Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
HTO
|
aktualizacja

Tak powstawał przekop Mierzei Wiślanej. W dniu otwarcia pokazali film

31
Podziel się:

Budowa kanału na Mierzei Wiślanej to ogromna szansa dla portu w Elblągu oraz całego regionu. Po 35 miesiącach od rozpoczęcia robót zakończył się w całości pierwszy etap zaawansowanych prac, co zwieńczyło symboliczne otwarcie przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Jak wyglądała sama budowa? Postęp prac od początku do otwarcia pokazuje film opublikowany przez konsorcjum NDI/Besix.

Tak powstawał przekop Mierzei Wiślanej. W dniu otwarcia pokazali film
Budowa falochronów, które mają chronić przekop Mierzei Wiślanej (Grupa NDI)
Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla Polski. Dzięki niej po raz pierwszy w powojennej historii Polski będzie możliwość wpłynięcia na Zalew Wiślany z pominięciem rosyjskich wód terytorialnych. Zasadność decyzji rządu o rozpoczęciu tej inwestycji jest szczególnie widoczna w dzisiejszej sytuacji geopolitycznej - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Inwestycja warta prawie dwa miliardy złotych zapewni portowi w Elblągu niezależność, ponieważ nowy kanał żeglugowy pozwoli na ominięcie kontrolowanej przez Federację Rosyjską Cieśniny Pilawskiej. W przeszłości zdarzało się, że strona rosyjska całkowicie zakazywała żeglugi na Zalewie Wiślanym, jak miało to miejsce w latach 2006 - 2010.

Inwestycja była planowana przez lata

Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes grupy NDI, która była wykonawcą robót, powiedziała, że projekt budził ogromne zainteresowanie, dlatego wraz z inwestorem, jakim był Urząd Morski w Gdyni, starali się na bieżąco informować opinię publiczną o postępach prac. Firma także dzieliła się doświadczeniem ze środowiskiem inżynierów oraz studentami uczelni technicznych.

Na dowód tego grupa NDI w dniu otwarcia przez Mierzeję Wiślaną opublikowała film, który pokazuje zakres prac od początku do dnia otwarcia.

Zobacz także: NDI/Besix - Przekop Mierzei Wiślanej - Budowa od początku do końca

Budowa była skomplikowana

Jak zaznaczają wykonawcy robót, budowa była skomplikowana i wymagała wieloletnich przygotowań. Wrażenie robią falochrony, które zbudowane są z 400 tys. ton narzutów kamiennych oraz 10 tys. sztuk tzw. x-blocków - czyli precyzyjnie ułożonych prefabrykowanych betonowych elementów, które mają zabezpieczyć je przed falami.

Kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej wymagał także wybudowania śluzy oraz infrastruktury drogowej, na którą składają się m.in. dwa obrotowe mosty.

Na budowie najbardziej skorzysta port w Elblągu

Jak już wiadomo, na inwestycji najbardziej zyska w przyszłości Port w Elblągu. Choć w tym przypadku dochodzi do zgrzytów. Chodzi o finansowanie ostatniego, trzeciego etapu inwestycji, czyli pogłębieniu rzeki Elbląg. Dzięki wykonaniu tych robót będzie możliwe cumowanie większych jednostek, które obecnie - ze względu na płytkość kanału - nie mają takiej możliwości.

Po pogłębieniu do planowanych 5 metrów port będzie bowiem w stanie obsłużyć statki, które mogą przewieźć od 5 tys. do nawet 8 tys. ton, więc przedsięwzięcie jest kluczowe dla funkcjonowania elbląskiego portu.

Niestety, na ostatni etap zaplanowanych prac rząd chce wyłożyć pieniądze, ale w zamian za kontrolę nad portem. Wspominaliśmy na money.pl, że resorty aktywów państwowych oraz infrastruktury zaoferowały samorządowi, by port komunalny był dofinansowany kwotą 100 mln zł, ale państwo ma być większościowym jego udziałowcem. Opozycja mówiła o próbie "kradzieży portu".

Na szczęście prezydent Elbląga studzi emocje. Liczy na to, że uda mu się porozumieć z rządem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Fala wezbraniowa na Wiśle kieruje się do Warszawy. Synoptyk ostrzega
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(31)
Obywatel
rok temu
Megalomania tego rządu gdyby nie smutna byłaby śmieszna. Niedokończony przekop, centralny port komunikacyjny, trzy miliony mieszkań, milion samochodów elektrycznych i miliony dla kumpli w spółkach skarbu państwa jedno co zrealizowali.
Jajacek.
rok temu
Rowek Kaczyńskiego to taki Polski Rów Mariański, a Kanalik Morawieckiego to taki Polski Kanał Sueski.
he he he
rok temu
W zachodniej prasie, nawet niemieckiej określają ten projekt jako osiągnięcie, sukces. Tylko polskie półgłówki nie potrafią tego dostrzec
he he he
rok temu
W zachodniej prasie, nawet niemieckiej określają ten projekt jako osiągnięcie, sukces. Tylko polskie półgłówki nie potrafią tego dostrzec
he he
rok temu
Rząd będzie miał udział większościowy, czy skarb państwa. Manipulacje jak zwykle. Przecież wygrywacie w cuglach nadchodzące wybory, "kochana" oPOzycjo, więc o co biega???
...
Następna strona