Temu pod lupą Brukseli. Platformie z Chin grozi kara za naruszenie prawa
Komisja Europejska oskarżyła w poniedziałek chińską platformę Temu o naruszenie unijnego Aktu o usługach cyfrowych. Chodzi o rozpowszechnianie nielegalnych produktów. Jeśli wstępne ustalenia dochodzenia się potwierdzą, na giganta zostanie nałożona kara do 6 proc. rocznego obrotu firmy.
Poniedziałkowe informacje to owoc dochodzenia przeciwko chińskiej platformie Temu, które Komisja Europejska wszczęła w październiku 2024 r. Postępowanie dotyczy rozpowszechniania nielegalnych produktów, a także kwestii związanych z prawami konsumentów.
Według Komisji, konsumenci w UE mogą natknąć się np. na nielegalne zabawki dla dzieci czy elektronikę, czym firma narusza unijny Akt o usługach cyfrowych (DSA).
DSA nakłada na duże platformy sprzedażowe obowiązek właściwej oceny ryzyka rozpowszechniania nielegalnych produktów. Bruksela uznała, że Temu dokonała tego w stopniu niewystarczającym, ponieważ opierała się na ogólnych danych branżowych, a nie na konkretnych szczegółach dotyczących własnego rynku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nie miał nic. Dziś prowadzi miliardowy biznes i Widzew Łódź - Robert Dobrzycki w Biznes Klasie
Możliwe konsekwencje
Temu ma możliwość odpowiedzi na zarzuty, jednak jeśli zostaną one potwierdzone, Komisja może nałożyć grzywnę do 6 proc. rocznego obrotu firmy. Dodatkowo platforma będzie musiała podjąć działania naprawcze.
"Będziemy nadal w pełni współpracować z Komisją Europejską" - komentuje w mailu do redakcji Miłosz Ciekalski, reprezentujący Temu w Polsce.
W 2023 r. do Unii Europejskiej trafiło 4,6 mld paczek z Chin, co wzbudza rosnące obawy. Komisja Europejska zaproponowała wprowadzenie opłaty za przesyłki o niskiej wartości, aby ograniczyć ten napływ.
W maju 2025 roku chińska platforma zakupowa Temu zgromadziła 19,7 mln użytkowników (Real Users) na wszystkich urządzeniach, co oznacza wzrost z 18,86 mln w kwietniu - podał w czerwcu Mediapanel Polskie Badania Internetu.
Platforma wyprzedziła dotychczasowego lidera polskiego rynku e-commerce, czyli Allegro, które w tym samym okresie odnotowało 18,02 mln użytkowników wobec 17,84 mln miesiąc wcześniej.