Pokolenia inwestorów na celowniku. Santander TFI sprawdza, kto inwestuje i jak.
Santander TFI zapytało ponad 1000 osób z różnych pokoleń – jak i dlaczego inwestują.
Co wyszło z tego badania i czy rynek inwestycyjny w Polsce to jest jeden rynek, czy cztery osobne, pokoleniowe światy? Zetki inwestycje traktują jak subskrypcję. Boomersi wybierają spokój. Wiek, doświadczenie i podejście do ryzyka kształtują różne strategie, emocje i cele inwestycyjne. Całość raportu "Pokolenia na rynku inwestycji" dostępna na stronie: https://www.santander.pl/pl/tfi/lp/pokolenia-na-rynku-inwestycji
Co o inwestowaniu myślą pokolenia
- Zetki? Klikają w aplikacji, nie przywiązują się do danej inwestycji. Ale robią to z entuzjazmem i ciekawością.
- Boomersi? Inwestują z rezerwą i rozwagą. Często potrzebują rozmowy z ekspertem w banku, zanim wpłacą pieniądze. Nie szukają rewolucji, tylko spokoju i ochrony wartości tego, co już mają.
- A Millenialsi? Inwestują świadomie i elastycznie – chcą budować przyszłość, ale nie rezygnują z marzeń.
- Generacja X: Inwestuje samodzielnie, spokojnie i z dystansem – bardziej analizuje niż eksperymentuje. Częściej szukają stabilności w przyszłości niż patrzą na trendy.
- Generacja X i Baby Boomers to nadal filar rynku - stabilni, doświadczeni, zachowawczy. Ich potrzeby są skoncentrowane na ochronie i długoterminowość.
- Wiek i wiedza determinują preferencje produktowe. Młodsi chętniej wybierają "nowoczesne" produkty, jak ETF-y, robo-doradztwo, kryptowaluty.
Tu nie chodzi o "różnice pokoleniowe", to różnice cywilizacyjne
- Lubimy inwestować przez aplikacje mobilne:
- Generacja Z: 68%; Millenialsi: 63%; Generacja X: 56% i Baby Boomers 46%.
- 37% Gen Z kupuje fundusze przez aplikację Revolut.
- 40% Baby Boomers łączy inwestowanie z nadzieją, a 41% Generacji Z z satysfakcją i ciekawością.
- Portale finansowe i biznesowe są najważniejszym źródłem informacji na temat inwestycji. Szczególnie często korzysta z nich Generacja X (60%). Zetki wybierają Social Media (62%).
- Wszyscy inwestują, żeby gromadzić oszczędności, ale Zetki chcą szybkiego zysku (22%), Millenialsi – spełniać marzenia (18%), Generacja X chce zabezpieczyć przyszłość swoją i rodziny (26%), a Baby Boomers ochronić się przed inflacją (41%).
Czy rynek dostosuje się do tych zmian
"Banki dostrzegają zmiany pokoleniowe i dostosowują się do klienta. Zapewne graczom, którzy nie mieli wcześniej tradycyjnego biznesu jest łatwiej, ale zaawansowanie technologiczne w bankach już dziś jest bardzo wysokie i wraz z nim zyskują na znaczeniu także kanały mobilne w inwestycjach. To co, natomiast jest przewagą tradycyjnych instytucji finansowych w cyfrowym świecie to z pewnością duże doświadczenie w relacjach z klientem i wysoki poziom zaufania." – Szymon Borawski-Reks, Santander TFI.
Badanie pokazuje, że potrzebujemy zarówno stabilności, zaufania jak i nowoczesności. Polacy ufają bankom, ale młodzi coraz częściej inwestują przez aplikacje nie-bankowe.
Dobra wiadomość dla banków? Mają przewagę – zaufanie. Wystarczy, że otworzą się na potrzeby młodszych klientów. Bo jeśli inwestowanie w banku będzie tak proste, jak "klik, klik" w smartfonie, to jest nadzieja, że młodzi wybiorą znaną markę zamiast anonimowego fintechu. I wszystko wskazuje na to, że ta zmiana już się zaczęła.
"Uważam, że banki w Polsce wciąż mają silną pozycję, ale jeśli chcą przyciągać "Z-inwestorów", muszą mówić ich językiem i być obecne tam, gdzie toczy się ich życie – w świecie online. To nie rewolucja, to naturalna ewolucja rynku." – dr hab. Katarzyna Perez, profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
To nie jest tylko raport. To dawka wiedzy i strategia na przyszłość
Raport Santander TFI "Pokolenia na rynku inwestycji. Co je łączy, co dzieli, co napędza" to nie tylko dane. To mapa, która pokazuje jak zmienia się świat i jak w zależności od tego do którego pokolenia należymy postrzegamy swoje finanse.
Pełen raport dostępny jest na stronie: https://www.santander.pl/tfi/lp/pokolenia-na-rynku-inwestycji