Szykuje się częściowe zwycięstwo Polski przed TSUE? Kolejne zmiany dla ciężarówek

Polska zaskarżyła do TSUE unijny pakiet mobilności już w 2020 r. W ostatnich dniach opinię w tej sprawie wydał rzecznik Trybunału, a finalne orzeczenie rzadko się od niej różni. Jeśli założyć taki scenariusz, to sąd może przyznać nam rację w kwestii obowiązku powrotu ciężarówek do kraju.

TIR-yPakiet mobilności. TSUE może przyznać rację Polsce w kwestii obowiązku powrotu ciężarówek do kraju (zdj. ilustracyjne)
Źródło zdjęć: © Pixabay
oprac.  KRO

O sprawie pisze "Rzeczpospolita", która przypomina, że Polska i kilka innych krajów Unii Europejskiej w 2020 r. zaskarżyły do Trybunału Sprawiedliwości UE unijny pakiet mobilności. We wtorek swoją opinię w tej sprawie wydał rzecznik generalny TSUE. Co warto podkreślić, ostateczny werdykt (planowany na początek 2024 r.) rzadko kiedy różni się o tej opinii.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Koniec przedwyborczego "cudu" na Orlenie. "To nie miało ekonomicznego sensu"

Polska wygra w kwestii obowiązku powrotu ciężarówek?

Jeśli zatem powtórzy się ten scenariusz, to Polska i inne państwa przegrają w dwóch z trzech głównych punktach skargi. Zmiana prawa może jednak nadejść w kwestii obowiązku powrotu ciężarówki do kraju co osiem tygodni. Nie mówimy tu jednak o obowiązku powrotu samego kierowcy – gdyż to regulują inne przepisy – ale wyłącznie TIR-a.

To zgodne oczekiwaniami. Jeśli cokolwiek w pakiecie mobilności może być zakwestionowane przez TSUE, to właśnie ten przepis. Ogranicza on swobodę świadczenia usług na jednolitym rynku, jest kosztowny i nie wspiera unijnego celu redukcji emisji CO2 – skomentowała w rozmowie z "Rz" Margareta Przybyła, niezależna ekspertka ds. unijnego prawa transportowego.

W money.pl wielokrotnie pisaliśmy o postulatach przedsiębiorców, którzy podnosili, że zasada nakazująca ciężarówkom wracać co osiem tygodni do kraju, gdzie mieści się siedziba firmy, jest szkodliwa ekonomicznie i środowiskowo. Puste samochody będą przejeżdżały tysiące kilometrów, generując koszty i niepotrzebnie zanieczyszczając środowisko.

Pozostałe elementy skargi nie znalazły uznania w oczach rzecznika

Drugi element skargi zakładał odrzucenie przepisów o obowiązku regularnego powrotu kierowcy do kraju na wypoczynek. Kierujący ma wracać do cztery tygodnie na przynajmniej jeden dzień. Rzecznik nie podzielił wątpliwości w tej sprawie państw skarżących.

Wybrane dla Ciebie
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Koniec ery Atlasa. Nowa strategia USA to wstrząs dla gospodarki UE
Koniec ery Atlasa. Nowa strategia USA to wstrząs dla gospodarki UE