Spółka CPK wybrała wariant nowej linii kolejowej. Planowana prędkość: 250 km/h
Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, zatwierdził wariant inwestorski dla linii kolejowej 84 na trasie Radom – Iłża – Kunów. Jej długość to ponad 50 km. Inwestycja, która zakłada również przebudowę istniejącej infrastruktury, przetnie sześć gmin.
Celem inwestycji jest usprawnienie połączeń kolejowych w południowo-wschodnim korytarzu Polski, zmierzającym na Podkarpacie.
Długość zaakceptowanego wariantu inwestorskiego linii 84 Radom – Iłża – Kunów to około 53 km, obejmujących 22,5 km modernizacji obecnych linii kolejowych. Trasa przebiega przez sześć gmin (Radom, Kowala, Skaryszew, Iłża, Brody, Kunów) na terenie województw mazowieckiego i świętokrzyskiego. To przedłużenie wcześniejszej linii 88 Węzeł CPK – Grójec – Warka.
Zaznaczmy, że wariant inwestorski nie musi być tym ostatecznym, ale jego ustalenie to ważny krok do jego wypracowania.
"Od stacji Radom Główny prowadzi na południe w śladzie linii kolejowej nr 8. Następnie kieruje się na południowy–wschód w kierunku Skaryszewa, przez który przechodzi po jego zachodniej stronie, oraz Iłży, którą mija od wschodu. Na dalszym odcinku linia przebiega wzdłuż drogi krajowej nr 9, by następnie kierując się na południowy–wschód połączyć się z linią kolejową nr 25 w rejonie Kunowa" - napisała spółka CPK w informacji prasowej.
Problem z walutą euro. Ekspert wskazuje na przykład Niemiec
Decyzja o wyborze konkretnego wariantu inwestycyjnego była poprzedzona konsultacjami, w których udział wzięło 11 jednostek samorządu terytorialnego.
Prędkość na linii budowanej przez CPK
Wariant inwestorski przewiduje uruchomienie nowych przystanków, co wpłynie na zwiększenie dostępności transportowej regionu. Planowane są w lokalizacjach: Radom Południe, Gębarzów, Skaryszew, Walentynów, Iłża, a także terminal intermodalny na stacji Skaryszew i baza utrzymania w rejonie stacji Bór Kunowski powiązana z istniejącą bocznicą kolejową w Zębcu.
Zakłada się, że pociągi pasażerskie będą osiągać tam prędkości do 250 km/h dla połączeń pasażerskich. Jednocześnie projekt, jak zaznacza członek zarządu CPK ds. kolei Piotr Rachwalski, wspiera transport towarowy, co ma przyczynić się do odciążenia dróg. Pociągi cargo mają tam jechać do 120 km/h.
Z analiz ruchowo–eksploatacyjnych wynika, że po wybudowaniu linii, podróż na trasie z Radomia do Ostrowca Świętokrzyskiego w ruchu dalekobieżnym, trwałaby 24-28 minut (dziś to 1 godzina i 5 minut), a w ruchu regionalnym około 40 minut (obecnie nie ma takich regionalnych połączeń kolejowych).
Linia znacząco skróci również czas przejazdu pociągów towarowych z rejonów przemysłowych Ostrowca Świętokrzyskiego, Tarnobrzega, Rzeszowa w kierunku Warszawy i Łodzi, stwarzając nowy ciąg transportowy odciążający linię kolejową nr 8.
Wniosek o decyzję środowiskowej dla inwestycji ma zostać złożony w pierwszej połowie 2026 r.
Źródło: PAP