Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

Przekop Mierzei Wiślanej. Pokazali liczby. Oto efekty sztandarowej inwestycji PiS

1038
Podziel się:

Od 18 września 2022 r. do 22 czerwca tego roku przez kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej przepłynęło łącznie 991 jednostek - poinformowała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska. Inwestycja kosztowała 2 mld zł.

Przekop Mierzei Wiślanej. Pokazali liczby. Oto efekty sztandarowej inwestycji PiS
Przekop Mierzei Wiślanej został otwarty 17 września (East News, Wojciech Strozyk/REPORTER)

Urząd Morski w Gdyni przypomina, że w ciągu całego tygodnia, codziennie są 4 śluzowania.

Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został otwarty 17 września.

Celem przeprawy przez Mierzeję Wiślaną było przede wszystkim zapewnienie Polsce suwerennego dostępu do Morza Bałtyckiego z Zalewu Wiślanego. Tak przynajmniej tę inwestycję, która łącznie pochłonie ok. 2 mld zł z budżetu państwa, uzasadniali politycy koalicji rządzącej.

Kanał żeglugowy. To nie koniec inwestycji

Aby nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską była funkcjonalna i możliwe było dotarcie do portu w Elblągu większych niż żaglówki jednostek, potrzebne jest pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg, a także pogłębienie infrastruktury dostępowej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: NIK miażdży budżet państwa. "Dowód rozmontowania państwa. Będzie koronny"

II etap inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje ziemnych wałów przeciwpowodziowych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie, który w najbliższych dniach zostanie otwarty oraz pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany liczy nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 km; pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.

Trwa spór o port w Elblągu

Od kilku miesięcy trwa spór między samorządem Elbląga a Ministerstwem Infrastruktury co do tego, kto ma pogłębić tor wodny w porcie w Elblągu na rzece Elbląg. Chodzi o 800 metrów toru wodnego. Sporny odcinek kończy się bezpośrednio w porcie w Elblągu. Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że powinny go pogłębić Skarb Państwa i Urząd Morski w Gdyni. Ministerstwo i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.

Ponieważ ani samorząd, ani zarządca portu nie ma na to pieniędzy, resorty infrastruktury i aktywów państwowych wyszły z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej kwotą w wysokości 100 mln zł - w zamian za większościowy pakiet udziałów - i tym samym sfinansowania niezbędnych inwestycji rozwojowych w porcie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(1038)
Marcin
3 tyg. temu
A co ze stadionem wWarszawie miał kosztować niecały miliard a kosztował ponad 2 miliardy i o tym cicho sza
Bolo
4 miesiące temu
Inni mają kanał panamski Sueski. My mamy słynny kanał mierzei wiślanej a co pomimo pływa to inna bajka
ńpn
8 miesięcy temu
A ja się zapytowywuję, gdzie jest MULARCZYK-który zakablował do prokuratury starostę Nowego Sącza,za to,że przekroczył budowę stadionu o miliony złortych.?? A jak przekop Mierzei Wiślanej im. Lecha i Marii Kaczyńskich zamiast 800 mln pochłonął 2 mld zł-to jakoś posłowi umsnęło-bo to najważniejsza inwestycja PISu-która i tak się nie spełnia w praktyce-ale jak pis ma porażkę-to prezes ogłasza SUKCES.
kapucyn bosy
9 miesięcy temu
Podobno pseudopasterz z Torunia chce wylozyc reszte na dokonczenie prac. Miliardy, ktore otrzymal na dzialalnosc swojego biznesu w zupelnosci na to wystarcza.
Dko65
9 miesięcy temu
Jak można pogłębić do 5.5 m jezeli nabrzeża nie są zbudowane. Nabrzeże najpierw powinno być zbudowane a dopiero pogłębiony kanał. Wbija się ścianki larsena na głębokość 10 m i zaklada sie prefabrykaty betonowe.Nabrzeża lub tereny przy kanale są wlasnoscią miasta Elbląg lub prywatnych firm. Ten spór jest biciem piany i mydleniem oczu ludziom którzy na tym się nie znają.
...
Następna strona