Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PBE
|
aktualizacja

Rekord na przekopie Mierzei. Tyle statków jeszcze tędy nie płynęło

979
Podziel się:

- W sierpniu przez przekop Mierzei Wiślanej przepłynęło ponad 340 jednostek, w większości rekreacyjnych - informuje lokalny serwis z Elbląga portel.pl. Takiego miesięcznego wyniku w inwestycji wartej 2 mld zł jeszcze nie było.

Rekord na przekopie Mierzei. Tyle statków jeszcze tędy nie płynęło
W sierpniu z przekopu Mierzei Wiślanej skorzystała rekordowa liczba statków. Na zdjęciu otwarcie kanału żeglugowego (PAP, Adam Warżawa)

W sierpniu tego roku z przekopu przez Mierzeję Wiślaną skorzystały 342 jednostki - to rekord sztandarowej inwestycji PiS. Przez kanał przepłynęło 291 jednostek rekreacyjnych, trzy rybackie, 26 państwowych i 22 komercyjne. Jak podkreśla portel.pl to o 60 więcej niż w lipcu.

Przypomnijmy, że Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną otwarto 17 września 2022 r. W ciągu pierwszych kilku miesięcy - od 18 września 2022 r. do 22 czerwca 2023 r. skorzystało z niego łącznie 991 jednostek. A to oznacza, że w ostatnich dwóch miesiącach ruch znacząco wzrósł.

Natomiast przez pierwsze 10 dni września przez przekop przepłynęło dodatkowo 112 statków rekreacyjnych, dwa rybackie, siedem państwowych i siedem komercyjnych.

W sumie w 2023 r. (dane do 10 września) przepłynęło 1311 jednostek.

Przekop Mierzei Wiślanej i dostęp do morza

Celem przeprawy przez Mierzeję Wiślaną było przede wszystkim zapewnienie Polsce suwerennego dostępu do Morza Bałtyckiego z Zalewu Wiślanego. Tak przynajmniej tę inwestycję, która łącznie pochłonie ok. 2 mld zł z budżetu państwa, uzasadniali politycy koalicji rządzącej.

Żeby jeszcze zwiększyć ruch, śluza ma być otwarta przez cały rok.

- Możliwe wyłączenia dotyczą warunków pogodowych, np. zalodzenia czy silnego wiatru. Nie otwieramy bram śluzy, gdy wiatr przekracza 15 m/s, a mostów, gdy wiatr jest powyżej 10 m/s – powiedziała dla portel.pl Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka prasowa Urzędu Morskiego w Gdyni.

Spór o tor wodny

Między resortami aktywów i infrastruktury a samorządem Elbląga trwa spór co do tego, kto ma pogłębić 800 m toru wodnego na rzece kończącego się bezpośrednio w elbląskim porcie.

Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że sporny odcinek powinny pogłębić Skarb Państwa i inwestor - Urząd Morski w Gdyni. Strona rządowa i Urząd Morski w Gdyni wskazują natomiast, że to zadanie zarządu portu, który obecnie jest spółką komunalną.

Kilka miesięcy temu resorty infrastruktury i aktywów państwowych zwróciły się do samorządu Elbląga z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej zarządzającej portem. Ministerstwa chcą przekazać do 100 mln zł - w zamian za większościowy pakiet udziałów w przedsiębiorstwie - i tym samym dofinansować niezbędne inwestycje rozwojowe w porcie. Rządowa propozycja dokapitalizowania portu w Elblągu kwotą do 100 mln zł jest ciągle aktualna - informował pod koniec sierpnia PAP wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(979)
bosman
4 miesiące temu
tak spytam ten co to pisał widział w ogóle jak wygląda statek, to co tam pływa to my marynarze nazywamy łajbami, skorupami, mydelniczkami, krypami, baliami
dajana
5 miesięcy temu
Na pewno region nie straci jeśli przy władzy bedzie nadal pan Śliwka. Widać, że bardzo mu zalezy na rozwijaniu regionu i nie boi się trudnych wyzwań.
Salamander
5 miesięcy temu
Porpozycja Śliwki przecież jest nie do odrzucenia! Oby wygrał i doprowadził sprawę do skutku.
Fififi
5 miesięcy temu
Wiecie ze jeszcze w sierpniu ostatnie dane byly sprzed wakacji. Jak myslicie dlaczego?
Przechodzień
5 miesięcy temu
Po co teraz to gadanie o opłacalności przekopu skoro doskonale wiadomo, że Elblągiem rządzą bardzo niemądrzy ludzie, którym (póki co) udaje się psuć cały, całkiem niezły pomysł ? Wszystko (opłacalność !) okaże się, kiedy władze miasta Elbląg się zmienią; ... i parę innych rzeczy - np. dostępność do nabrzeży, itp, oraz kiedy minie jakiś czas na "rozruch interesu(ów)". Właśnie wtedy wiadome będą skutki ekonomiczne przedsięwzięcia pt. "Przekop Mierzei Wiślanej". Tak, czy owak najważniesza jest już zapewniona dostępność Polski do Zalewu. Dlatego już obecnie mamy wszyscy ogromny powód do radości - radości i dumy wszystkich Polaków.
...
Następna strona