Notowania

Putin chce naddźwiękowych samolotów pasażerskich

Władimir Putin wraca do marzenia o ponaddźwiękowych lotach pasażerskich. Prezydent Rosji mówił o tym w zakładach lotniczych w Kazaniu. Zdaniem ekspertów, będzie to komercyjny niewypał.

Podziel się
Dodaj komentarz
(East News)
Władimir Putin chce ożywić idee ponaddźwiękowych samolotów pasażerskich. Śmiałe plany prezydenta Rosji

Putin podczas wizyty w zakładach lotniczych w Kazaniu powiedział, że ponaddźwiękowy bombowiec strategiczny Tu-160 dopracowany w tych zakładach "chodzi jak w zegarku", i zauważył, że potrzebne byłoby stworzenie podobnego samolotu cywilnego - podaje PAP.

Dokładnie to samo Putin mówił już w styczniu 2018 r., również podczas wizyty w Kazaniu. Wówczas szef Zjednoczonej Korporacji Przemysłu Lotniczego Jurij Slusar potwierdził, że wśród innych przyszłościowych projektów prowadzone są prace również w tym kierunku.

Zobacz też: Burza po słowach Wałęsy o Putinie. "Wybitnie nieroztropne"

Idea to jedno, a jej wdrożenie - drugie. Nakłady na jej realizacje będą ogromne, więc - gdy już się zmaterializuje - będzie musiała na siebie zarabiać. I w tym problem, bo - zdaniem ekspertów, którzy wypowiadali się na ten temat w rosyjskich mediach - wysokie koszty związane z takim samolotem dotyczą nie tylko benzyny, ale też obsługi i dostosowania lotnisk. A - jak podkreślają - na rejsy takim samolotem nie ma obecnie wielkiego popytu.

Jak przypomina PAP, ponaddźwiękowy samolot pasażerski Tu-144 skonstruowano jeszcze w ZSRR. Egzemplarz prototypowy wzniósł się w powietrze 31 stycznia 1968 roku. Łącznie w latach 1972-84 Związek Radziecki wyprodukował siedemnaście takich maszyn.

W czerwcu 1973 r. pierwszy seryjny Tu-144 rozbił się podczas pokazów lotniczych we Francji, w katastrofie zginęło 14 osób. Od listopada 1977 roku Tu-144 wykonywały rejsy z Moskwy do Ałmaty w Kazachstanie. W ciągu dwóch godzin samolot pokonywał odległość 3260 km. Jednak po drugiej katastrofie, do której doszło pod Moskwą w maju 1978 roku podczas próbnego lotu, zrezygnowano z rejsów pasażerskich.

Oficjalnie przyczyną była właśnie katastrofa, jednak faktycznie z maszyny zrezygnowano ze względu na nieopłacalność jej eksploatacji. Bilety kosztowały znacznie więcej niż na zwykłe rejsy, a i tak dochody z ich sprzedaży nie pokrywały kosztów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
12-02-2019

Leon ZRosja buduje naddźwiękowe samoloty o ładowności prawie 30 ton. Może to megalomania, ale to jest jednak wielkie osiągnięcie i jest to fakt. Zwłaszcza, … Czytaj całość

12-02-2019

TimyPodobnie Jak i u naszego Karla . Cierpi Wolodia na gigantomanie ..

12-02-2019

buksy na seluPolski pilot to wyladuje nawet na drzwiach od stodoly . Chyba , ze ktos pod drzwiami podstawi bombe .......

Rozwiń komentarze (3)