Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

Pogłębienie rzeki Elbląg. Sporny odcinek wciąż problemem

364
Podziel się:

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na pogłębienie rzeki Elbląg. Swoje oferty złożyły trzy firmy, których ceny przekroczyły kwotę, jaką Urząd Morski zamierza przeznaczyć na sfinansowanie prac. Te jednak nie będą obejmować spornego odcinka w samym porcie.

Pogłębienie rzeki Elbląg. Sporny odcinek wciąż problemem
Regulacja brzegów rzeki Elbląg (East News, Przemek Swiderski/REPORTER)

- Obecnie trwają prace komisji przetargowej, która bada oferty pod względem merytorycznym i formalnym - przekazała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

Jak poinformowała rzeczniczka, w ramach ogłoszenia na roboty pogłębiarskie na rzece Elbląg, Etap IV - "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską", kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, to 88 mln 123 tys. zł.

Trzy oferty

W postępowaniu złożone zostały trzy oferty. Budimex zaproponował cenę brutto 139 mln 831 tys. 564 zł, konsorcjum firm: FABE POLSKA Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. wskazało cenę brutto 132 mln 63 tys. 495 zł oraz Konsorcjum firm: NDI S.A., NDI SOPOT S.A. przedstawiło cenę 131 mln 456 tys. 77 zł.

Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Programu wieloletniego pod nazwą "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską", zakończenie wszystkich etapów inwestycji powinno nastąpić do końca 2024 roku.

Sporny odcinek

Prace, których dotyczy postępowanie przetargowe, nie będą obejmować odcinka w samym porcie, gdyż pogłębienie toru wodnego w tym miejscu należy do zarządu elbląskiego portu - przekazał Urząd Morski w Gdyni.

Między resortami aktywów i infrastruktury a samorządem Elbląga trwa spór co do tego, kto ma pogłębić 800 m toru wodnego na rzece, kończącego się bezpośrednio w elbląskim porcie. Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że sporny odcinek powinny pogłębić Skarb Państwa i inwestor - Urząd Morski w Gdyni. Strona rządowa i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.

17 września 2022 r. na Mierzei Wiślanej oddano do użytku Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym. Był to pierwszy etap, jaki został zrealizowany przez Urząd Morski w Gdyni.

Zaawansowany jest drugi etap, czyli obudowa brzegów rzeki Elbląg. Jego istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytku na początku lipca br. Zakończony został etap trzeci, czyli pogłębienie toru wodnego na Zalewie i wykonanie oznakowania nawigacyjnego.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(364)
Puk puk
6 miesięcy temu
Czyli skarb panstwa ma pogłębić port lezacy w gestii samorządu ktory bedzie czerpal z tego zyski?
Robo
6 miesięcy temu
Tak naprawdę tam niepotrzebnie zbudowano śluzy. Przy Bałtyjsku nie ma żadnych śluz. Normalny przepływ. Należało tylko przekopać kanał i zbudować most nad kanałem i to wszystko.
jaxy
6 miesięcy temu
Podobno mają przekop zasypać , wykonano go wbrew naturze.
Maria z Torun...
6 miesięcy temu
W patriotycznym czynie patriotyczni Polacy wykonają tę pracę ochotniczo. Pokażemy Putlerowi, że Polska nie ulegnie szantarzowi.
zdaleka
6 miesięcy temu
koszt przekopu: 2 mld zł (a ta apropos, dlaczego kopanie rowu w piasku kosztowało dwa razy tyle co drążenie tunelu pod Świną?). Odsetki o 2 mld to 130 mln rocznie + koszty obsługi przekopu: w sumie 150 mln zł. Dziennie przepływa ok. 3 statki, to jest ok 1000 rocznie. 150 mln podzielone przez 1000 jednostek to 150 000 zł za każdą łódkę. Kaczyński ma gest, tylko że to z pieniędzy podatnika.
...
Następna strona