Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Robert Kędzierski
|

Koniec epoki w Tychach. Fabryka przestanie produkować trzy kultowe modele

16
Podziel się:

Według ustaleń Auto Świata, wraz z końcem czerwca 2024 roku w fabryce Stellantis w Tychach zakończy się produkcja Fiata 500, Abartha 595/695 oraz Lancii Ypsilon II. Decyzja koncernu wiąże się ze zmianą strategii zakładów, które przechodzą na wytwarzanie większych modeli z segmentu B.

Koniec epoki w Tychach. Fabryka przestanie produkować trzy kultowe modele
Fiat 500 (Materiały prasowe)

Fiat 500 drugiej generacji był produkowany w Tychach od 2007 roku. Do końca września 2022 roku z linii montażowych zjechało aż 2 683 889 egzemplarzy tego modelu, wliczając w to wersje sygnowane marką Abarth. W historii polskiej motoryzacji jest to wynik ustępujący jedynie Polskiemu Fiatowi 126p, którego w latach 1973-2000 wyprodukowano łącznie 3 318 674 sztuki - wylicza Auto Świat.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Polak sprzedaje roboty warte miliony. Utrze nosa gigantowi? Cezary Kozanecki w Biznes Klasie

Imponujące statystyki "pięćsetki"

Wolumen produkcji Fiata 500 z Tychów znacząco przewyższa osiągnięcia wielu innych kultowych modeli z czasów PRL i późniejszych. Jest ponad 2,5-krotnie wyższy niż liczba osobowych Polonezów z FSO (1978-2002) oraz blisko dwukrotnie większy od Polskiego Fiata 125p z Żerania (1968-1991) i Fiata Seicento z Tychów (1997-2010).

Lancia Ypsilon drugiej generacji również może pochwalić się długą historią produkcji w Tychach, trwającą od 2010 roku.

Nowe priorytety fabryki w Tychach

Zakończenie produkcji Fiata 500, Abartha 595/695 oraz Lancii Ypsilon ma dwie główne przyczyny. Po pierwsze, każdy z tych modeli doczekał się już następcy. Po drugie, fabryka w Tychach zmienia strategię i przestawia się na wytwarzanie bardziej dochodowych samochodów z segmentu B.

Pierwsze efekty nowego podejścia są już widoczne. Pod koniec stycznia 2023 roku w Tychach ruszyła seryjna produkcja miejskiego SUV-a Jeep Avenger, a w zeszłym roku rozpoczęto tam wytwarzanie pokrewnego Fiata 600. Niedawno wystartowała także pilotażowa produkcja Alfy Romeo Tonale, której wersja seryjna pojawi się niebawem.

Potencjalna chińska przyszłość

Fabryka w Tychach może mieć w planach jeszcze jedną istotną nowość. Jak podał Reuters, koncern Stellantis prowadzi rozmowy z chińskim producentem Leapmotor na temat uruchomienia w śląskich zakładach produkcji miejskiego modelu T03.

Choć informacja nie została oficjalnie potwierdzona, wiadomo, że tyska fabryka spełnia standardy wymagane przez Leapmotor. Stellantis i chiński producent utworzyli niedawno spółkę, która ma zająć się ekspansją chińskich samochodów elektrycznych w Europie, począwszy od września 2024 roku.

W ubiegłym roku Stellantis poinformował, że zamierza wykupić 21 proc. udziałów w chińskim koncernie; transakcja z Leapmotor miała być warta 1,6 mld dolarów. Umowa przewiduje ponadto utworzenie spółki joint venture, która daje grupie Stellantis prawo do budowy, eksportu i sprzedaży aut Leapomotor poza Chinami.

Koncern Stellantis jest właścicielem marek samochodów, takich jak m.in. Fiat, Peugeot, Citroen, Opel czy Chrysler.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(16)
Kat825
4 dni temu
To ostatnie lata tej fabryki. Była 500 super się sprzedająca, a oni ja wycofają, wprowadzą suvy które nie długo zakażą wjazdu do miasta, będzie dużo mniejsza sprzedaż, mniejsze dochody. Stalantis do 2030roku się rozleci, duże marki Opel Fiat pójdą w chińskie ręce gdzie przeniosą produkcję.
Janek
1 tyg. temu
Kto kupuje suv-a aby jeździć po mieście? 🙂🤔
Berliner
1 tyg. temu
Lepiej kupic Passtucha z Reichu albo Alditse
na 100%
2 tyg. temu
Tychy beda Chinskie.
zenki
2 tyg. temu
wyborcy patrzcie co zrobiliscie