Polskie sklepy internetowe wychodzą za granicę. To nie jest takie oczywiste

Połowa polskich sklepów online w minionych 12 miesiącach otworzyła działalność na innych rynkach niż krajowy - wynika z badania rynku e-commerce. To może być ostatni dzwonek na zagraniczny biznes.

Polskie sklepy coraz częściej sprzedają swoje towary w interneciePolskie sklepy coraz częściej sprzedają swoje towary w internecie
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
oprac.  PBE

Według najnowszego raportu "E-commerce za granicą, czyli szanse polskiego crossborder" opracowanego przez agencję Strix, kluczowymi przeszkodami w szybszym rozwoju polskich biznesów online są problemy z logistyką, wdrożeniami IT oraz brak doświadczenia marketingowego.

- Tworzy się przepaść potencjałów między doświadczonymi w sprzedaży międzynarodowej firmami a tymi, które takiego doświadczenia nie mają. Badanie potwierdza, że firmy, które są obecne, na minimum pięciu rynkach dużo częściej decydowały się w ostatnich 12 miesiącach na dalszą ekspansję, nawet pomimo obiektywnych trudności rynkowych, niż firmy, które są obecne tylko na krajowym rynku - zaznacza Borys Skraba, prezes zarządu Strix .

W raporcie wzięto pod uwagę ankiety wypełnione przez ponad 40 menedżerów z rynku e-commerce, którzy są odpowiedzialni za prowadzenie dużych sklepów internetowych. Jak zaznacza Skraba wśród ankietowanych były sklepy oferujące produkty z kategorii beauty, odzież, automotive, wyposażenie domu, czy nawet DIY (zrób to sam), a także agencje sprzedające usługi oraz oprogramowanie poza granice Polski.

Problem ze znajomością rynku

Z badań wynika, że doświadczone w handlu transgranicznym firmy jeszcze poszerzają swoją działalność. Rekompensują w ten sposób ryzyka związane z pogarszającymi się nastrojami konsumenckimi w kraju. Tylko 10 proc. ankietowanych firm, które w chwili badania prowadziły sprzedaż w co najmniej pięciu krajach, nie dokonało w ostatnich 12 miesiącach ekspansji na nowe rynki.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Netflix, Disney+, Amazon Prime. Z czego wynika różnica w cenach?

Polskie firmy wchodzą najczęściej na rynki wysoko rozwinięte np. do Niemiec, Hiszpanii i Francji. - Wiele sklepów zmierza także w drugą stronę i wchodzi na mniej oczywiste rynki, takie jak Słowacja, Węgry czy Rumunia, które są mniej nasycone i w tym właściciele biznesów upatrują swojej szansy. Nasze doświadczenia pokazują, że rynki naszych południowych sąsiadów są płytsze, ale bliższe nam kulturowo, dlatego też wiele firm decyduje się na taki właśnie ruch - ocenia Skraba.

Natomiast aż 7 na 10 dzień firm, które nie weszły na nowe rynki w analogicznym okresie, prowadzi sprzedaż wyłącznie nad Wisłą. Firmom brakuje kadr i logistyki, są również problemy z IT. Ponadto 36 proc. firm wskazywało na brak pracowników znających specyfikę danego rynku.

W 2021 r. e-commerce w Europie był wart ponad 170 mld euro.

To ostatni dzwonek

Jak wskazują autorzy raportu Strix - nieuchronnie zbliża się ostatni dzwonek dla mniejszych firm na rozpoczęcie sprzedaży transgranicznej, niezależnie od tego, czy otwierając własne sklepy, czy rozpoczynając sprzedaż od dystrybucji za pośrednictwem coraz popularniejszych marketplace’ów.

Wojna w Ukrainie, galopująca inflacja i rosnący kryzys energetyczny i gospodarczy mogą już teraz wpływać na trudniejsze położenie firm.

- Wszystkie wymienione czynniki mają znaczenie i wpływ - w końcu e-commerce mocno reaguje na wszystkie zmiany, które toczą się na świecie. I choć skalowanie biznesu za granicą zawsze jest obarczone ryzykiem, to może się okazać, że właśnie teraz czas na wejście w sprzedaż cross-border jest wyjątkowo sprzyjający. Inflacja sięgnęła przecież nie tylko Polski, ale też innych krajów w Europie i na świecie. A dla wielu z nich, jak Niemiec, Holandii czy państw skandynawskich, polskie produkty mogą okazać się świetną alternatywą dla nieraz droższych artykułów rodzimych marek - uważa Skraba. - Choć z pozoru może brzmieć to paradoksalnie - kryzys jest dobrym momentem na inwestycje, a cross-border stwarza okazję do budowania silnej pozycji za granicą.

Wybrane dla Ciebie
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Koniec ery Atlasa. Nowa strategia USA to wstrząs dla gospodarki UE
Koniec ery Atlasa. Nowa strategia USA to wstrząs dla gospodarki UE
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO