Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|

Szykuje się częściowe zwycięstwo Polski przed TSUE? Kolejne zmiany dla ciężarówek

35
Podziel się:

Polska zaskarżyła do TSUE unijny pakiet mobilności już w 2020 r. W ostatnich dniach opinię w tej sprawie wydał rzecznik Trybunału, a finalne orzeczenie rzadko się od niej różni. Jeśli założyć taki scenariusz, to sąd może przyznać nam rację w kwestii obowiązku powrotu ciężarówek do kraju.

Szykuje się częściowe zwycięstwo Polski przed TSUE? Kolejne zmiany dla ciężarówek
Pakiet mobilności. TSUE może przyznać rację Polsce w kwestii obowiązku powrotu ciężarówek do kraju (zdj. ilustracyjne) (Pixabay)

O sprawie pisze "Rzeczpospolita", która przypomina, że Polska i kilka innych krajów Unii Europejskiej w 2020 r. zaskarżyły do Trybunału Sprawiedliwości UE unijny pakiet mobilności. We wtorek swoją opinię w tej sprawie wydał rzecznik generalny TSUE. Co warto podkreślić, ostateczny werdykt (planowany na początek 2024 r.) rzadko kiedy różni się o tej opinii.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Gala Solve for Tomorrow

Polska wygra w kwestii obowiązku powrotu ciężarówek?

Jeśli zatem powtórzy się ten scenariusz, to Polska i inne państwa przegrają w dwóch z trzech głównych punktach skargi. Zmiana prawa może jednak nadejść w kwestii obowiązku powrotu ciężarówki do kraju co osiem tygodni. Nie mówimy tu jednak o obowiązku powrotu samego kierowcy – gdyż to regulują inne przepisy – ale wyłącznie TIR-a.

To zgodne oczekiwaniami. Jeśli cokolwiek w pakiecie mobilności może być zakwestionowane przez TSUE, to właśnie ten przepis. Ogranicza on swobodę świadczenia usług na jednolitym rynku, jest kosztowny i nie wspiera unijnego celu redukcji emisji CO2 – skomentowała w rozmowie z "Rz" Margareta Przybyła, niezależna ekspertka ds. unijnego prawa transportowego.

W money.pl wielokrotnie pisaliśmy o postulatach przedsiębiorców, którzy podnosili, że zasada nakazująca ciężarówkom wracać co osiem tygodni do kraju, gdzie mieści się siedziba firmy, jest szkodliwa ekonomicznie i środowiskowo. Puste samochody będą przejeżdżały tysiące kilometrów, generując koszty i niepotrzebnie zanieczyszczając środowisko.

Pozostałe elementy skargi nie znalazły uznania w oczach rzecznika

Drugi element skargi zakładał odrzucenie przepisów o obowiązku regularnego powrotu kierowcy do kraju na wypoczynek. Kierujący ma wracać do cztery tygodnie na przynajmniej jeden dzień. Rzecznik nie podzielił wątpliwości w tej sprawie państw skarżących.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(35)
jacek
6 miesięcy temu
kierowca ma wracać do domu co 4 tygodnie na jeden dzień? I są chętni do takiej pracy? :)
Rudzielec
6 miesięcy temu
Czy jakikolwiek wyrok TSUE może być korzystny dla Polski?????????????????
typ
6 miesięcy temu
Zostają taczki
ObywatelkaK
6 miesięcy temu
W Polsce już taka sama ZEZOWATA DEMOKRACJA zaczyna panowac, jak w brukselce....
ObywatelkaK
6 miesięcy temu
Tak, tak.. TSUE po stronie Polski... Jasne.... Tak samo, jak eurosprawozdawca uznał sprawę o odebranie 4 euroimmunitetów za polityczna i nie zgodził się z wnioskiem, a wyszło, jak... zwykle... A też pisali, że raczej stanowiska będa zgodne....
...
Następna strona