"Elias" to masowiec pływający pod banderą maltańską. Ma 190 m długości i 32 m szerokości. "Obsługa tak wielkich statków w Szczecinie jest możliwa dzięki pogłębieniu toru wodnego Szczecin-Świnoujście oraz portowych kanałów i basenów do głębokości 12,5 m" - czytamy. Inwestycja ta została zakończona w 2022 r.
"Dzięki modernizacji nabrzeża Chorzowskiego, które teraz sięga głębokości eksploatacyjnej 11 m, udało się obsłużyć największy w historii [portu w Szczecinie] statek. Na pokładzie statku Elias znajdowała się rekordowa ilość ładunku – aż 41 tys. 204 tony surówki żelaza" - czytamy we wpisie Bulk Cargo - Port Szczecin w mediach społecznościowych.
Modernizacja ta zakończyła się w połowie 2024 r. Ale w szczecińskim porcie morskim prowadzone są także inne inwestycje - w pogłębienie całego basenu do głębokości 12,5 m, przebudowę także dwóch innych nabrzeży i budowę nowego. Jak wylicza serwis, łączna wartość wszystkich prac to 344,7 mln zł, z czego 127,6 mln zł to unijne dofinansowanie. Koniec prac przewidywany jest na połowę tego roku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kolejne inwestycje w porcie w Szczecinie
"Szacuje się, że pogłębienie wyżej wymienionych obszarów portu do 12,5 m zwiększy możliwości przeładunkowe w Szczecinie co najmniej o kilka milionów ton towarów rocznie. Przy zmodernizowanych nabrzeżach szczecińskiego portu będą mogły cumować statki o zanurzeniu do 11 m" - pisze Wyborcza.pl.
Firma Bulk Cargo - Port Szczecin jest gospodarzem nabrzeży w szczecińskim porcie o łącznej długości prawie 3,5 km. Dysponuje 30 ha powierzchni magazynowej, zatrudnia około 400 osób. Powstała w 1994 r. w wyniku połączenia trzech innych spółek utworzonych po prywatyzacji portowych firm. Większościowym udziałowcem jest niemiecka Grupa Rhenus. Umowa na dzierżawę nabrzeży z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście została zawarta co najmniej do 2049 r.