Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|

Promowali piwo wizerunkiem pielęgniarki. Narazili się Naczelnej Izbie Pielęgniarek i Położnych

14
Podziel się:

Rada Etyki Reklamy przychyliła się do skargi Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych, która dotyczyła reklamy piwa "The Nurse" Browaru Brokreacja. Poszło o wizerunek pielęgniarki, który - zdaniem NIPiP - dyskryminuje kobiety wykonujące zawód pielęgniarki.

Promowali piwo wizerunkiem pielęgniarki. Narazili się Naczelnej Izbie Pielęgniarek i Położnych
Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych ma pretensje o sposób promocji piwa Brokreacji. (Unsplash.com, Brokreacja, JESHOOTS.COM, kolaż: money.pl)

O sprawie informuje Portalspozywczy.pl, który przytacza treść skargi NIPiP. "W świetle pozycji społecznej pielęgniarek, jako zawodu medycznego o wysokim prestiżu i zaufaniu w polskim społeczeństwie wykorzystanie symbolu zawodu pielęgniarki w reklamie produktu alkoholowego budzi nie tylko niesmak, ale przede wszystkim sprzeciw wobec takich praktyk" - cytuje portal.

NIPiP: Reklama narusza prawo do godności osobistej pielęgniarek

NIPiP zwraca m.in. uwagę na to, że wizerunek kobiety, zaprezentowany w reklamie piwa "The Nurse" "umacnia krzywdzący stereotyp pielęgniarki, jako osoby, definiowanej poprzez atrakcyjność seksualną" a nie przez np. fachowość osób wykonujących ten zawód.

"Negatywny, krzywdzący, naruszający prawa pielęgniarek dla poszanowania godności osobistej charakter tego przekazu dodatkowo wzmacnia nazwa producenta - Browar Brokreacja, która w sposób jednoznaczny stanowi grę znaczeniową z wyrażenia 'prokreacja', godząc w godność każdej osoby wykonującej zawód pielęgniarki" - piszą autorzy skargi.

Zobacz także: Wesele na wiosnę? Doradca premiera nie ma dobrych informacji

Zdaniem Izby reklama ta narusza prawo do poszanowania godności osobistej pielęgniarek. NIPiP powołuje się na konkretne punkty Kodeksu Etyki Reklamy. W jej ocenie reklamówka naruszyła art. 12, który mówi o tym, że reklama "nie może przedstawiać się lub odnosić do jakiejkolwiek osoby fizycznej".

Izba przywołuje też art 3 ust. 1 Załącznika nr 1 - Standardy Reklamy Piwa, w którym stwierdzono, że reklama piwa "nie może wykorzystywać wizerunków, symboli, osób lub tematów, które można uznać za obraźliwe, uwłaczające lub poniżające".

Brokreacja pisze o prawie do karykatury

Do sprawy odniósł się również Browar Brokreacja. Portalspozywczy.pl opublikował stanowisko firmy, w którym informuje ona, że działa w branży piw rzemieślniczych, czyli tzw. piwnej rewolucji.

"Istotą Piwnej Rewolucji w Polsce jest odkrywanie i popularyzacja dotąd nieznanych styli piwnych wśród polskiego konsumenta i promowania kultury degustowania piwa, zamiast upijania się nim" - czytamy w odpowiedzi.

Brokreacja stwierdza w swoim stanowisku, że w ostatnich latach na rynek wypuściła ponad 150 piw, których etykiety odnosiły się do "zawodów, stereotypów czy charakterystycznych postaw ludzkich".

"Wybierając taką ścieżkę identyfikacyjną nie obrażamy nikogo, ale korzystamy z przysługującego nam prawa do swobody twórczej, prawa do satyry czy karykatury. Bardzo dbamy o to, by żadna część naszej pracy nie uraziła nikogo personalnie ani nie naruszała obowiązującego prawa czy norm obyczajowych" - odpowiada Brokreacja na zarzuty.

Autorzy odpowiedzi dodają, że etykiety "The Nurse" nie można rozpatrywać w sposób oderwany od pozostałych etykiet piw tego browaru.

"Chcielibyśmy więc uspokoić i Państwa i Izbę, że ani nasza etykieta, ani polityka, ani intencja nie ma na celu obrażać szanownego zawodu pielęgniarek lub położnych a odnosić się właśnie (obok wielu innych naszych etykiet) do stereotypów funkcjonujących w popkulturze" - czytamy w odpowiedzi.

"Jesteśmy zaskoczeni, że ktokolwiek mógł tak zinterpretować naszą grafikę i cieszymy się, że jest to przypadek odosobniony" - czytamy dalej. Autorzy podkreślają także, że żaden inny człowiek ani grupa zawodowa nie mieli uwag do pozostałych etykiet.

Wniosek Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych odbieramy więc jako objaw przemęczenia obiektywnie trudną sytuacją, w jakiej znajduje się obecnie cała Służba Zdrowia. Jesteśmy bardzo wdzięczni i głęboko szanujemy wszystkie osoby, które angażują się i ryzykują własne zdrowie w nierównej walce z Pandemią" - piszą autorzy odpowiedzi.

Natomiast zespół orzekający Rady Etyki Reklamy uznał, że reklama "The Nurse" "nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i narusza dobre obyczaje". Zespół uznał, że Brokreacja naruszyła art. 2 ust. 1, art. 4, i art. 3 ust. 1 z Załącznika nr 1 (Standardy Reklamy Piwa) Kodeksu Etyki Reklamy.

Brokreacja natomiast stwierdziła, że w związku z takim obrotem spraw, browar przekaże 50 groszy na służbę zdrowia od każdej sprzedanej butelki "The Nurse".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(14)
Vic
3 lata temu
Robienia z kobiet przedmiotów ciąg dalszy.
jan80335
3 lata temu
dajcie spokoj. Za chwile selektywna polityczna poprawnosc nas zabije.
Damian nn
3 lata temu
Osobiście dla mnie pielęgniarki to najbardziej szanowany zawód kobiecy. Szacun. A to, że czasem zdarzają się seksowne to tez jest super.
Ama
3 lata temu
Bez przesady, pielegniarki na duperelach zawsze są pokazywane jako ostre papryczki albo ciezkie kaszanki, i nikt nie przeklada tego na realne kobiety pracujace w zawodzie. 18stolatek może i bedzie sie jarał etykietą ale starszy konsument spojrzy na etykiete w sposob bardziej swiadomy i z pewnoscia taki ktory nie uwlacza zawodowi tym bardziej osobie ktora ten zawod wykonuje. Walka z taka etykieta to walka z kazdym pomyslem gdzie pielegniarka jest w ten sposob pokazana a nie slyszalam by byl skandal o to jak je przedstawiaja np w Nikodemie Dyzmie..
Dziadek
3 lata temu
Pielęgniarki to fajne babki zawsze na sali byly zaklady kto pierwszy spalcuje je przy wymianie kaczki