Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Przełom w sprawie portu w Elblągu. Koniec sporu bliski

26
Podziel się:

Rząd podjął rozmowy z prezydentem Elbląga, Witoldem Wróblewskim, w sprawie przyszłości portu w Elblągu. Jest szansa na zakończenie sporu. Miasto ma zachować kontrolę nad portem. Droga wodna prowadząca do niego będzie w końcu pogłębiona.

Przełom w sprawie portu w Elblągu. Koniec sporu bliski
Jest szansa na zakończenie sporu wokół portu w Elblągu (East News, Stanislaw Bielski/REPORTER)

Spór o port w Elblągu trwa od momentu oddania przekopu Mierzei Wiślanej, czyli od połowy 2022 roku. Dzięki inwestycji Polska zyskała niezależne od Rosji przejście z Zalewu Wiślanego na Bałtyk.

Rząd PiS chciał przejąć elbląski port w zamian za wykonanie pogłębienia 900 metrów toru wodnego na rzece Elbląg, kończącego się bezpośrednio w elbląskim porcie. Ówczesne resorty infrastruktury i aktywów państwowych chciały przekazać do 100 mln zł - w zamian za większościowy pakiet udziałów w przedsiębiorstwie - i tym samym dofinansować niezbędne inwestycje rozwojowe w porcie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Obajtek nie wpuścił kontrolerów. Ekspert: to świadczy o jednym

Po zmianie władzy pojawia się w końcu szansa na rozwiązanie konfliktu. Do pierwszego spotkania władz Elbląga z wiceministrem infrastruktury Arkadiuszem Marchewką doszło 16 stycznia. Jak czytamy w komunikacie, "spotkanie miało służyć wypracowaniu wspólnych rozwiązanie w kwestii dokończenia pogłębiania toru wodnego".

- Cieszę się, że ze strony przedstawicieli rządu jest pełne zrozumienie potrzeb naszego miasta, a zamierzenia w kwestii dokończenia budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną i pogłębienia toru wodnego są zbieżne z naszymi. To bardzo dobrze rokuje na przyszłość. Przystępujemy teraz do rozmów i wypracowania konkretnych działań, które będą prowadziły do rozwoju elbląskiego portu - poinformował na Facebooku Witold Wróblewski, prezydent Elbląga.

Rząd nie chce przejmować portu w Elblągu

Wróblewski dodał, że "rozpoczyna się przygotowanie wspólnego harmonogramu prac i niezbędnej dokumentacji".

- Nie jest to już warunek konieczny, że musimy oddać port. Będziemy pracować nad dokończeniem tej inwestycji, w pierwszej kolejności nad pogłębieniem toru wodnego do elbląskiego terminala - tłumaczył samorządowiec.

Na początku stycznia wiceminister aktywów państwowych Zbigniew Ziejewski zapewnił, że rząd nie myśli o przejęciu portu w Elblągu.

- Aktualny rząd nie myśli o przejęciu portu w Elblągu, gdyż jest on własnością miasta. Będziemy rzeczowo rozmawiać jak i w jakim czasie pogłębić tor wodny - mówił Ziejewski w porannym programie Polskiego Radia Olsztyn.

"Port w Elblągu będzie zarabiał sam na siebie"

Według wiceszefa Ministerstwa Aktywów Państwowych port w Elblągu ma być czwartym portem morskim w kraju.

- Ma przeładowywać od 1,5 do 2 mln ton surowca. Ten port będzie zarabiał sam na siebie. Cała inwestycja pogłębienia tego toru to 13,5 km. Rzeka Elbląg ma głębokość od 2,7 do 3 m, a my ją chcemy pogłębić do 5 m, żeby mogły nią pływać statki o pojemności tysiąca ton - podkreślił Zbigniew Ziejewski.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany to nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał jak i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(26)
Lechuu
4 tyg. temu
Mam taki(e) dream : Turysta żeglarz z Niemiec,Danii,Holandii,północno-zachodniej Polski będzie mógł nie wysiadając z jachtu dopłynąć na Mazury.Nie będzie targał na przyczepie jachtu przez pół Europy,aby dojechać Nie będzie potrzebował ruskiej zgody...Będzie eko....małe biznesiki ,mariny,restauracyjki przy wodzie ,na całej trasie,uaktywnione pochylnie.Wiele osób zarobi i da zarobić innym.... .Port - powiedzmy...... ,ale bardziej wierzę,że ten przekop będzie dla tego regionu turystycznym oknem na Europę...
Były elblazan...
miesiąc temu
Sami"eksperci"tak trudno pojąć,że Europa,świat się zmienia i to co wydawało się kiedyś,dziś wygląda zupełnie inaczej.Jak rozwój portu uzyska pełne poparcie,to będzie dużo inwestycji również drogowych.Odbudowa starego miasta przez szereg lat też nikogo nie obchodziła,a dziś?Bez wzglądu czy komuna czy dermokracja.Elblag jak wiadomo,wyludnia się,a rozwój portu i bez wątpienia ogromny rozwój miasta z tym związany może wyhamować ten niekorzystny proces.Pozdrawiam😉
Żorżyk
3 miesiące temu
Czy ktoś się zastanawiał w jaki sposób port w Elblągu będzie w stanie przeładowywać towary o wartości 1,5 miliona ton do 2 milionów? Czy ktoś z was widział ten port na własne oczy? To jest wszystko jedna wielka ściema. Widzieliście ten port którego infrastruktura dostępowa wisi na jednej drodze? To jest zwykła ulica. Tam nie ma nawet bocznicy kolejowej. Niech przemówi matematyka. W idealnych warunkach do portu przyjedzie Tir z ładunkiem 30 ton i wyjedzie też tak załadowany. To ile potrzeba Tirów aby obrobić te mityczne 1,5 miliona ton, zakładając, że port będzie pracował 24 h na dobę przez cały rok. Jak będzie wyglądać ta ulica po roku tak intensywnej eksploatacji? Trochę k...a wyobraźni. Nie pozdrawiam.
J99
3 miesiące temu
Najlepiej to nic nie robic , dlatego ze za pare lat przyjdzie do Polski raska chorda Putina i wszystko naprawi i zrobi. !!!!!!!
8gwiazdkowa k...
3 miesiące temu
Za inwestycję zapłaci budżet państwa czyli my naszymi podatkami a sitwa PSLowsko POwska z Elbląga będzie się bogacić??
...
Następna strona