Tak mają być finansowane kolejne etapy budowy CPK. "Musimy być przygotowani"
Według prezesa CPK, dra Filipa Czernickiego, już od momentu otwarcia Centralny Port Komunikacyjny zacznie generować zyski. - To oznacza, że port będzie w stanie z uzyskiwanych wpływów finansować dalsze etapy rozbudowy - mówi szef spółki w wywiadzie dla "Dziennika Gazety Prawnej".
Centralny Port Komunikacyjny, według najnowszych prognoz, ma obsługiwać 31,4 miliona pasażerów rocznie w momencie uruchomienia. Choć projekt terminala jest przygotowywany na przepustowość 44 milionów podróżnych, początkowo lotnisko będzie działać na mniejszą skalę.
Prezes CPK, Filip Czernicki, w rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną" podkreśla, że port będzie w stanie finansować kolejne etapy rozbudowy z uzyskiwanych wpływów.
Szef spółki odpowiedzialnej za budowę megalotniska między Łodzią a Warszawą zaznacza, że infrastruktura powstająca w pierwszej fazie pozwoli na szybkie zwiększenie przepustowości do 38 milionów pasażerów rocznie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Prezes Cracovii ujawnia zarobki piłkarzy w Polsce - Mateusz Dróżdż w Biznes Klasie
- W razie zmieniających się potrzeb i uwarunkowań zewnętrznych musimy być przygotowani na przyspieszenie poszczególnych faz budowy - mówi prezes CPK, zaznaczając, że gotowe projekty i pozwolenia na budowę ułatwią kontynuację inwestycji.
Rozbudowa i modernizacja
Aby osiągnąć docelową przepustowość 44 milionów pasażerów, planowane jest dobudowanie kolejnego pirsu, co zwiększy liczbę rękawów dla pasażerów. Czernicki zapewnia, że prace te nie będą powodować utrudnień dla podróżnych.
Dodatkowo część wyposażenia potrzebnego w przyszłości dla CPK może pochodzić z Lotniska Chopina, które również planuje modernizację.
Według Czernickiego, CPK ma szansę stać się samowystarczalnym finansowo już od momentu otwarcia.
- Najnowsze prognozy zakładają, że podróżnych będzie na tyle dużo, że już po otwarciu lotnisko zacznie przynosić zyski - podkreśla prezes. To oznacza, że port będzie mógł samodzielnie finansować dalsze etapy rozbudowy, co jest kluczowe dla jego przyszłego rozwoju.
Centralny Port Komunikacyjny, dzięki strategicznemu planowaniu i elastyczności w dostosowywaniu się do zmieniających się warunków, ma szansę stać się jednym z najważniejszych węzłów transportowych w Europie. Jak podkreśla Czernicki w rozmowie z "DGP", kluczowe jest, aby inwestycje były realizowane zgodnie z potrzebami rynku i prognozami ruchu lotniczego.