Poseł PiS oskarża rząd Tuska o sprzedaż portu. Minister tłumaczy

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka na portalu X odpowiedział na zarzut byłego ministra gospodarki morskiej o rzekomej "sprzedaży szczecińskiego portu Niemcom". Wyjaśnił, że zmiana większościowego udziałowca jednej ze spółek to transakcja między prywatnymi firmami.

Premier Donald Tusk. Zdjęcie ilustracyjnePremier Donald Tusk. Zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © East News | Wojciech Strozyk/REPORTER

Wiceminister Arkadiusz Marchewka w piątek w mediach społecznościowych skomentował wpis byłego ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka, który w czwartek napisał na "X": "To już fakt! Tusk oddaje szczeciński port Niemcom (nabrzeża i infrastrukturę). Spłata zobowiązań wyborczych zaczęła się od Szczecina. Czekają nas dalsze spadki przeładunków i marginalizacja Portu Szczecin-Świnoujście".

Chodzi o informacje, że większościowym udziałowcem jednej z portowych spółek, Bulk Cargo, stała się niemiecka grupa Rhenus.

"Tak wygląda sytuacja w porcie Szczecin: Po pierwsze, doszło do transakcji pomiędzy prywatną firmą Rhenus i udziałowcami prywatnej firmy Bulk Cargo" – podkreślił Marchewka. "Skoro mówimy o prywatnych firmach, to jasne jest, że w transakcji nie uczestniczyła spółka Skarbu Państwa" – dodał.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Prezydencja Polski w Radzie UE. Polacy o priorytetach

Przypomniał, że firma Rhenus "już wcześniej posiadała 40 proc. udziałów w Bulk Cargo i – uwaga - te udziały zdobyła za rządów naszych poprzedników". Wiceminister zauważył, że nowy właściciel "zobowiązał się zainwestować w terminal ponad 200 mln zł i zmodernizować infrastrukturę magazynową oraz rozbudować zdolności przeładunkowe".

Marchewka zwrócił też uwagę, że "związki zawodowe oraz blisko 200 pracowników wręcz domagało się przeprowadzenia tej transakcji, widząc w niej szansę na poprawę swojej sytuacji".

Wiceminister uderza w poprzedników. "Przykre"

Wiceminister infrastruktury stwierdził też, że "za rządów poprzedników" w długoletnią dzierżawę zagranicznym firmom (m.in. niemieckim, belgijskim, chińskim) oddano prawie 1,5 mln m kw. terenów polskich portów. Marchewka podkreślił też, że poprzedni rząd "miał narzędzie w postaci ustawy umożliwiającej pierwokup udziałów przez Państwo", lecz ani razu z tego prawa nie skorzystano.

Hipokryzja to mało powiedziane. Na koniec muszę przyznać, że chyba nie ma osoby, która bardziej nie rozumie tego, co dzieje się w portach niż były wiceminister odpowiedzialny za porty. Przykre – podsumował Marchewka.

Port morski w Szczecinie. Wyniki finansowe

Spółka Bulk Cargo w szczecińskim porcie zarządza terminalem przeładowującym węgiel, koks, rudę żelaza i inne towary masowe oraz drobnicę.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście pod koniec października ubiegłego roku informował, że łączna liczba wykonanych przeładunków po trzech kwartałach 2024 r. wyniosła 23,9 mln ton, czyli 11,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2023 r. Wyjaśniono, że spadek spowodowało przede wszystkim zmniejszenie importu węgla (w tej grupie ładunkowej odnotowano spadek 60 proc. rok do roku). Przypomniano, że w 2022 i 2023 r. przeładunki były rekordowe z powodu wybuchu wojny w Ukrainie, przerwania łańcuchów dostaw, kryzysu na rynku energetycznym i pilnej potrzeby uzupełnienia zapasów surowców.

Po trzech kwartałach 2024 r. port Szczecin i Świnoujście notował też spadki przeładunków zboża i paliw, natomiast o kilkadziesiąt procent wzrosła ilość przeładowywanego drewna. Transportu do terminalu LNG utrzymywały się na stabilnym poziomie.

W 2023 r. operatorzy portowi działający w Szczecinie i Świnoujściu obsłużyli łącznie 36 mln ton ładunków. Pełnych danych za rok 2024 jeszcze nie opublikowano.

Wybrane dla Ciebie
Musk triumfuje w sądzie. Jedną decyzją majątek urósł o 139 mld dolarów
Musk triumfuje w sądzie. Jedną decyzją majątek urósł o 139 mld dolarów
Zawirowania z dostawami prezentów. Klienci skarżą się na takie praktyki
Zawirowania z dostawami prezentów. Klienci skarżą się na takie praktyki
Polska w elicie półprzewodników w UE. Wielka szansa przed Europą
Polska w elicie półprzewodników w UE. Wielka szansa przed Europą
Rekord na rynku pracy. Blisko 1,5 mln Polaków bez pełnej ochrony
Rekord na rynku pracy. Blisko 1,5 mln Polaków bez pełnej ochrony
150 zł za dojazd do klienta. Dziennie ma pięć robót. Zarabia 15 tys. zł
150 zł za dojazd do klienta. Dziennie ma pięć robót. Zarabia 15 tys. zł
Specjalna przesyłka od rządu. Trafi do każdego domu w Polsce
Specjalna przesyłka od rządu. Trafi do każdego domu w Polsce
Koniec z wożeniem tekstyliów na PSZOK. Te miasta zmieniają zasady od stycznia
Koniec z wożeniem tekstyliów na PSZOK. Te miasta zmieniają zasady od stycznia
Ma 60 lat. Zamarła, gdy otworzyła list z ZUS-u
Ma 60 lat. Zamarła, gdy otworzyła list z ZUS-u
Tańsze leki w USA. Trump ogłasza porozumienie z koncernami
Tańsze leki w USA. Trump ogłasza porozumienie z koncernami
Spółka CPK wybrała wariant nowej linii kolejowej. Planowana prędkość: 250 km/h
Spółka CPK wybrała wariant nowej linii kolejowej. Planowana prędkość: 250 km/h
Ministerstwo ujawnia. Tyle wydajemy na kapelanów w skarbówce
Ministerstwo ujawnia. Tyle wydajemy na kapelanów w skarbówce
Co piąty Polak wyrzuca do śmieci ogólnych. Grozi im 5 tys. zł kary
Co piąty Polak wyrzuca do śmieci ogólnych. Grozi im 5 tys. zł kary