W ostatni dzień marca maszyna ruszyła, dzięki czemu spółka PKP PLK mogła ogłosić rozpoczęcie ważnego etapu inwestycji, której celem jest poprawa połączenia między Krakowem a Nowym Sączem. Chodzi o start budowy najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce, pomiędzy Mordarką a miejscowością Męciny o długości 3,75 km.
Powyższe wymaga jednak doprecyzowania. Inwestycja zakłada stworzenie dwóch tuneli. Głównym, który wydrąży maszyna TBM okrzyknięta "Jadwigą", pojadą pociągi. Połączony będzie z mniejszym, równolegle biegnącym tunelem ewakuacyjnym. To jego drążenie tunelownica "Kinga" rozpoczęła 31 marca.
Start wiercenia mniejszego tunelu pod Pisarzową to ważny moment także dla głównej nitki. "Kinga", idąc przodem, prowadzi "rozpoznanie bojem" gruntu, w który wkrótce wgryźć ma się "Jadwiga".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Trudne warunki do budowy tunelu PKP PLK
Niespodzianki geologiczne (grunt o złej nośności, niewykryte zbiorniki wodne itp.) to podstawowe i najbardziej czasochłonne utrudnienia na tego typu budowach. Łatwo nie będzie również na tej inwestycji.
- Głębokość drążenia to 120 metrów. Co pięć metrów mamy różny rodzaj gruntu, dosyć duże ciśnienie wody, które musimy opanować - mówił na uroczystym rozruchu "Kingi" Artur Popko, szef firmy Budimex.
W związku z powyższym dobrą wiadomością dla tych, którzy oczekują terminowej realizacji inwestycji, jest to, że na ten moment wszystko idzie zgodnie z planem, jak deklaruje wykonawca, czyli konsorcjum firm Budimex i Gulermak.
Wydrążono do początku maja ponad 50 metrów tunelu. "Kinga" się rozpędza, dochodzi jeszcze do swojej docelowej prędkości. Niespodzianek geologicznych na razie nie było - informuje w odpowiedzi na pytania money.pl Michał Wrzosek, rzecznik prasowy firmy Budimex.
Dowiedzieliśmy się ponadto, że "Jadwiga" ma rozpocząć drążenie w pierwszej połowie czerwca, chociaż wstępnie planowano ten moment na 20 maja. Infrastruktura ma być oddana do użytku w 2027 r.
Wielki projekt na południu Polski
Tunele pomiędzy Mordarką a miejscowością Męciny, który zapewnią bezpieczeństwo pasażerów w przypadku zagrożenia, zbudowane będą z prawie 60 tys. m sześc. betonu i niemal 4,6 tys. ton stali.
Inwestycja pochłonie 1,9 mld zł netto. Przynajmniej taki jest zakontraktowany koszt, który może jednak wzrosnąć. A to tylko część wielomiliardowego projektu PKP PLK Podłęże — Piekiełko, którego realizacja ma znacząco skrócić czas przejazdu między Krakowem a Nowym Sączem oraz Zakopanem.
Skalę projektu uzmysławia m.in. fakt, że tunel pomiędzy miejscowościami Męcina i Modrarka długo tytułu najdłuższego w Polsce nie utrzyma. Ten przejmie obiekt, który wydrążony zostanie na wcześniejszym (jadąc od Krakowa) odcinku realizacyjnym modernizacji linii 104 Tymbark — Szczyrzyc. Mierzyć będzie 3,82 km. PKP PLK jest na etapie wyboru wykonawcy. Do przetargu wpłynęły trzy oferty. Z rozstrzygnięciem nie powinno być problemu, bo wszystkie mieszczą się w zaplanowanym budżet zadania w wysokości 2,64 mld zł.
Jacek Losik, dziennikarz i wydawca money.pl