Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PBE
|
aktualizacja

Rekord na przekopie Mierzei. Tyle statków jeszcze tędy nie płynęło

980
Podziel się:

- W sierpniu przez przekop Mierzei Wiślanej przepłynęło ponad 340 jednostek, w większości rekreacyjnych - informuje lokalny serwis z Elbląga portel.pl. Takiego miesięcznego wyniku w inwestycji wartej 2 mld zł jeszcze nie było.

Rekord na przekopie Mierzei. Tyle statków jeszcze tędy nie płynęło
W sierpniu z przekopu Mierzei Wiślanej skorzystała rekordowa liczba statków. Na zdjęciu otwarcie kanału żeglugowego (PAP, Adam Warżawa)

W sierpniu tego roku z przekopu przez Mierzeję Wiślaną skorzystały 342 jednostki - to rekord sztandarowej inwestycji PiS. Przez kanał przepłynęło 291 jednostek rekreacyjnych, trzy rybackie, 26 państwowych i 22 komercyjne. Jak podkreśla portel.pl to o 60 więcej niż w lipcu.

Przypomnijmy, że Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną otwarto 17 września 2022 r. W ciągu pierwszych kilku miesięcy - od 18 września 2022 r. do 22 czerwca 2023 r. skorzystało z niego łącznie 991 jednostek. A to oznacza, że w ostatnich dwóch miesiącach ruch znacząco wzrósł.

Natomiast przez pierwsze 10 dni września przez przekop przepłynęło dodatkowo 112 statków rekreacyjnych, dwa rybackie, siedem państwowych i siedem komercyjnych.

W sumie w 2023 r. (dane do 10 września) przepłynęło 1311 jednostek.

Przekop Mierzei Wiślanej i dostęp do morza

Celem przeprawy przez Mierzeję Wiślaną było przede wszystkim zapewnienie Polsce suwerennego dostępu do Morza Bałtyckiego z Zalewu Wiślanego. Tak przynajmniej tę inwestycję, która łącznie pochłonie ok. 2 mld zł z budżetu państwa, uzasadniali politycy koalicji rządzącej.

Żeby jeszcze zwiększyć ruch, śluza ma być otwarta przez cały rok.

- Możliwe wyłączenia dotyczą warunków pogodowych, np. zalodzenia czy silnego wiatru. Nie otwieramy bram śluzy, gdy wiatr przekracza 15 m/s, a mostów, gdy wiatr jest powyżej 10 m/s – powiedziała dla portel.pl Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni.

Spór o tor wodny

Między resortami aktywów i infrastruktury a samorządem Elbląga trwa spór co do tego, kto ma pogłębić 800 m toru wodnego na rzece kończącego się bezpośrednio w elbląskim porcie.

Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że sporny odcinek powinny pogłębić Skarb Państwa i inwestor - Urząd Morski w Gdyni. Strona rządowa i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.

Kilka miesięcy temu resorty infrastruktury i aktywów państwowych zwróciły się do samorządu Elbląga z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej zarządzającej portem. Ministerstwa chcą przekazać do 100 mln zł - w zamian za większościowy pakiet udziałów w przedsiębiorstwie - i tym samym dofinansować niezbędne inwestycje rozwojowe w porcie. Rządowa propozycja dokapitalizowania portu w Elblągu kwotą do 100 mln zł jest ciągle aktualna - informował pod koniec sierpnia PAP wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(980)
Andy
2 miesiące temu
ORP kormoran czy mewa mają zanurzenie do 2.7 m a niektóre jeszcze mniej
bosman
6 miesięcy temu
tak spytam ten co to pisał widział w ogóle jak wygląda statek, to co tam pływa to my marynarze nazywamy łajbami, skorupami, mydelniczkami, krypami, baliami
dajana
7 miesięcy temu
Na pewno region nie straci jeśli przy władzy bedzie nadal pan Śliwka. Widać, że bardzo mu zalezy na rozwijaniu regionu i nie boi się trudnych wyzwań.
Salamander
7 miesięcy temu
Porpozycja Śliwki przecież jest nie do odrzucenia! Oby wygrał i doprowadził sprawę do skutku.
Fififi
7 miesięcy temu
Wiecie ze jeszcze w sierpniu ostatnie dane byly sprzed wakacji. Jak myslicie dlaczego?
...
Następna strona