Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

Spółka CPK od powstania przyniosła prawie 250 mln zł strat. Pokazała sprawozdanie finansowe

501
Podziel się:

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ogłosiła swoje sprawozdanie finansowe za 2021 r. Skumulowane straty brutto od momentu powstania firmy wyniosły 243 mln zł. Sprawozdanie przeanalizował pasazer.com. Na wynagrodzenia w ubiegłym roku wydała 59 mln zł, a zatrudnienie wzrosło do prawie 500 osób. Pełnomocnik rządu ds. CPK przekonuje, że w przypadku tej spółki strata jest nie do uniknięcia.

Spółka CPK od powstania przyniosła prawie 250 mln zł strat. Pokazała sprawozdanie finansowe
Spółką CPK kieruje prezes Mikołaj Wild (z prawej). Podlega ona wiceministrowi Marcinowi Horale (z lewej) (GETTY, NurPhoto)

Centralny Port Komunikacyjny to rządowa spółka, która jest odpowiedzialna za budowę nowego lotniska między Warszawą i Łodzią. Opublikowała swoje sprawozdanie finansowe za 2021 r. Wynika z niego, że na koniec roku zanotowała stratę na działalności finansowej w wysokości 89 mln zł. Powód? Odpis aktualizujący wartość obligacji Skarbu Państwa, wynikający ze zmiany stóp procentowych.

Innymi słowy obligacje w posiadaniu spółki, które były warte ok. 2,2 mld zł, straciły w ciągu roku prawie 4 proc. Od 2018 r., a więc od swojego powstania spółka straciła już 243 mln zł - czytamy w portalu.

Centralny Port Komunikacyjny. Ile spółka wydaje na wynagrodzenia?

65 proc. kosztów operacyjnych spółki stanowiły wynagrodzenia i związane z nimi składniki. Wyniosły one łącznie 59 mln zł, czyli o prawie 50 proc. więcej niż rok wcześniej. W tym samym czasie zatrudnienie wzrosło o 236 osób. Na koniec 2021 r. spółka CPK zatrudniała łącznie 490 pracowników.

Średnie wynagrodzenie brutto zatrudnionych w CPK to 13,2 tys. zł, czyli o 1,2 tys. zł mniej niż w 2020 r. W 2021 r. zarząd spółki zarobił ponad 2 mln zł, a członkowie rady nadzorczej prawie 145 tys. zł - wylicza pasazer.com.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kiedy powstanie CPK? Horała odpowiada na niewygodne pytania

Na usługi obce spółka CPK wydała w ubiegłym roku 17,2 mln zł, czyli 70 proc. więcej niż rok wcześniej. To m.in. koszty doradztwa biznesowego, prawnego, technicznego, działań marketingowych i PR oraz wynajmu biura przy Alejach Jerozolimskich w Warszawie.

W 2021 r. kapitał podstawowy spółki Centralny Port Komunikacyjny wzrósł o 2 mld zł wskutek objęcia obligacji Skarbu Państwa.

Po ponad trzech i pół roku, od pół tysiąca pracowników zarabiających wielokrotność średniej krajowej wypadałoby oczekiwać bardziej namacalnych rezultatów. Na dzień 31 grudnia 2021 r. trudno uznać, że poniesione przez spółkę CPK koszty przyniosły współmierne efekty - podsumowuje pasazer.com.

Horała: CPK przez wiele lat będzie ponosić straty w rozumieniu księgowym

Do sprawy odniósł się Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

CPK to spółka celowa powołana wyłącznie do przeprowadzenia procesu inwestycyjnego. W związku z tym przez wiele lat będzie wyłącznie ponosić "straty" w rozumieniu księgowym - napisał na Twitterze.

"W istocie są to koszty przygotowania i realizacji inwestycji. W tym rozumieniu gdyby np. GDDKiA była spółką, to notowałaby co roku wielomiliardowe 'straty' - koszty budowy dróg. Spółka zarządza programem, w którego skład wchodzi ponad 30 projektów inwestycyjnych. Każdy z nich wymaga całego szeregu prac przygotowawczych, do przeprowadzenia których konieczni są albo pracownicy, albo zamawianie różnych usług - stąd 'straty' czyli koszta" - przekonywał Horała.

Na liście efektów prac spółki CPK wymienił m.in. zbudowanie Pasażerskiego Modelu Transportowego, ponad 20 tomów standardów technicznych Kolei Dużych Prędkości czy Strategiczne Studium Lokalizacyjne nowego lotniska.

Artykuł zaktualizowany

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(501)
WYRÓŻNIONE
abra
2 lata temu
nie chodzi o to żeby wybudować, tylko o to żeby budować jak najdłużej i zarabiać krocie za nic nierobienie
Miś
2 lata temu
Wiesz co robi ten port? On odpowiada żywotnym potrzebom całego narodu! To jest CPK na skalę naszych możliwości! Ty wiesz, co my robimy tym portem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo! I nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest port ogólnokrajowy, w oparciu o sześć pokoleń Polaków, który sobie zgnije, pewnej jesieni na świeżym powietrzu...
Emeryt 73
2 lata temu
CPK to jeden z większych przekrętów PiS, 250 mln. W błocie parę tłustych cwaniaków się pięknie obłowiło , a Radom pusty nie wykorzystany !!!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (501)
Ewela
2 lata temu
Wszystkie komentarze za CPK sq usuwane
Ewela
2 lata temu
Propaganda. Jakie straty przecież budować mają No niby ślad ma być teraz zysk?
dziecko we mg...
2 lata temu
Tak wracając do uwagi internauty o budowie lotniska w Berlinie...Dotyczyło to także do lotniska w Lipsku naprzeciw TargówKoszty obu inwestycji zwiększyly się co najmniej trzykrotnie do założonego kosztorysu.Budowa CPK powinna byc zaczęta od posadowienia baraku dla CBS oraz NIK-u.To tak na początek.Wzmocniony posterunek policji plus Straz Miejska obowiązkowo.
gibby
2 lata temu
A co to kogo obchodzi, 500plus, piwko i grill, to interesuje suwerena, dalej jego styk z ekonomią i działaniem państwa nie sięga. A golenia się na podatkach na takie słomiane misie nie jest w stanie zaczaić.
Pepe
2 lata temu
Stać ich, suweren zapłaci z podatkam z odsetkami za te długi, a może na odejście po wyborach i jakąś dziłkę się wyrwie czy coś.. Mają rozmach wurbisyny.
...
Następna strona