"Szlaki solidarności" mają uchronić świat przed głodem. UE reaguje na sytuację w portach

UE po zablokowaniu przez Rosję ukraińskich portów czarnomorskich, z obawy przed niedoborami dostaw żywności, chce ułatwić Ukrainie eksport zbóż na światowe rynki. Miałyby one być wysyłane poprzez unijne porty i składowane na terytorium krajów należących do Unii. Komisja Europejska przedstawiła plan działań w tej sprawie.

Ukraińskie porty blokowane są przez rosyjską marynarkę wojenną Ukraińskie porty blokowane są przez rosyjską marynarkę wojenną
Źródło zdjęć: © Getty Images | Uriel Sinai
oprac.  KRWL

Ukraina jest jednym z największych na świecie eksporterów zbóż i roślin oleistych. Przed wojną eksportowała te produkty w 90 proc. poprzez swoje porty położone nad Morzem Czarnym. Trafiały one do Europy, Chin i Afryki. Obecnie porty te są jednak zablokowane przez marynarkę wojenną Rosji, co w dużym stopniu ograniczyło sprzedaż tych produktów.

Na przejściach granicznych między Ukrainą a UE po stronie ukraińskiej na odprawę czekają tysiące wagonów i ciężarówek z produktami rolnymi. Średni czas oczekiwania na przejazd wagonów wynosi obecnie 16 dni, a na niektórych przejściach granicznych — nawet 30 dni. Ogromne ilości zboża są nadal przechowywane w ukraińskich silosach i czekają na transport.

Dalsza część artykułu materiałem wideo

Wyspecjalizowali się w rewitalizacji zabytków. "Nie patrzymy, jak sprzedać, ale ile do tego dołożymy"

Ukraińskie tory nie zawsze pasują do unijnych

Wyzwaniem w transporcie kolejowym jest szerokość torów kolejowych. Rozstaw kół ukraińskich wagonów nie jest kompatybilny z przeważającą częścią sieci kolejowej UE, więc większość towarów trzeba przeładować na ciężarówki lub wagony, które pasują do standardowej szerokości torów w UE. Proces ten jest czasochłonny, a możliwości przeładunkowe ograniczone.

Z tego powodu UE obawia się, że agresja Rosji może spowodować niedobory żywności w niektórych krajach świata. Uważa, że należy pilnie utworzyć alternatywne szlaki logistyczne, by ukraińskie towary rolne trafiły na zagraniczne rynki, a Ukraina mogła importować towary pierwszej potrzeby (takie jak pomoc humanitarna, żywność, pasze, nawozy, paliwo).

W czwartek Komisja Europejska przedstawiła więc plan działania, który ma za zadanie ustanowienie w tym celu "szlaków solidarności". Zboża z Ukrainy miałyby być wysyłane m.in. poprzez porty morskie UE, a potencjalnie również składowane w magazynach zlokalizowanych w pobliżu tych portów.

20 milionów ton zboża musi opuścić Ukrainę w niecałe trzy miesiące, z wykorzystaniem infrastruktury UE. To gigantyczne wyzwanie, dlatego niezbędna jest koordynacja i optymalizacja łańcuchów logistycznych, stworzenie nowych tras i unikanie, w miarę możliwości, wąskich gardeł – powiedziała w czwartek unijna komisarz ds. transportu Adina Valean.

Plan zakłada pilne udostępnienie przez kraje unijne dodatkowego kolejowego taboru towarowego, statków i ciężarówek. Aby dopasować popyt i podaż, Komisja utworzy platformę logistyczną i zwróci się do państw członkowskich o wyznaczenie specjalnych punktów kontaktowych.

Komisja uważa, że ukraińskie transporty produktów rolnych powinny być traktowane przez państwa UE priorytetowo, a zarządcy infrastruktury powinni udostępniać połączenia dla tego eksportu.

Wzywa również do pilnego przetransportowania mobilnych ładowarek zboża na granice w celu przyspieszenia przeładunku. Aby zachęcić unijnych przewoźników do zgody na wjazd ich pojazdów na Ukrainę, Komisja zbada również możliwości dodatkowych gwarancji finansowych.

Komisja wezwała też unijne stolice do maksymalnej elastyczności i zapewnienia odpowiedniego personelu w celu przyspieszenia procedur celnych na granicy.

Unijni urzędnicy zapowiedzieli ponadto, że ocenią dostępne możliwości składowania zbóż w UE i będą koordynować działania z państwami członkowskimi, aby zapewnić większą pojemność tymczasowego składowania ukraińskiego eksportu.

W perspektywie średnio- i długoterminowej Komisja ma również pracować nad zwiększeniem przepustowości infrastruktury korytarzy eksportowych oraz utworzeniem nowych połączeń.

Kolejna runda zaproszeń do składania wniosków o środki w ramach instrumentu finansowego "Łącząc Europę" (CEF), umożliwi wsparcie projektów usprawniających połączenia transportowe z Ukrainą, w tym połączeń kolejowych i terminali kolejowo-drogowych.

Z tego powodu Komisja przyjęła w czwartek decyzję o podpisaniu umowy na wysokim szczeblu z Ukrainą w sprawie przedłużenia transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) do krajów sąsiednich.

Przed wojną 75 proc. ukraińskiej produkcji zboża było eksportowane, generując około 20 proc. rocznych krajowych przychodów z eksportu.

Wybrane dla Ciebie
Rosja szuka pieniędzy. Pierwszy raz wyemituje obligacje w juanie
Rosja szuka pieniędzy. Pierwszy raz wyemituje obligacje w juanie
Kolejna chińska rafineria nie chce już ropy z Rosji. Rosną problemy Putina
Kolejna chińska rafineria nie chce już ropy z Rosji. Rosną problemy Putina
Gigant planuje zwolnienia grupowe. 800 osób straci pracę
Gigant planuje zwolnienia grupowe. 800 osób straci pracę
Wolny rynek na polskich torach. Ostra walka przewoźników. Minister zabrał głos
Wolny rynek na polskich torach. Ostra walka przewoźników. Minister zabrał głos
Nowa prognoza dot. Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. ZUS przewiduje konieczność dopłat
Nowa prognoza dot. Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. ZUS przewiduje konieczność dopłat
Brytyjczycy nie chcą dołożyć do zbrojeniowego programu. UE oczekuje 6 mld euro
Brytyjczycy nie chcą dołożyć do zbrojeniowego programu. UE oczekuje 6 mld euro
Daniel Obajtek z zarzutami. Miał śledzić opozycję. Twierdzi, że "bronił interesów Orlenu"
Daniel Obajtek z zarzutami. Miał śledzić opozycję. Twierdzi, że "bronił interesów Orlenu"
Zmiany na szczycie Energi. Oto kto na razie pokieruje firmą
Zmiany na szczycie Energi. Oto kto na razie pokieruje firmą
Nowa cena na horyzoncie. Złoto nie chce się zatrzymać
Nowa cena na horyzoncie. Złoto nie chce się zatrzymać
Rozwody bez sądu dla wybranych małżeństw. Rząd przyjął projekt
Rozwody bez sądu dla wybranych małżeństw. Rząd przyjął projekt
Niepokój deweloperów. W największych miastach na zakup czeka 62 tys. mieszkań
Niepokój deweloperów. W największych miastach na zakup czeka 62 tys. mieszkań
Obajtek ostro o prezesie Orlenu. "Większego nieudacznika nie ma"
Obajtek ostro o prezesie Orlenu. "Większego nieudacznika nie ma"