Masło w Polsce staje się luksusem. Polacy kupują miksy
Spada sprzedaż masła, a w supermarketach rośnie sprzedaż miksów maślanych. To efekt drożyzny. Masło należy do najmocniej drożejących produktów. W maju jego cena w sklepach małoformatowych była wyższa o 53 proc. od tej w tym samym okresie w roku minionym, a w supermarketach o 39 proc. rok do roku.
Centrum Badania Rynku (CMR) poinformowało w piątek o danych dt. sprzedaży wyrobów maślanych. "W okresie od czerwca 2021 r. do maja 2022 r. zarówno w sklepach małoformatowych do 300 mkw., jak i w supermarketach 301-2500 mkw., spadł wolumen sprzedaży wszystkich tłuszczów do smarowania – masła, margaryny oraz miksów maślanych" - przekazano.
W ocenie ekspertów CMR spadki związane są ze znacznym wzrostem cen produktów z tej kategorii. "Zwłaszcza masło jest dziś jedną z najszybciej drożejących kategorii produktów – cena za jego kilogram w sklepach małoformatowych w maju br. była aż o 53 proc. wyższa niż w maju zeszłego roku (w supermarketach o 39 proc.)" - wskazali.
CMR zaznaczył, że w przypadku sklepów małoformatowych do (300 mkw.) w okresie czerwiec 2021 - maj 2022 wolumen sprzedaży masła spadł o "ponad 14 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej", a margaryna i miksy maślane zaliczyły spadek na poziomie "ok. 8-9 proc.".
Rośnie sprzedaż miksów
Spadek sprzedaż masła jest nieco mniejszy w supermarketach - wolumen sprzedaży "w ciągu roku" zmniejszył się o "niecałe 12 proc.". Z kolei sprzedaż margaryn w supermarketach spadła o "zaledwie o ok. 2 proc.". To, co odróżnia sytuację w supermarketach od sklepów małoformatowych to wielkość wolumenu sprzedaży miksów maślanych, który urósł "zdecydowanie", czyli o 14 proc.
"Ten wzrost może wynikać z faktu, iż podczas gdy średnie ceny za kilogram masła i margaryny w maju br. były w supermarketach wyższe odpowiednio o 39 proc. i 32 proc. w porównaniu do maja 2021, to średnia cena za kilogram miksu maślanego wzrosła +tylko+ o 15 proc." - ocenili eksperci CMR. "Wygląda zatem na to, że jeśli jakakolwiek kategoria ma zyskiwać na popularności z powodu coraz wyższych cen masła, będą to właśnie miksy maślane" - dodali.
Polacy szukają przecen w dyskontach
Według CMR powodów spadku sprzedaży masła w sklepach małoformatowych i supermarketach "należy szukać także w rosnącym znaczeniu dyskontów dla sprzedaży tej kategorii".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Gdzie największe wzrosty cen? "Drożeje właściwie wszystko"
"Klienci, obserwując szybkie tempo wzrostu cen masła, coraz częściej poszukują promocji, a te często najłatwiej znaleźć w dyskontach. W I kwartale 2022 r. dyskonty odpowiadały już za 60 proc. wartości sprzedaży masła w sklepach w Polsce – rok wcześniej było to 55 proc." - podał CMR.
CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych.