Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. MLG
|

Pracowali przy projektach w Pekinie, Dubaju i Singapurze. Teraz chcą zaprojektować terminal i dworzec CPK

116
Podziel się:

Pięć międzynarodowych biur architektonicznych chce zaprojektować terminal pasażerski i dworzec kolejowy wraz z węzłem przesiadkowym Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi o biura, które mają doświadczenie przy inwestycjach na lotniskach m.in. w Pekinie, Dubaju i Singapurze.

Pracowali przy projektach w Pekinie, Dubaju i Singapurze. Teraz chcą zaprojektować terminal i dworzec CPK
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego, który obejmie m.in. Port Solidarność

"W trwającym obecnie drugim etapie postępowania przetargowego CPK na projektanta generalnego, czyli tzw. master architekta, bierze udział pięciu oferentów" - przekazał PAP rzecznik spółki CPK Konrad Majszyk.

Master architekt będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie terminala pasażerskiego i dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym transportu publicznego.

Spółka informuje, że wśród chętnych są dwa biura projektowe wywodzące się z Wielkiej Brytanii: Foster Partners i Zaha Hadid, amerykańska pracownia Kohn Pedersen Fox, pracownia Vidal Asociados Estudio de Arquitectura z Hiszpanii oraz Dar Al-Handasah i Perkins and Will, czyli konsorcjum amerykańsko-libańskie. Konrad Majszyk podkreśla, że to "renomowane, międzynarodowe biura projektowe z doświadczeniem przy dużych inwestycjach lotniskowych w różnych częściach świata".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zobacz także: Czy Putin odpowie na zatopienie "Moskwy"? Zaskakujące słowa w rosyjskiej TV

Startujący w przetargu uczestniczyli przy okazji budowy i rozbudowy portów lotniczych m.in. w Pekinie (Daxing), Singapurze (Changi), w Stambule i Dubaju, na londyńskim Heathrow i JFK w Nowym Jorku.

"Postępowanie prowadzimy w trybie dialogu konkurencyjnego, który umożliwia organizację warsztatów z zakwalifikowanymi pracowniami architektonicznymi. Zamówienie obejmie usługi projektowania głównego terminala, w ramach kolejnych etapów również tzw. terminali satelitarnych, a także dworca kolejowego wraz z węzłem przesiadkowym" - powiedział Majszyk.

Obecnie twa opracowanie finalnej dokumentacji przetargowej, a kolejnym krokiem będzie zaproszenie firm uczestniczących w dialogu do złożenia ofert. "Spółka zakłada, że master architekt zostanie wybrany w tym roku, a etap projektowania potrwa ok. półtora roku" - powiedział rzecznik.

Zaznaczył, że intencją spółki jest wybór projektanta z doświadczeniem i będzie on ściśle współpracował m.in. z master plannerem CPK, czyli firmą Arup, doradcą strategicznym, czyli Portem Lotniczym Incheon z Seulu, a także np. generalnym projektantem inżynierii lądowej.

Rzecznik CPK dodaje także, że w omawianym przetargu znaczenie mają również okoliczności rynkowe wynikające z pandemii COVID-19 i wojny w Ukrainie, "które wymuszają na spółce elastyczność, np. konieczność adaptacji do aktualnej sytuacji i prognoz ruchu lotniczego, które spółka zamierza na bieżąco aktualizować".

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

Port Solidarność w ramach pierwszego etapu będzie miał dwie drogi startowe o długości ok. 4 km każda. W części lotniskowej inwestycja jest na etapie zaawansowanego opracowywania master planu, w tym planu generalnego lotniska, kończących się badań środowiskowych i terenowych, a w trakcie wykupu nieruchomości.

W grudniu spółka ogłosiła preferowaną lokalizację lotniska. Obejmuje ona teren ok. 41 km kw. na obszarze gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki w odległości 37 km na zachód od Warszawy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(116)
1jurek
2 lata temu
Dlaczego port solidarnosci. Juz teraz wiadomo , ze prawdziwi patrioci po pierwszym zrywie solidarnosci albo zostali zabici albo wyslani z biletem w jedna strone. Pozniejsza solidarnosc to struktura kierowana przez ludzi Kiszczaka , ktory oddelegowal glupiego bolka do prac destrukcujnych. Obecni frasunakwi, giermkowi, szechterowi i im podobni boCHaterowie to banda kryminalistow.
imsa
2 lata temu
a kto bedzie latal? BIEDA Z NEDZA
ksiądz
2 lata temu
Tylko tak w Polsce można , nie ma jeszcze nic a od lat ponad 200 osób pobiera co miesięczne pensje !! Jak można zarabiać ,jak tego jeszcze nie ma ,ani budynków , pracowników a ludzie mają dyrektorskie stanowiska i pod sobą ludzi których NIE MA !!!!!
taaaaak
2 lata temu
kiedy zaczną burzyć budynki lotniska ? gdy wydadza miliard czy dwa?
bogdan
2 lata temu
TTo tak jak za komuny w polsce I ZSSR WSIO WIELIKOJE I BALSZOJE
...
Następna strona