Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Paweł Orlikowski
|
aktualizacja

Putin chce naddźwiękowych samolotów pasażerskich

3
Podziel się:

Władimir Putin wraca do marzenia o ponaddźwiękowych lotach pasażerskich. Prezydent Rosji mówił o tym w zakładach lotniczych w Kazaniu. Zdaniem ekspertów, będzie to komercyjny niewypał.

Władimir Putin chce ożywić idee ponaddźwiękowych samolotów pasażerskich. Śmiałe plany prezydenta Rosji
Władimir Putin chce ożywić idee ponaddźwiękowych samolotów pasażerskich. Śmiałe plany prezydenta Rosji (East News)

Putin podczas wizyty w zakładach lotniczych w Kazaniu powiedział, że ponaddźwiękowy bombowiec strategiczny Tu-160 dopracowany w tych zakładach "chodzi jak w zegarku", i zauważył, że potrzebne byłoby stworzenie podobnego samolotu cywilnego - podaje PAP.

Dokładnie to samo Putin mówił już w styczniu 2018 r., również podczas wizyty w Kazaniu. Wówczas szef Zjednoczonej Korporacji Przemysłu Lotniczego Jurij Slusar potwierdził, że wśród innych przyszłościowych projektów prowadzone są prace również w tym kierunku.

Zobacz także: Zobacz też: Burza po słowach Wałęsy o Putinie. "Wybitnie nieroztropne"

Idea to jedno, a jej wdrożenie - drugie. Nakłady na jej realizacje będą ogromne, więc - gdy już się zmaterializuje - będzie musiała na siebie zarabiać. I w tym problem, bo - zdaniem ekspertów, którzy wypowiadali się na ten temat w rosyjskich mediach - wysokie koszty związane z takim samolotem dotyczą nie tylko benzyny, ale też obsługi i dostosowania lotnisk. A - jak podkreślają - na rejsy takim samolotem nie ma obecnie wielkiego popytu.

Jak przypomina PAP, ponaddźwiękowy samolot pasażerski Tu-144 skonstruowano jeszcze w ZSRR. Egzemplarz prototypowy wzniósł się w powietrze 31 stycznia 1968 roku. Łącznie w latach 1972-84 Związek Radziecki wyprodukował siedemnaście takich maszyn.

W czerwcu 1973 r. pierwszy seryjny Tu-144 rozbił się podczas pokazów lotniczych we Francji, w katastrofie zginęło 14 osób. Od listopada 1977 roku Tu-144 wykonywały rejsy z Moskwy do Ałmaty w Kazachstanie. W ciągu dwóch godzin samolot pokonywał odległość 3260 km. Jednak po drugiej katastrofie, do której doszło pod Moskwą w maju 1978 roku podczas próbnego lotu, zrezygnowano z rejsów pasażerskich.

Oficjalnie przyczyną była właśnie katastrofa, jednak faktycznie z maszyny zrezygnowano ze względu na nieopłacalność jej eksploatacji. Bilety kosztowały znacznie więcej niż na zwykłe rejsy, a i tak dochody z ich sprzedaży nie pokrywały kosztów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(3)
Leon Z
3 lata temu
Rosja buduje naddźwiękowe samoloty o ładowności prawie 30 ton. Może to megalomania, ale to jest jednak wielkie osiągnięcie i jest to fakt. Zwłaszcza, że zgodnie z oficjalną propagandą to Rosji już prawie nie ma, bo wykończyły ją sankcje i zbankrutowała itp. bzdury.
buksy na sel...
3 lata temu
Polski pilot to wyladuje nawet na drzwiach od stodoly . Chyba , ze ktos pod drzwiami podstawi bombe .......
Timy
3 lata temu
Podobnie Jak i u naszego Karla . Cierpi Wolodia na gigantomanie ..