Tak sankcje drogowe uderzą w polskie firmy. Transport notuje wielkie straty

Branżą, która najmocniej odczuwa skutki napaści Rosji na Ukrainę, jest międzynarodowy transport. Przede wszystkim ten nastawiony na Wschód - pisze piątkowa "Rzeczpospolita". Dziennik informuje, że część polskich firm sporo straci przez ograniczenia w tranzycie drogowym, które wprowadzono w wyniku zaostrzającej się agresji reżimu Władimira Putina.

CiężarówkiSankcje nakładane na Rosję i Białoruś za prowadzenie i wspieranie wojny w Ukrainie odczuwają m.in. polskie firmy transportowe
Źródło zdjęć: © East News | Stanislaw Bielski
oprac.  LOS

W miniony, świąteczny weekend wszedł w życie zakaz wjazdu na drogi Unii Europejskiej dla rosyjskich i białoruskich przewoźników. UE wprowadziła ograniczenie w ramach piątego pakietu sankcji nakładanych na reżim Władimira Putina za napaść na Ukrainę, a na Białoruś za wspieranie agresji. Kierowcy dostali tydzień na opuszczenie terenu Wspólnoty. Ten termin minął o północy z 16 na 17 kwietnia.

Blokada spotkała się odzewem. Na razie analogiczne obostrzenie dla przewoźników z Unii Europejskiej wprowadziła Białoruś. Reżim Aleksandra Łukaszenki zamyka swoje drogi dla firm zarejestrowanych w UE w najbliższą sobotę 23 kwietnia. "Rzeczpospolita" pisze w piątek, że restrykcje będą bardzo dotkliwe dla części polskich przedsiębiorstw transportowych.

"Sankcje blokujące przejazd dla ciężarówek z Rosji i Białorusi oraz odwetowe retorsje wobec unijnych przewoźników oznaczają dla części polskich firm transportowych gigantyczne straty. Z wydanych pozwoleń wynika, że w 2021 r. do Białorusi lub przez ten kraj tranzytem jeździli oni ok. 200 tys. razy. Do Rosji takich kursów wykonano niewiele mniej – ok. 180 tys." - czytamy w piątkowej "Rzeczpospolitej".

Blokada transportu, czyli dalej i drożej

Dziennik informuje, że blokada dróg na Białorusi, a także brak możliwości przejazdu przez Ukrainę, już uderza w transport drogowy prowadzący na dalekie ryku Azji. "Rz" wymienia m.in. Uzbekistan i Mongolię.

"Teraz ciężarówki muszą jeździć okrężną drogą przez Turcję i Iran, co podniesie koszty. Jeśli taka sytuacja będzie się przedłużać, sporym ryzykiem dla polskich firm przewozowych będzie ewentualność wyparcia jej ze wschodnich rynków przez firmy z Turcji lub Serbii" - prognozuje "Rzeczpospolita".

Branża transportowa to jedna z tych, która mocno odczuwa inny problem spowodowany wojną w Ukrainie - powroty ukraińskich pracowników do obrony ojczyzny. Według Związku Pracodawców Transport Logistyka i Polska przed rosyjską napaścią u polskich przewoźników jeździło 105 tys. kierowców ukraińskich. Spora część walczy teraz z agresorem. Przewoźnicy obawiają się, że reżim Łukaszenki nakaże powrót Białorusinom pracującym w UE. To by oznaczało odpływ kolejnych 25 tys. kierowców.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują