Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

Poseł PiS oskarża rząd Tuska o sprzedaż portu. Minister tłumaczy

647
Podziel się:

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka na portalu X odpowiedział na zarzut byłego ministra gospodarki morskiej o rzekomej "sprzedaży szczecińskiego portu Niemcom". Wyjaśnił, że zmiana większościowego udziałowca jednej ze spółek to transakcja między prywatnymi firmami.

Premier Donald Tusk. Zdjęcie ilustracyjne
Premier Donald Tusk. Zdjęcie ilustracyjne (East News, Wojciech Strozyk/REPORTER)

Wiceminister Arkadiusz Marchewka w piątek w mediach społecznościowych skomentował wpis byłego ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka, który w czwartek napisał na "X": "To już fakt! Tusk oddaje szczeciński port Niemcom (nabrzeża i infrastrukturę). Spłata zobowiązań wyborczych zaczęła się od Szczecina. Czekają nas dalsze spadki przeładunków i marginalizacja Portu Szczecin-Świnoujście".

Chodzi o informacje, że większościowym udziałowcem jednej z portowych spółek, Bulk Cargo, stała się niemiecka grupa Rhenus.

"Tak wygląda sytuacja w porcie Szczecin: Po pierwsze, doszło do transakcji pomiędzy prywatną firmą Rhenus i udziałowcami prywatnej firmy Bulk Cargo" – podkreślił Marchewka. "Skoro mówimy o prywatnych firmach, to jasne jest, że w transakcji nie uczestniczyła spółka Skarbu Państwa" – dodał.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Odcinek 6 - Analizuj, nie zgaduj - wykorzystanie danych w strategii marketingowej.

Przypomniał, że firma Rhenus "już wcześniej posiadała 40 proc. udziałów w Bulk Cargo i – uwaga - te udziały zdobyła za rządów naszych poprzedników". Wiceminister zauważył, że nowy właściciel "zobowiązał się zainwestować w terminal ponad 200 mln zł i zmodernizować infrastrukturę magazynową oraz rozbudować zdolności przeładunkowe".

Marchewka zwrócił też uwagę, że "związki zawodowe oraz blisko 200 pracowników wręcz domagało się przeprowadzenia tej transakcji, widząc w niej szansę na poprawę swojej sytuacji".

Wiceminister uderza w poprzedników. "Przykre"

Wiceminister infrastruktury stwierdził też, że "za rządów poprzedników" w długoletnią dzierżawę zagranicznym firmom (m.in. niemieckim, belgijskim, chińskim) oddano prawie 1,5 mln m kw. terenów polskich portów. Marchewka podkreślił też, że poprzedni rząd "miał narzędzie w postaci ustawy umożliwiającej pierwokup udziałów przez Państwo", lecz ani razu z tego prawa nie skorzystano.

Hipokryzja to mało powiedziane. Na koniec muszę przyznać, że chyba nie ma osoby, która bardziej nie rozumie tego, co dzieje się w portach niż były wiceminister odpowiedzialny za porty. Przykre – podsumował Marchewka.

Port morski w Szczecinie. Wyniki finansowe

Spółka Bulk Cargo w szczecińskim porcie zarządza terminalem przeładowującym węgiel, koks, rudę żelaza i inne towary masowe oraz drobnicę.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście pod koniec października ubiegłego roku informował, że łączna liczba wykonanych przeładunków po trzech kwartałach 2024 r. wyniosła 23,9 mln ton, czyli 11,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2023 r. Wyjaśniono, że spadek spowodowało przede wszystkim zmniejszenie importu węgla (w tej grupie ładunkowej odnotowano spadek 60 proc. rok do roku). Przypomniano, że w 2022 i 2023 r. przeładunki były rekordowe z powodu wybuchu wojny w Ukrainie, przerwania łańcuchów dostaw, kryzysu na rynku energetycznym i pilnej potrzeby uzupełnienia zapasów surowców.

Po trzech kwartałach 2024 r. port Szczecin i Świnoujście notował też spadki przeładunków zboża i paliw, natomiast o kilkadziesiąt procent wzrosła ilość przeładowywanego drewna. Transportu do terminalu LNG utrzymywały się na stabilnym poziomie.

W 2023 r. operatorzy portowi działający w Szczecinie i Świnoujściu obsłużyli łącznie 36 mln ton ładunków. Pełnych danych za rok 2024 jeszcze nie opublikowano.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(647)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Pele
5 miesięcy temu
Jeżeli spółka sprzedawała udziały, to dlaczego skarb państwa nie brał udziału w przetargu lub w negocjacjach ? Jeżeli to taka ważna sprawa, to Państwo powinno chyba przebić cenę i uzyskać pakiet większościowy ???
Michal D.
5 miesięcy temu
Całe szczęście, że spółka zarządzająca portem to nie jest firma strategiczna w przeciwieństwie do TVNu czy Polsatu
Łukasz S.
5 miesięcy temu
Czytam i nie wierze! Ludzie czy wy nie widzicie ze rząd nam od 3 miesięcy mówi że albo wygra Trzaskowski albo będzie 2 prezydentów! Mówił o tym Bodnar, Hołownia a teraz sędzia SN! Czy wy nie rozumiecie jaka jest teraz władza! Mówią nam wprost albo Trzaskowski albo podważamy wybory! Opamiętajmy się!
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
głupio się tł...
5 miesięcy temu
za to tvn to firma strategiczna
Tak, tak
5 miesięcy temu
Nordstream też był prywatnym biznesem
Bez sklerozy
5 miesięcy temu
Po pierwsze, "rząd" miał prawo pierwokupu z którego nie skorzystał, by nie psuć interesu Niemcom, po drugie, np. tuba propagandowa Tuska: TVN - też jest prywatna a "rząd" objął ją ochroną przed sprzedażą, mimo, że nawet nie jest to firma polska... Więc po co się ośmieszać i głupio tłumaczyć, panie Marchewka. To się dzieje ty i teraz a nie za poprzedników...
...
Następna strona