Raport. Ukraińscy uchodźcy uzależniają powrót od gwarancji bezpieczeństwa
Raport niemieckiego instytutu ifo analizuje czynniki wpływające na decyzje o powrocie ukraińskich uchodźców po zakończeniu wojny. Badanie przeprowadzono wśród 2543 osób w 30 krajach europejskich, określając wpływ różnych scenariuszy powojennych na prawdopodobieństwo repatriacji.
Instytut IFO przeprowadził kompleksowe badanie dotyczące planów powrotu uchodźców ukraińskich do ojczyzny po zakończeniu konfliktu zbrojnego. Analiza objęła 2543 osoby przebywające w 30 krajach europejskich i wykorzystała eksperyment koniunktowy do oceny wpływu różnych hipotetycznych scenariuszy na decyzje o repatriacji. Średnie prawdopodobieństwo powrotu wyniosło 27 proc. we wszystkich profilach eksperymentalnych, przy czym zaobserwowano znaczące zróżnicowanie indywidualne.
Badacze zidentyfikowali osiem kluczowych atrybutów wpływających na decyzje o powrocie, w tym integralność terytorialną, gwarancje bezpieczeństwa, perspektywy gospodarcze oraz poziom korupcji. Czynniki indywidualne wyjaśniają aż 72,2 proc. wariancji w prawdopodobieństwach powrotu, przy czym plany powrotu odpowiadają za 34,1 proc. tej zmienności, grupy wiekowe za 5,7 proc., a płeć za 1,8 proc.
Przywrócenie granic z 1991 roku zwiększa szanse powrotu o ponad 10 punktów procentowych
Integralność terytorialna okazała się najsilniejszym czynnikiem determinującym intencje powrotowe uchodźców. Przywrócenie granic Ukrainy z 1991 roku zwiększa subiektywne prawdopodobieństwo powrotu z 21,4 proc. do 32,2 proc., co stanowi wzrost o 10,8 punktu procentowego w porównaniu z najgorszym scenariuszem, w którym Rosja zachowuje większość lub wszystkie okupowane terytoria. Wyzwolenie większości obecnie okupowanych terenów skutkowałoby wzrostem o 6,8 punktu procentowego.
Gwarancje bezpieczeństwa, szczególnie członkostwo w NATO, odgrywają kluczową rolę w postrzeganiu bezpieczeństwa powojennej Ukrainy. Przystąpienie do Sojuszu Północnoatlantyckiego zwiększa prawdopodobieństwo powrotu o 7,1 punktu procentowego w stosunku do scenariusza bez gwarancji bezpieczeństwa od sojuszników. Gwarancje bezpieczeństwa od niektórych państw NATO prowadzą do wzrostu o 3,1 punktu procentowego.
Perspektywa przedłużenia wojny poza 2027 rok zmniejsza subiektywne prawdopodobieństwo powrotu jedynie o 1,5 punktu procentowego w porównaniu z rozwiązaniem konfliktu w 2024 roku. Brak formalnego rozwiązania konfliktu obniża prawdopodobieństwo powrotu o 1,9 punktu procentowego w stosunku do umowy pokojowej i o 0,8 punktu procentowego względem porozumienia o zawieszeniu broni.
Czynniki ekonomiczne i walka z korupcją wpływają na decyzje migracyjne
Perspektywa członkostwa Ukrainy w Unii Europejskiej zwiększa prawdopodobieństwo powrotu z 25,2 proc. do 28,3 proc., jeśli akcesja jest oczekiwana za ponad pięć lat, oraz do 28,1 proc., jeśli nastąpi w ciągu pięciu lat po zakończeniu wojny. Dostępność wielu miejsc pracy odpowiadających kwalifikacjom zwiększa prawdopodobieństwo powrotu o 4,1 punktu procentowego w porównaniu z niewielką liczbą możliwości zatrudnienia.
Zmiany dochodów mają asymetryczny, ale monotoniczny wpływ na decyzje o powrocie. Spadek dochodów o 20 proc. zmniejsza prawdopodobieństwo powrotu o 3,1 punktu procentowego w stosunku do braku zmian, podczas gdy wzrost o 20 proc. zwiększa je o 2,1 punktu procentowego. Ta asymetria, gdzie straty mają silniejszy wpływ niż zyski, jest zgodna zarówno z teorią malejącej krańcowej użyteczności konsumpcji, jak i awersją do strat.
Ograniczenie korupcji zwiększa subiektywne prawdopodobieństwo powrotu o 3,2 punktu procentowego w porównaniu z utrzymaniem jej na tym samym poziomie. Efekt ten jest porównywalny z wpływem dodatkowych 20 proc. dochodu lub oczekiwaniem na przystąpienie do UE. Jeśli korupcja jest postrzegana jako malejąca, uchodźcy mogą czuć się bardziej pewni długoterminowych możliwości dla siebie i swoich dzieci.
Badanie wykazało znaczące zróżnicowanie reakcji w zależności od obecnych planów powrotu uchodźców. Osoby planujące powrót są najbardziej wrażliwe na różne scenariusze powojenne, ze standardowym odchyleniem w eksperymentalnie wyznaczonych prawdopodobieństwach powrotu wynoszącym 34,1 proc. Dla osób niezdecydowanych wskaźnik ten wynosi 27,7 proc., a dla planujących pozostać za granicą 20,3 proc.
Wśród osób planujących powrót integralność terytorialna ma pierwszorzędne znaczenie. Przywrócenie granic z 1991 roku zwiększyłoby średnie prawdopodobieństwo powrotu o 16,4 punktu procentowego, z 41,5 proc. do 57,9 proc., w porównaniu z sytuacją, w której Rosja zachowuje wszystkie lub większość okupowanych terytoriów. Wyzwolenie większości terytoriów podniosłoby ten wskaźnik do 53,5 proc.
Ukraińcy, którzy nie są pewni, czy wrócić, wykazują wzrost prawdopodobieństwa powrotu o 15,2 punktu procentowego przy pełnym wyzwoleniu terytorium ukraińskiego. Natomiast dla tych, którzy planują pozostać za granicą, wzrost wyniósłby tylko 5,5 punktu procentowego w porównaniu z wynikiem, w którym Rosja zachowuje większość lub wszystkie okupowane terytoria.
W najbardziej optymistycznym scenariuszu oczekiwany wskaźnik powrotu wynosi 47 proc., podczas gdy w najbardziej pesymistycznym tylko 3 proc. Wyniki sugerują, że ukierunkowane polityki rekonstrukcji politycznej i gospodarczej mogą znacząco wpłynąć na powrót uchodźców po konflikcie. Młodsi respondenci są szczególnie podatni na wpływ możliwości dochodowych, perspektyw zatrudnienia i potencjalnej akcesji do UE.