Ponad 67 km autostrady. Te drogi GDDKiA odda do użytku w 2025 r. 

W przyszłym roku GDDKiA planuje oddać do użytku ok. 400 km nowych dróg, w tym ponad 67 km autostrady A2 między Siedlcami a Białą Podlaską - poinformował p.o. generalny dyrektor GDDKiA Paweł Woźniak. Wartość przyszłorocznych przetargów ma wynieść 12-13 mld zł.

W 2025 r. zostanie oddany do użytku kolejny odcinek austostrady W 2025 r. zostanie oddany do użytku kolejny odcinek autostrady A2
Źródło zdjęć: © EAST_NEWS | Piotr Kamionka/REPORTER
oprac.  PBE

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce oddać do użytku 400 km nowych dróg. Wśród nich są odcinki autostrady A2 czy drogi ekspresowej S1.

M.in. jest to 67 km autostrady A2 między Siedlcami a Białą Podlaską, blisko 37 km drogi ekspresowej S1 w województwie śląskim. Ponadto obwodnica Metropolii Trójmiejskiej w ciągu drogi ekspresowej S7 wraz z obwodnicą Żukowa, która stanowi 38 km, a także ponad kilkanaście obwodnic między innymi Opatowa, Suchowoli i Wąchocka. To jest plan minimum, który chcemy zrealizować - powiedział szef GDDKiA.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Cyfryzacja UE zabierze nam pracę? Eksperci wprost o celach Brukseli

Przetargi na 300 km dróg

Z kolei w planie przyszłorocznych przetargów GDDKiA są inwestycje dotyczące ok. 330 km dróg, w tym związane z rozbudową autostrady A2 Łódź - Warszawa, budową brakujących odcinków S17 między Lublinem i Hrebennem, odcinków S19 Via Carpatia na terenie województwa mazowieckiego.

Woźniak poinformował dziennikarzy, że wartość przetargów ogłoszonych w przyszłym roku przez GDDKiA wyniesie 12-13 mld zł. I dodał, że na koniec 2024 r. kierowcy będą korzystać z ponad 5,2 tys. km dróg szybkiego ruchu, w tym blisko 1,9 tys. km autostrad i ok. 3,3 tys. km dróg ekspresowych.

Ten wynik osiągniemy już w najbliższy poniedziałek, gdy oddamy do ruchu ponad 12 km drogi ekspresowej S52, czyli Północnej Obwodnicy Krakowa, oraz ponad 13-kilometrowy odcinek S7 Widoma – Kraków. Tym samym Warszawa i Kraków uzyskają bezpośrednie, ekspresowe połączenie drogowe. Wliczając te dwa fragmenty dróg ekspresowych w woj. małopolskim, 2024 rok zakończymy z wynikiem 18 oddanych odcinków o łącznej długości niemal 156 km - stwierdził Woźniak.

Dodał, że w tym roku GDDKiA podpisała 36 umów na odcinki o długości 456,5 km i wartości prawie 19 mld zł. 27 umów dotyczy dróg ekspresowych o długości 395,6 km i wartości blisko 17,5 mld zł, a dziewięć umów podpisano na realizację obwodnic o długości 60,9 km i wartości ponad 1,4 mld zł.

GDDKiA ogłosiła ponadto w tym roku przetargi na realizację 28 odcinków o długości niemal 289 km. Obejmują one siedem odcinków dróg szybkiego ruchu (fragment autostrady A2 i sześć odcinków dróg ekspresowych S6, S10 i S11) o długości ponad 93 km. Ogłoszono też przetargi na 19 obwodnic lub rozbudów o łącznej długości ok. 169 km i dwa odcinki strategicznej drogi krajowej do elektrowni jądrowej o łącznej długości ponad 26 km.

Co zrealizowano w 2024 r.

Szef GDDKiA podkreślił, że w 2024 r. udało się zrealizować szereg działań, które nie były ujęte w tegorocznym planie.

- Oddanie do ruchu autostrady A2 Groszki – Siedlce Zachód pierwotnie było planowane na wiosnę 2025 r. 17 grudnia ogłosiliśmy przetargi na realizację trzech odcinków drogi ekspresowej S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Dwa z nich planowaliśmy "warunkowo", a trzeci (obejmujący najdłuższy tunel w Polsce o długości 5 km) nie był w ogóle planowany na ten rok. W planach nie były też ujęte wspomniane już dwa przetargi na nową drogę krajową do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. Plan przetargów na ten rok zrealizowaliśmy więc w 125 proc. - stwierdził.

Szef GDDKiA przekazał też, że w 2024 r. ogłoszono 89 przetargów na prace związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Ich łączna wartość to niemal 400 mln zł. Inwestycje będą realizowane w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 (PBID).

W tym roku GDDKiA zakończyła realizację 269 zadań z PBID o łącznej wartości 650 mln zł. Obejmują one m.in. budowę chodników, ciągów pieszo-rowerowych, sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych, zatok autobusowych czy azyli. Najwięcej zadań dotyczy doświetleń przejść dla pieszych. W 2024 r. GDDKiA doświetliła 3830 przejść, a od startu programu jest to już łącznie 7258 miejsc.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"