Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

Przekop Mierzei Wiślanej. Pokazali liczby. Oto efekty sztandarowej inwestycji PiS

1039
Podziel się:

Od 18 września 2022 r. do 22 czerwca tego roku przez kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej przepłynęło łącznie 991 jednostek - poinformowała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska. Inwestycja kosztowała 2 mld zł.

Przekop Mierzei Wiślanej. Pokazali liczby. Oto efekty sztandarowej inwestycji PiS
Przekop Mierzei Wiślanej został otwarty 17 września (East News, Wojciech Strozyk/REPORTER)

Urząd Morski w Gdyni przypomina, że w ciągu całego tygodnia, codziennie są 4 śluzowania.

Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną został otwarty 17 września.

Celem przeprawy przez Mierzeję Wiślaną było przede wszystkim zapewnienie Polsce suwerennego dostępu do Morza Bałtyckiego z Zalewu Wiślanego. Tak przynajmniej tę inwestycję, która łącznie pochłonie ok. 2 mld zł z budżetu państwa, uzasadniali politycy koalicji rządzącej.

Kanał żeglugowy. To nie koniec inwestycji

Aby nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską była funkcjonalna i możliwe było dotarcie do portu w Elblągu większych niż żaglówki jednostek, potrzebne jest pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg, a także pogłębienie infrastruktury dostępowej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: NIK miażdży budżet państwa. "Dowód rozmontowania państwa. Będzie koronny"

II etap inwestycji obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje ziemnych wałów przeciwpowodziowych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie, który w najbliższych dniach zostanie otwarty oraz pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany liczy nieco ponad 10 kilometrów, na rzece Elbląg – także ponad 10 km; pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.

Trwa spór o port w Elblągu

Od kilku miesięcy trwa spór między samorządem Elbląga a Ministerstwem Infrastruktury co do tego, kto ma pogłębić tor wodny w porcie w Elblągu na rzece Elbląg. Chodzi o 800 metrów toru wodnego. Sporny odcinek kończy się bezpośrednio w porcie w Elblągu. Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że powinny go pogłębić Skarb Państwa i Urząd Morski w Gdyni. Ministerstwo i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.

Ponieważ ani samorząd, ani zarządca portu nie ma na to pieniędzy, resorty infrastruktury i aktywów państwowych wyszły z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej kwotą w wysokości 100 mln zł - w zamian za większościowy pakiet udziałów - i tym samym sfinansowania niezbędnych inwestycji rozwojowych w porcie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(1039)
Bolo
miesiąc temu
Inni mają kanał panamski Sueski. My mamy słynny kanał mierzei wiślanej a co pomimo pływa to inna bajka
Michał
6 miesięcy temu
Ta inwestycja nie ma żadnego znaczenia militarnego, ani dla jakiegokolwiek bezpieczeństwa państwa. Te tematy już dawno zostały przeanalizowane przez specjalistów i fachowców. Znaczenie ekonomiczne też jest prawie żadne, bo mimo, że komuś może przynieść jakieś korzyści, to niestety za małe, aby ten ktoś był w stanie sfinansować jej utrzymanie. Na pewno tych informacji nie znajdziecie w TVPiS. Ta inwestycja stała się już faktem i będzie sobie jakoś żyć swoim życiem. Teraz to należy tylko zadbać, aby jak najmniej do niej dokładać, bo nie ma ona nie tylko najmniejszych szans, aby zwrócić koszty inwestycji, ale nawet zarobić na bieżące koszty utrzymania. A do poprawienia funkcjonowania portu w Elblągu wystarczyłoby tylko wybudowanie wyższego, lub obrotowego, ewentualnie podnoszonego mostu w Kępkach na Nogacie, bo wybudowany w 2006 jako tymczasowy w miejscu przeprawy promowej, pozostał na stałe. Przez swoją niewielką, niezgodną z normami dla dróg wodnych wysokość nad wodą (nawet tylko 3,3 m przy wysokiej wodzie, uniemożliwia większym jednostkom korzystanie ze śródlądowej drogi wodnej na rzece Nogat. Czyli Elbląg został odcięty od możliwości transportu towarowego i pasażerskiego np. z Torunia do Elbląga Wisłą Nogat przez Malbork, a potem w prawo kanałem Jagiellońskim wybudowanym w roku 1494–1495, o długości 5,7 kilometra do portu Elbląg. Był wybudowany po skierowaniu w 1493 Nogatu zamulającego port w Elblągu na północ jedną z jego mniejszych odnóg. Kanał Jagielloński jest też najkrótszą wodną drogą śródlądową łączącą Elbląg (poprzez Nogat (powyżej Kępek), Szkarpawę, śluzy Gdańską Głowę i Przegalinę) z Gdańskiem. Krótsza nawet niż przez przekop na mierzei. Bez problemu wszędzie można pływać z zanurzeniem do 1,6 m barkami do 500 ton. Pieniędzy zabrakło na zadbanie o utrzymanie tych podstawowych poniemieckich zdolności przewozowych. Ale za to na 3 mld zł / rok na TVPiS, kiedy za PO TVP miała nawet zyski, to jak najbardziej. JAK BY WSZĘDZIE BYŁY TAKIE NARODOWE INWESTYCJE TO ZABRAKŁOBY NAM PIENIĘDZY NAWET NA KUPNO NOWEJ KOSY I NARZĘDZI. Tępy ekonomicznie Radiomaryjny elektorat nie jest w stanie skumać bezsensu tej inwestycji. A ile niepotrzebnych kosztów namnożono, ile błędów zrobiono, ile błędnych założeń projektowo megalomańskich, ile głupot projektowych niepotrzebnie zwiększających obsługę i koszty bieżącego utrzymania, ile tuszowanych błędów wykonawczych, bo Prezes zetnie łeb, ilu wykonawców znajomych królika z prawie ZEROWYM doświadczeniem i nawet bez koniecznej weryfikacji ich wypocin projektowych, przy czym może czegoś by się nauczyli? A ILE PRZEPŁACONO ZNAJOMYM KRÓLIKA i tak już NIEPOTRZEBNIE MEGALOMAŃSKO ZAPROJEKTOWANYCH ROZWIĄZAŃ, to już cała epopeja. A znam to trochę od środka i dodatkowo ze swojego doświadczenia w wielu istotnych w tej inwestycji tematach. Mam nadzieję, że zechce się komuś to wszystko zweryfikować i opisać. Nie tylko od strony ekonomicznej, techniczno-opcjonalnej, wykonawczej itd., ale też prokuratorskiej.
ńpn
6 miesięcy temu
A ja się zapytowywuję, gdzie jest MULARCZYK-który zakablował do prokuratury starostę Nowego Sącza,za to,że przekroczył budowę stadionu o miliony złortych.?? A jak przekop Mierzei Wiślanej im. Lecha i Marii Kaczyńskich zamiast 800 mln pochłonął 2 mld zł-to jakoś posłowi umsnęło-bo to najważniejsza inwestycja PISu-która i tak się nie spełnia w praktyce-ale jak pis ma porażkę-to prezes ogłasza SUKCES.
kapucyn bosy
6 miesięcy temu
Podobno pseudopasterz z Torunia chce wylozyc reszte na dokonczenie prac. Miliardy, ktore otrzymal na dzialalnosc swojego biznesu w zupelnosci na to wystarcza.
Dko65
6 miesięcy temu
Jak można pogłębić do 5.5 m jezeli nabrzeża nie są zbudowane. Nabrzeże najpierw powinno być zbudowane a dopiero pogłębiony kanał. Wbija się ścianki larsena na głębokość 10 m i zaklada sie prefabrykaty betonowe.Nabrzeża lub tereny przy kanale są wlasnoscią miasta Elbląg lub prywatnych firm. Ten spór jest biciem piany i mydleniem oczu ludziom którzy na tym się nie znają.
...
Następna strona