To będzie najdłuższy tunel kolejowy w Polsce. Gigantyczna maszyna rozpoczęła wiercenie
Ważąca ponad 2,5 tys. ton maszyna TBM "Jadwiga" rozpoczęła drążenie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce - poinformowała we wtorek spółka PKP PLK. Tunel będzie miał ponad 3,7 km długości, powstaje pod Pisarzową koło Limanowej i będzie częścią największej inwestycji kolejowej w południowej Polsce.
Tunel kolejowy powstaje pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka. We wtorek maszyna drążąca "Jadwiga" zaczęła pracę. Urządzenie o długości 90 metrów równocześnie wydobywa urobek i montuje prefabrykowane segmenty betonowej obudowy. Tarcza ma do wykonania 3750 metrów trasy (co uczyni ten tunel najdłuższym tunelem kolejowym w Polsce) o średnicy niemal 11 metrów. Prace mają potrwać około 10 miesięcy. Jadwiga" to jedna z dwóch pracujących w tym miejscu maszyn TBM. Równolegle od marca trwa drążenie mniejszego, równoległego tunelu ewakuacyjnego przez maszynę TBM "Kinga", która do tej pory wykonała już ponad 420 metrów trasy.
Jak zaznaczył członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki, jest to jeden z najtrudniejszych projektów realizowanych obecnie przez Polskie Linie Kolejowe. - Budujemy tory w zupełnie nowym przebiegu, w bardzo wymagającym otoczeniu – stwierdził.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak czyszczenie butów stało się milionowym biznesem? Martyna Zastawna w Biznes Klasa Young
Inwestycja warta prawie dwa miliardy złotych
Budowa tunelu realizowana jest przez konsorcjum firm Budimex S.A., Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhüt A.S. oraz Gulermak Sp. z o.o. Koszt inwestycji na odcinku Limanowa–Klęczany to ponad 1,9 mld zł. Przedsięwzięcie współfinansowane jest przez Unię Europejską w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Odcinek Limanowa–Klęczany to jedna z czterech części projektu "Podłęże-Piekiełko" na których już realizowane są prace budowlane. Pozostałe to stacja Limanowa oraz odcinki bocznica Klęczany–Nowy Sącz i Chabówka-Rabka Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na cztery inne fragmenty tej linii: Rabka Zaryte–Mszana Dolna–Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc–Tymbark, Tymbark–Limanowa i Podłęże–Gdów.
Cały projekt "Podłęże–Piekiełko" obejmuje modernizację i elektryfikację 75 km istniejącej trasy Chabówka–Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej linii kolejowej między Podłężem a Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Docelowo połączenie skróci czas podróży z Krakowa do Nowego Sącza do ok. 60 minut, a ze stolicy Małopolski do Zakopanego będzie można dojechać w 90 minut.
Powstanie jeszcze jeden, dłuższy tunel
Tunel kolejowy pod Pisarzową długo tytułu najdłuższego w Polsce nie utrzyma. Ten przejmie obiekt, który wydrążony zostanie na wcześniejszym (jadąc od Krakowa) odcinku realizacyjnym modernizacji linii 104 Tymbark — Szczyrzyc. Mierzyć będzie 3,82 km. PKP PLK są na etapie wyboru wykonawcy.