Samochody i autobusy na wodór. Jest rządowa strategia, ale i haczyk

Koszt jednego autobusu na wodór to około 2 mln zł, cena ma spadać wraz z upływem czasu. 32 stacje tankowania mają powstać za kwotę 225 mln zł, co daje koszt jednej na poziomie 7 mln zł - wylicza portal elektrowoz.pl. Dodaje, że dziś koszt pokonania 100 km na wodorze to około 60 zł, czyli równowartość około 9 litrów konwencjonalnego paliwa.

Wodór to paliwo przyszłości. Branżowy portal policzył, czy ile ta przyszłość będzie kosztować kierowców. Wodór to paliwo przyszłości. Branżowy portal policzył, czy ile ta przyszłość będzie kosztować kierowców.
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | ©Stock57 - stock.adobe.com
oprac.  MWL

Wyliczenia te uwzględniają też m.in. podatki. Bo szacunki polskiego rządu mówią o 27 zł za kg wodoru produkowanego z energii wytwarzanej na farmach wiatrowych. Średnio samochód zużywa 0,93 kg wodoru na 100 km.

Dlatego rząd ma nadzieję na zejście do kosztów produkcji wodoru wynoszących 3 euro, czyli około 13,5 zł za 1 kg. Uwzględniając w wyliczeniach podatki byłoby to niecałe 32 zł/100 km. A to równowartość 5,3 l konwencjonalnego paliwa.

Samochody na wodór w 2021 roku w Polsce. "Emitują czystą parę wodną"

Wodór paliwem przyszłości. Większość kosztów jego produkcji to cena energii

"Gdzie jest haczyk? Przy produkcji bezemisyjnego wodoru aż 70 procent kosztów stanowi energia. Jeśli więc ceny energii będą rosły, cena wodoru też wzrośnie", napisano.

Elektrowoz.pl wylicza, że ratunkiem jest obniżenie kosztów energii elektrycznej do 200 zł/MWh, czyli poziomów ostatni raz obserwowanych w 2018 r.

Jak czytamy dalej, jeśli OZE nie pokryją zapotrzebowania na tańszy prąd i ceny energii urosną, koszty jazdy na wodorze będą jeszcze wyższe, gdy uwzględni się podatki i marże. "Gdy natomiast spełni się optymistyczna wizja dotycząca 200 zł/MWh, wtedy… paliwo to niezupełnie będzie miało sens, bo pojazdy elektryczne będą jeździły po znikomych kosztach, około 20-30 procent niższych niż obecne", twierdzi portal.

Dalej czytamy, że polski rząd zakłada, że w 2025 roku, gdy w Polsce będzie 250 autobusów wodorowych, koszty ich eksploatacji będą równe z kosztami autobusów elektrycznych. W 2030 roku cena H2 spadnie o około 44 procent, dlatego eksploatacja autobusu FCEV ma być tańsza niż autobusu BEV.

Portal przypomina, że mamy dziś w Polsce 0 instalacji do produkcji wodoru, 0 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru, 0 autobusów na wodór. Tymczasem, "Polska Strategia Wodorowa Do Roku 2030 zakłada, że do 2025 oku będą 32 stacje ładowania, 250 autobusów wodorowych."

Wybrane dla Ciebie
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem