Polska Grupa Lotnicza nadal bez prezesa. Rozpisali kolejny konkurs. Giełda nazwisk

W Polskiej Grupie Lotniczej, która jest właścicielem m.in. LOT-u, nadal nie wybrano nowego prezesa. Jak dowiedział się money.pl, konkurs został unieważniony już po przesłuchaniach. Zgłosiło się do niego kilkunastu kandydatów. Nieoficjalnie ustaliliśmy nazwiska niektórych z nich.

A man passes in front of PGL - Polska Grupa Lotnicza logo (Polish Aviation Group), during Congress 590, in the G2A Arena Exhibition and Congress Centre in Jasionka, near Rzeszow. 
On Monday, 7 October 2019, in Jasionka, Rzeszow, Poland. (Photo by Artur Widak/NurPhoto via Getty Images)Polska Grupa Lotnicza to drugi, obok Skarbu Państwa, właściciel PLL LOT. Zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © NurPhoto via Getty Images | NurPhoto
Marcin Walków

Jak dowiedział się money.pl, rozpisany jeszcze w grudniu konkurs na prezesa Polskiej Grupy Lotniczej nie przyniósł rozstrzygnięcia. Obecnie zakładka "Zarząd" na stronie internetowej spółki świeci pustkami. Jej ostatnia aktualizacja nastąpiła niewiele ponad tydzień temu. Rada nadzorcza wszczęła już nowe postępowanie konkursowe, które ma wyłonić prezesa. Kandydaci mogą się zgłaszać do 27 marca.

Z naszych nieoficjalnych ustaleń wynika, że w unieważnionym postępowaniu na liście kandydatów było 11 osób. Wśród nich mieli się znaleźć m.in. urzędnik Ministerstwa Infrastruktury Łukasz Chaberski, były prezes LOT-u Rafał Milczarski, p.o. wiceprezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Mateusz Bączkowski, były dyrektor Instytutu Lotnictwa Tomasz Szymczak, Radosław Stępień z Polskiej Grupy Lotniczej, a także Michał Fijoł, prezes LOT-u.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak często samolot trafia do hangaru? Oto czym zajmują się mechanicy lotniczy

PGL i LOT - dwie spółki, jeden prezes?

Z naszych nieoficjalnych ustaleń wynika, że rozważany był wariant przywrócenia unii personalnej między Polską Grupą Lotniczą i Polskimi Liniami Lotniczymi LOT. Obowiązywała ona od lutego 2018 r., jeszcze za kadencji Rafała Milczarskiego, wskutek czego urzędujący prezes narodowego przewoźnika był też prezesem PGL.

Zerwano z tym pod koniec maja 2024 r., gdy ze stanowiska prezesa PGL został odwołany Michał Fijoł, zachowując jednak stanowisko prezesa LOT-u. W listopadzie po "turbulencjach" towarzyszących zmianie resortu nadzorującego narodowego przewoźnika, Fijoł niespodziewanie stracił także fotel prezesa LOT-u, po kilku dniach wrócił jednak do spółki jako prokurent, a w lutym wygrał konkurs i ponownie został prezesem.

Spekulowano, że w trwającym równocześnie konkursie na prezesa PGL także wystartował, aby przywrócić unię personalną między dwiema spółkami. Nasz informator twierdzi jednak, że pomysł powrotu do takiej unii upadł i dlatego Fijoł miał sam wycofać się z konkursu w PGL.

Polska Grupa Lotnicza to spółka, którą utworzono pod koniec 2017 r. w celu ponownej integracji firm wydzielonych dekadę temu z Polskich Linii Lotniczych LOT. Ma 30,7 proc. akcji narodowego przewoźnika, a także 100 proc. akcji spółek LS Airport Services, Polskiej Akademii Lotniczej, LS Technics, LOT Air, PGL Germany GmbH i 86,31 proc. akcji LOTAMS. Reszta akcji w spółkach z niepełnym udziałem Grupy należy do Skarbu Państwa, który jest z kolei posiadaczem 100 proc. akcji Polskiej Grupy Lotniczej.

To właśnie Polska Grupa Lotnicza miała przejąć niemieckie linie lotnicze Condor, a także być leasingodawcą samolotów nie tylko dla LOT-u, ale również innych przewoźników.

Wymagania wobec kandydata na prezesa PGL

W ogłoszeniu o konkursie przedstawiono, jakie wymagania musi spełnić kandydatka lub kandydat na prezesa Polskiej Grupy Lotniczej. Są to:

  • wykształcenie wyższe lub wyższe uzyskane za granicą, uznane w Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie przepisów odrębnych;
  • minimum 10 lat zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania, spółdzielczej umowy o pracę lub świadczenia usług na podstawie innej umowy lub wykonywania działalności gospodarczej na własny rachunek, w tym minimum 5 lat doświadczenia na stanowiskach kierowniczych lub samodzielnych albo wynikających z prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek;
  • doświadczenie we wdrażaniu, zarządzaniu i kierowaniu złożonymi projektami i organizacjami;
  • komunikatywna znajomość języka polskiego i angielskiego;
  • niepodleganie określonym w przepisach ograniczeniom lub zakazom zajmowania stanowiska członka organu zarządzającego w spółkach handlowych.

Określono też wymagania dodatkowe:

  • doświadczenie w organach spółek prawa handlowego;
  • 3 lata doświadczenia w branży lotniczej;
  • dyplom MBA uczelni lub ukończone studia wyższe/studia podyplomowe w zakresie zarządzania;
  • znajomość dodatkowych języków obcych.

Rozmowy z wybranymi kandydatami na stanowisko prezesa zarządu Polskiej Grupy Lotniczej mają być przeprowadzane po 28 marca.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują