Statek floty cieni zatrzymany. Woził zboże z okupowanego przez Rosję Krymu
Służba Bezpieczeństwa Ukrainy (SBU) zatrzymała, a następnie zajęła w Odessie zagraniczny statek, który należał do rosyjskiej tzw. floty cieni i co najmniej siedem razy nielegalnie przewoził ukraińskie produkty rolne z okupowanego przez Rosję Krymu - poinformowała w środę służba prasowa SBU.
Zgodnie z materiałami sprawy, właściciel tego statku był objęty sankcjami Rady Bezpieczeństwa Narodowego i Obrony Ukrainy. W celu ominięcia środków ograniczających, regularnie zmieniał nazwę statku i formalnych właścicieli z krajów trzecich.
Pracownicy SBU wykryli kontrolowany przez Rosję statek towarowy w porcie handlowym w Odessie. Przybył tam pod banderą jednego z krajów Afryki, aby wywieźć partię rur stalowych – czytamy w komunikatorze SBU na Telegramie.
Ustalono, że przed rosyjską inwazją na Ukrainę na pełną skalę statek co najmniej siedem razy przypływał do Sewastopola na Krymie w celu nielegalnego eksportu produktów rolnych. Pod koniec stycznia 2021 r. wywiózł z półwyspu prawie 7 tys. ton zboża do krajów północnej Afryki.
W momencie zatrzymania statku na jego pokładzie znajdowali się kapitan i 16 członków załogi – wszyscy byli obywatelami kilku państw Bliskiego Wschodu. Podczas przeszukania statku znaleziono m.in. plany rejsów, karty pokładowe, materiały kartograficzne i dzienniki kontroli łączności radiowej, które stanowiły dowód nielegalnego wchodzenia do portów na terytoriach Ukrainy okupowanych przez Rosję.
Demograficzna bomba uderzy w ceny mieszkań? Analityk nie ma wątpliwości
Flota cieni
Tzw. flota cieni to statki, głównie tankowce, wykorzystywane do omijania międzynarodowych sankcji nałożonych na Rosję. W skład tej floty wchodzą stare jednostki, pływające pod banderami krajów, w przypadku których trudno wyegzekwować przepisy dotyczące prawa własności, rejestracji, ubezpieczenia czy stanu technicznego. Jednostki te stanowią nie tylko narzędzie omijania sankcji, są również wykorzystywane do działań sabotażowych.
Jak wynika z opublikowanego pod koniec września br. opracowania think tanku Center for European Policy Analysis (CEPA), zatytułowanego "Europa zmierza do przejęcia floty cieni", szacuje się, że obecnie składa się ona z ponad 900 statków. Liczba tych jednostek podwoiła się w stosunku do ubiegłego roku.