Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Marcin Lis
|
aktualizacja

Przekop Mierzei. Ostateczny rachunek może być o miliard złotych wyższy

253
Podziel się:

880 mln zł – tyle Polskę kosztować ma zbudowanie kanału przez Mierzeję Wiślaną. Wiele wskazuje na to, że kwota może być o miliard złotych wyższa – już dziś inwestor obiecuje weryfikowanie kosztów.

Projektowany kanał przez Mierzeję Wiślaną może być o wiele droższy niż zaplanował rząd
Projektowany kanał przez Mierzeję Wiślaną może być o wiele droższy niż zaplanował rząd (Materiały prasowe)

Inwestorem przekopu jest Urząd Morski w Gdyni, który na 22 maja wyznaczył kolejny już termin składania ofert na pierwszy etap budowy kanału. Za 650 mln zł netto wykonawca będzie musiał zbudować m.in. port osłonowy, kanał żeglugowy, śluzę, nowe drogi na Mierzei budynki techniczne, sztuczną wyspę i punkt widokowy.

Drugim etapem prac mają być warte 150 mln zł prace na rzecze Elbląg oraz budowie mostu obrotowego. Ostatnim etapem prac ma być pogłębienie Zalewu Wiślanego. Łączny koszt prac to 880 mln zł. Budowlańcy nie mają wątpliwości, że kwota jest zbyt niska.

- Realne koszty mogą być co najmniej o 500 mln zł wyższe, a pojawiają się nawet wyceny na poziomie 1,5-1,8 mld zł za wykonanie całej inwestycji - mówi w rozmowie z "Pulsem Biznesu" Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. Przedstawiciele Urzędu Morskiego w Gdyni zapewniają jednak, że kosztorysy będą aktualizowane.

Zobacz także: Oglądaj też: Przekop Mierzei Wiślanej. Dlaczego Rosjanie nie chcą tej inwestycji

To jednak nie koniec problemów z przekopem - firmy, które mogłyby podjąć się zadania już dziś przyznają, że wyceniają roboty drożej niż założył inwestor nie tylko ze względu na koszty materiałów, ale także dlatego, że dotrzymanie harmonogramu prac może być niemożliwe. Choćby ze względu na pozostałości po walkach z okresu II wojny światowej - ich usunięcie jest niezbędne, by zacząć m.in. budować sztuczną wyspę. Niektóre firmy prognozują, że może to zająć nawet 6 miesięcy i w tym okresie trudno będzie prowadzić inne prace.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(253)
Królowa Nauk
5 lata temu
Niby prosta matematyka, a jednak niektórzy chodzili na WF... Koszt 880 mln złotych w szacunkach Skarbu Państwa na lata 2016-2022. Przy spełnieniu założeń budżetowych zwrot inwestycji nastąpi po upływie 450 lat, o ile obroty portu w Elblągu wzrosną do miliona ton rocznie, a stawki portowe zostaną podwojone, tak, że roczne wpływy portu w Elblągu sięgnęłyby 2 milionów złotych.
KOD
5 lata temu
Zrobic Most i Kanal i koniec poco jakies tamy
inż
5 lata temu
Niech kopią ten przekop i pogłębią dojście do Elbląga. Wcześniej przez tyle lat jakoś nie mogli się za to zabrać. Niech robią lotnisko centrale bo również się przyda. Ale kiedy do licha wybudują pozostałe stopnie na Wiśle?
Salutkistki
5 lata temu
Kopac,kopac,kopac!!!!!!nrawo PIS!!!!!!madra decyzja!!!!!!a ruskie gaciami trzesa!!!!!
maciej
5 lata temu
A na xxuj komu ten przekop, tak bywa gdy o wydaniu pieniędzy decyduje nie ten, kto jest jej posiadaczem.Vivat głupota.Gdyby za te pieniądze wybudować pomniki, straty byłyby mniejsze.Byle Rydzykowi nie dawać.Zabawne państwo-niepaństwo.
...
Następna strona