się to po tym, jak Polska znalazła się w gronie państw UE, które poparły nałożenie dodatkowych ceł na import samochodów elektrycznych produkowanych w Chinach.
Leapmotor. Co to za marka?
Leapmotor to chiński producent aut, który w Europie działa jako joint-venture z koncernem Stellantis. W spółce joint-venture pod nazwą Leapmotor International koncern Stellantis ma 51 proc. udziałów, Chińczycy - pozostałe 49 proc.
Było to możliwe po tym, jak Stellantis, czyli właściciel takich marek jak Peugeot, Fiat, Opel czy Jeep, kupił 21 proc. udziałów w chińskiej spółce-matce Leapmotor za 1,5 mld euro. Stellantis wycofał się z chińskiego rynku w 2023 r. Wtedy sprzedał swoje trzy fabryki - w Chengdu, Xiangyang i Wuhan. Europejski koncern działał w Chinach w ramach joint-venture z Dongfeng Motors - Dongfeng Peugeot Citroën Automobile. CEO koncernu Carlos Tavares zapowiedział taką decyzję rok wcześniej.
Do produkcji modelu T03 wybrano zakład koncernu Stellantis w Tychach, w których wcześniej produkowano m.in. Fiata 500. Rozważano kilka europejskich lokalizacji ze względu na konkurencyjne koszty produkcji. Pierwsze pilotażowe egzemplarze modelu T03 opuściły linię produkcyjną w czerwcu 2024 roku. Pełnoskalowa produkcja ruszyła natomiast 16 października, co zbiegło się z debiutem marki na paryskich targach motoryzacyjnych.