Co kupujemy?
To właśnie sprzedaż oleju napędowego wykazała w zeszłym roku największą dynamikę wzrostu. Przy nieznacznych zmianach w przypadku benzyny i LPG, ponad 18-procentowy wzrost sprzedaży i 22-procentowy wzrost konsumpcji krajowej ropy robi wrażenie
Jest to spowodowane dobrą kondycją gospodarczą kraju jak również zwiększeniem ekonomiki silników wysokoprężnych, a przez to wzrostem popularności tego rodzaju silników w specjalistycznych flotach.
**
**
źródło: POPiHN
Eksperci prognozują, że do 2010 roku konsumpcja oleju napędowego nadal będzie rosła najszybciej. Jak podaje Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego, może ona sięgnąć 14 mln 364 tys. metrów sześciennych. Będzie to wymagało znacznego zwiększenia importu.
Sprzedaż benzyny (w tys. ton) | |||
---|---|---|---|
_ 2005 _ | _ 2006 _ | _ 2007 _ | |
Produkcja | 4178 | 4226 | 3992 |
Import | 616 | 602 | 749 |
Eksport | 706 | 737 | 595 |
Zużycie krajowe | 4088 | 4131 | 4146 |
_ Roczna zmiana _ | _ -4,9% _ | _ 1,05% _ | _ 0,4% _ |
źródło: ARE SA
Sprzedaż oleju napędowego (w tys. ton) | |||
---|---|---|---|
_ 2005 _ | _ 2006 _ | _ 2007 _ | |
Produkcja | 5458 | 6735 | 7544 |
Import | 1857 | 2497 | *2943 * |
Eksport | 405 | 1176 | *943 * |
Zużycie krajowe | 6910 | 8056 | *9544 * |
_ Roczna zmiana _ | _ 6.6% _ | _ 16,6% _ | _ 18,5% _ |
źródło: ARE SA
Sprzedaż autogazu (w tys. ton) | |||
---|---|---|---|
_ 2005 _ | _ 2006 _ | _ 2007 _ | |
Produkcja | 213 | 217 | *219 * |
Import | 1562 | 1503 | *1609 * |
Eksport | - | - | *- * |
Zużycie krajowe | 1775 | 1810 | *1828 * |
_ Roczna zmiana _ | _ 23% _ | _ 2% _ | _ 1% _ |
_ źródło: POGP _
W 2007 r. rynek odczuł też znaczny spadek popularności LPG. Rosnące koszty montażu i utrzymania instalacji skłoniły kierowców do zastanowienia się nad opłacalnością takiej inwestycji.
Eksperci uważają, że cena autogazu przekracza próg opłacalności w momencie, gdy stanowi średnio 60 proc. ceny benzyny PB95.
Gdzie kupujemy?
Z uwagi na stale rosnące ceny paliw, coraz więcej klientów zdobywają stacje paliw przy supermarketach. Ich udział w sprzedaży detalicznej benzyny i oleju napędowego wzrósł z 3 do 4 procent.
Co ciekawe, mimo że ich udział w rynku rośnie, wielkie sieci handlowe nie zdecydowały się w minionym roku na inwestycje. W 2007 powstało bowiem zaledwie 7 nowych, tzw. przysklepowych stacji, podczas gdy rok wcześniej aż 34.
Nadal na rynku dużą rolę odgrywają niezależni operatorzy. Mimo znacznego spadku marży utrzymują się na rynku, a nawet rozbudowują własne sieci. Łącznie na koniec minionego roku dysponowali 292 stacjami.
Największy gracz na rynku, PKN Orlen, po rebrandingu i modernizacji swojej sieci, zwiększył liczbę stacji do 1897. Liczba stacji Grupy Lotos na koniec 2007 roku sięgnęła 379.
Z sieci zagranicznych najwięcej nowych punktów otworzył Shell - 34 stacje, BP otworzyło 28 nowych, a Statoil i Neste po 17 stacji. Łukoil mógł się pochwalić siecią 105 stacji.
źródło: POPiHN
Za ile?
Co ciekawe, wzrost cen benzyny na stacjach i tak był niższy niż podwyżka w obrocie hurtowym o dwa punkty procentowe. Sprzedawcy w ten sposób chcieli osłabić pozycję konkurencyjnej ropy i autogazu.
Średnie ceny paliw na stacjach | ||
---|---|---|
_ Rodzaj paliwa _ | _ 2006 _ | _ 2007 _ |
EU95 | 3,98 zł/l | 4,22 zł/l |
ON | 3,82 zł/l | 3,76 zł/l |
źródło: POPiHN
Najdroższe paliwa oferują stacje z tzw. segmentu Premium - PKN Orlen, BP, Shell i Statoil. Najtaniej z kolei można zatankować na stacjach przysklepowych.
Najdrożej - jak wynika z raportu POPiHN - tankowaliśmy w mazowieckim, zachodniopomorskim, lubuskim, podkarpackim i lubelskim. Co ciekawe, różnice cen na stacjach tych samych sieci, z uwagi na różną lokalizację, sięgały nawet 25 groszy na litrze. Najdroższym miastem jest wciąż Warszawa.
Ceny na stacjach kształtowały w podobnym stopniu wahania na rynku walutowym, jak i obciążenia podatkowe.
ZOBACZ TAKŻE:
57 proc. akcyzy w baku
W przypadku najpopularniejszej benzyny - EU95, 57 proc. ceny detalicznej stanowiły obciążenie podatkowe (akcyza, VAT i opłata paliwowa), rok wcześniej było to 53 proc.
Tankujący diesla zaś w 2006 roku 49 procent ceny za każdy litr przeznaczali na podatki, rok później - 51 procent.
Średnio na koniec 2007 roku podatki stanowiły 56,1 proc. ceny benzyny (EU 95) na stacjach. Przewyższyliśmy w ten sposób średnią europejską, która wynosi 55,8 procent. Rekordzistami są Niemcy, gdzie podatki stanowią aż 64,2 proc. ceny benzyny, najmniejszy udział podatków w cenie benzyny jest na Cyprze, bo stanowi on tam tylko 43 procent.
Analogiczna średnia w przypadku oleju napędowego wynosi w Polsce 47,1 proc, podczas, gdy w Europie ogółem - 46,9. Niemcy - znów jako liderzy - płacą 61,7 proc. podatku w cenie ropy, a mieszkańcy Cypru najmniej, bo 37,3 procent.
Tekst powstał w oparciu o wydawnictwo Polskiej Izby Paliw Płynnych - ,,Polski Rynek Paliw Płynnych - Raport 2007" oraz raport "Przemysł i Handel Naftowy 2007" Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.