Polacy kupują telewizory. Masowo. To efekt pandemii

Na starcie pandemii liczba sprzedawanych w Polsce telewizorów spadła, ale od późnej wiosny już tylko rośnie. Codziennie ze sklepu z nowym odbiornikiem wychodzi nawet 5,7 tys. osób. Nasz kraj jest pod tym względem w europejskiej czołówce.

Polacy ruszyli po telewizoryPolacy ruszyli po telewizory
Źródło zdjęć: © East News | LUKASZ GDAK, Polska Press
Jakub Ceglarz
oprac.  Jakub Ceglarz

Choć coraz więcej Polaków deklaruje, że w domu nie ma telewizora, to nie widać tego w ogólnopolskich danych.

Jak pisze "Gazeta Wyborcza", sprzedaż od kilku lat utrzymuje się w zasadzie na jednakowym poziomie. Każde 12 miesięcy to około 2,1-2,4 mln nowych odbiorników, które pojawiają się w polskich domach lub firmach.

Więcej kupują tylko Włosi, Anglicy, Hiszpanie, Francuzi i Niemcy.

Rząd znowu dorzuci 2 mld zł TVP i PR. Gowin: nie mam telewizora

Ten rok byłby z pewnością znacznie lepszy, gdyby nie odwołane wielkie wydarzenia sportowe. Eksperci zgodnie bowiem podkreślają, że właśnie igrzyska olimpijskie czy piłkarskie turnieje napędzają sprzedaż odbiorników.

Wszystko przeniesie się zatem na przyszły rok. - Jeśli nie zakłóci tego pandemia, to w 2021 r. będą się odbywały dwie imprezy sportowe – Euro oraz igrzyska olimpijskie. A z doświadczenia wiemy, że generują one wyższą sprzedaż telewizorów - mówi "GW" Michał Kanownik, prezes zarządu Związku Cyfrowa Polska.

Co kupujemy? Przede wszystkim Polacy wychodzą z założenia, że im większy ekran, tym lepiej. Na telewizor wydają więc średnio 2,5-4 tys. zł, ale nie robią tego często. Zazwyczaj na wymianę odbiornika decydujemy się raz na 7 lat.

- Praktycznie nie sprzedają się już telewizory bez funkcji smart TV. To może być sygnał, że widz coraz częściej odwraca się od tradycyjnej telewizji, chętniej sięga po Netflixa, HBO GO, Iplę czy Playera - mówi "GW" Kamil Szwarbuła z x-kom.pl.

Nie zmienia to faktu, że więcej telewizorów w polskich domach to potencjalnie więcej abonentów. A więc więcej osób powinno płacić abonament rtv.

Od chwili zakupu lub otrzymania w prezencie telewizora czy radia mamy ustawowo 14 dni na zgłoszenie urządzenia na poczcie. Po tym otrzymamy numer rachunku bankowego, na który będziemy dokonywać wpłat.

A te w przyszłym roku będą wyższe. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zapowiedziała, że od 2021 roku zmienią się wysokości miesięcznych opłat abonamentowych. Za radio trzeba będzie zapłacić 50 gr więcej niż do tej pory - 7,50 zł zamiast 7 zł. Z kolei wysokość abonamentu za telewizor wzrosła z 22,70 do 24,50 zł. Podwyżka więc to 1,80 zł miesięcznie.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują