Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
PGO
|

"Stracisz dane, stracisz pieniądze!". UOKiK ostrzega klientów

4
Podziel się:

Trwa ogólnopolska kampania społeczna Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów "Stracisz dane, stracisz pieniądze!". Kampania ostrzega przed groźbą utraty danych i środków finansowych oraz apeluje o wzmożoną ostrożność konsumentów.

"Stracisz dane, stracisz pieniądze!". UOKiK ostrzega klientów
Rusza ogólnopolska kampania społeczna UOKiK "Stracisz dane, stracisz pieniądze!" (Adobe Stock, Mymemo)

Jak podkreślił UOKiK, konsumenci coraz częściej padają ofiarą cyberoszustów. Ich metody są coraz bardziej wyszukane i niemal każdego dnia przybierają nowe formy, przy czym często wykorzystują emocje potencjalnych ofiar. Aby zwrócić uwagę społeczeństwa na ten problem, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny zainicjował kampanię "Stracisz dane, stracisz pieniądze!", która rozpoczęła się 5 grudnia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zwrot mylony z prawem do reklamacji. UOKiK: pytajmy w sklepach o zasady

UOKiK ruszył z kampanią "Stracisz dane, stracisz pieniądze!"

Konieczne są intensywne działania informacyjne i edukacyjne na temat oszustw, których ofiarami padają konsumenci, w tym seniorzy. Elektroniczne transakcje i płatności, aplikacje ułatwiające załatwianie spraw stały się już naszą codziennością. Niestety, przestępcy nie pozostają w tyle. Nie muszą już kraść portfela, żeby pozbawić nas środków do życia. Wystarczy, że ukradną nasze dane - wskazał prezes UOKiK.

Jak zauważył, chwyty socjotechniczne mogą osłabić czujność konsumentów. - Poczucie zagrożenia, strachu czy presji często uniemożliwia im chłodną ocenę sytuacji. Uważajmy, każdy z nas może znaleźć się na celowniku przestępców - przestrzegł Chróstny.

W ramach kampanii przygotowano dwa 30-sekundowe spoty przeznaczone do emisji w telewizji, radiu i internecie. Od poniedziałku są nieodpłatnie emitowane przez media publiczne w oparciu o art. 31 c ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, a także przez nadawców komercyjnych, którzy zgodzili się na wsparcie kampanii bez pobierania wynagrodzenia.

Spoty skupiają się na wybranych sytuacjach, w których może dojść do wyłudzenia danych i kradzieży pieniędzy z rachunku bankowego.

Najczęstsze metody oszustów

Przykładowo, metoda na niedopłatę polega na wysłaniu SMS-a lub e-maila, w którym oszust informuje o rzekomej zaległości w płatnościach i jednocześnie grozi natychmiastowym odcięciem np. prądu, gazu lub telewizji. W wiadomości jest link do płatności. Kliknięcie przekierowuje na fałszywą stronę przypominającą strony pośredników płatności. W ten sposób oszuści zdobywają dane uwierzytelniające.

Często dochodzi również do sytuacji, w których oszust podaje się np. za pracownika banku i straszy, że zagrożone są pieniądze właściciela rachunku. Następnie prosi o podanie loginu i hasła do konta. Może też namawiać do kliknięcia w link lub zainstalowania aplikacji, która w rzeczywistości będzie umożliwiać śledzenie aktywności i pozyskanie w ten sposób danych do logowania.

Urząd dodał, że czasem czujność konsumentów usypia niewielka kwota, np. 2 zł. W ten sposób też można stracić oszczędności życia - zaznaczył UOKiK.

Przypomniał, by nigdy nie podawać ani nie wysyłać nikomu loginu i hasła do bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej. Prawdziwy pracownik banku nie pyta o to. Nigdy nie należy też klikać w linki przesłane SMS-em. Trzeba potwierdzić ewentualne istnienie zaległości samodzielnie, kontaktując się np. z dostawcą gazu czy firmą kurierską.

Nigdy nie powinno też się instalować oprogramowania z przesłanych linków. W sytuacji, gdy oszustom udało się zdobyć dostęp np. do rachunku płatniczego lub danych karty płatniczej, należy jak najszybciej poinformować swojego dostawcę usług płatniczych, zastrzec kartę i zmienić dane do logowania lub zablokować rachunek płatniczy. Jak najszybciej należy też zgłosić sprawę policji i poinformować o tym swojego dostawcę usług płatniczych.

UOKiK zachęca kolejne media, instytucje, organizacje społeczne oraz pozarządowe do włączenia się w kampanię.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(4)
Mistrz Polika...
rok temu
Największym oszustem jest zus
ale
rok temu
Meldowalem się do hotelu i pani recepcjonistka oglądała mój dowód w ujęciu kamer monitoringu. W pobieraniu danych pomógł formularz meldunkowy wymagający podania PESEL i złożenia podpisu. Na pewno będzie uczciwa..... Gdzie mogę zmienić PESEL?
ale
rok temu
Wysłanie niezabezpieczonym plikiem zwykłą pocztą elektroniczną całej bay PESEL wszystkich Polaków jako przygotowanie do prezydenckich wyborów kopertowych już nie jest uznane za przestępstwo
PinokioOszust
rok temu
Gdzie służby!!! Gdzie policja???