Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Losik
Jacek Losik
|

Ponad miesiąc od startu drążenia. Nowe wieści z budowy najdłuższego tunelu PKP PLK

23
Podziel się:

Na przełomie marca i kwietnia rozpoczęło się drążenie tunelu kolejowego pod wsią Pisarzowa w Małopolsce. Jeśli wykonawca nie złapie znaczącego poślizgu, będzie to w momencie otwarcia najdłuższy tego typu obiekt PKP PLK w Polsce. Początek prac może napawać optymizmem.

Maszyny "Kinga" i "Jadwiga" przed rozpoczęciem drążenia tunelu
Maszyny "Kinga" i "Jadwiga" przed rozpoczęciem drążenia tunelu pod Pisarzową (PKP PLK, PKP PLK)

W ostatni dzień marca maszyna ruszyła, dzięki czemu spółka PKP PLK mogła ogłosić rozpoczęcie ważnego etapu inwestycji, której celem jest poprawa połączenia między Krakowem a Nowym Sączem. Chodzi o start budowy najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce, pomiędzy Mordarką a miejscowością Męciny o długości 3,75 km.

Powyższe wymaga jednak doprecyzowania. Inwestycja zakłada stworzenie dwóch tuneli. Głównym, który wydrąży maszyna TBM okrzyknięta "Jadwigą", pojadą pociągi. Połączony będzie z mniejszym, równolegle biegnącym tunelem ewakuacyjnym. To jego drążenie tunelownica "Kinga" rozpoczęła 31 marca.

Start wiercenia mniejszego tunelu pod Pisarzową to ważny moment także dla głównej nitki. "Kinga", idąc przodem, prowadzi "rozpoznanie bojem" gruntu, w który wkrótce wgryźć ma się "Jadwiga".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Korporacja "mnie wypluła". Dziś obraca milionami

Trudne warunki do budowy tunelu PKP PLK

Niespodzianki geologiczne (grunt o złej nośności, niewykryte zbiorniki wodne itp.) to podstawowe i najbardziej czasochłonne utrudnienia na tego typu budowach. Łatwo nie będzie również na tej inwestycji.

- Głębokość drążenia to 120 metrów. Co pięć metrów mamy różny rodzaj gruntu, dosyć duże ciśnienie wody, które musimy opanować - mówił na uroczystym rozruchu "Kingi" Artur Popko, szef firmy Budimex.

W związku z powyższym dobrą wiadomością dla tych, którzy oczekują terminowej realizacji inwestycji, jest to, że na ten moment wszystko idzie zgodnie z planem, jak deklaruje wykonawca, czyli konsorcjum firm Budimex i Gulermak.

Wydrążono do początku maja ponad 50 metrów tunelu. "Kinga" się rozpędza, dochodzi jeszcze do swojej docelowej prędkości. Niespodzianek geologicznych na razie nie było - informuje w odpowiedzi na pytania money.pl Michał Wrzosek, rzecznik prasowy firmy Budimex.

Dowiedzieliśmy się ponadto, że "Jadwiga" ma rozpocząć drążenie w pierwszej połowie czerwca, chociaż wstępnie planowano ten moment na 20 maja. Infrastruktura ma być oddana do użytku w 2027 r.

Wielki projekt na południu Polski

Tunele pomiędzy Mordarką a miejscowością Męciny, który zapewnią bezpieczeństwo pasażerów w przypadku zagrożenia, zbudowane będą z prawie 60 tys. m sześc. betonu i niemal 4,6 tys. ton stali.

Inwestycja pochłonie 1,9 mld zł netto. Przynajmniej taki jest zakontraktowany koszt, który może jednak wzrosnąć. A to tylko część wielomiliardowego projektu PKP PLK Podłęże — Piekiełko, którego realizacja ma znacząco skrócić czas przejazdu między Krakowem a Nowym Sączem oraz Zakopanem.

Skalę projektu uzmysławia m.in. fakt, że tunel pomiędzy miejscowościami Męcina i Modrarka długo tytułu najdłuższego w Polsce nie utrzyma. Ten przejmie obiekt, który wydrążony zostanie na wcześniejszym (jadąc od Krakowa) odcinku realizacyjnym modernizacji linii 104 Tymbark — Szczyrzyc. Mierzyć będzie 3,82 km. PKP PLK jest na etapie wyboru wykonawcy. Do przetargu wpłynęły trzy oferty. Z rozstrzygnięciem nie powinno być problemu, bo wszystkie mieszczą się w zaplanowanym budżet zadania w wysokości 2,64 mld zł.

Jacek Losik, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(23)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Łukasz W.
miesiąc temu
W Krakowie nigdy nie powstanie metro. To tylko obietnicą każdej władzy...
Jan K.
miesiąc temu
Mocna.
Karen R.
miesiąc temu
Nie Męciny tylko Męcina.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Malinka
miesiąc temu
Wandaluzja kapłan Jan - znajdź w Google. Kiedy rozpocznie się budowa metra pod Krakowem, mieszkańcy wstrzymają oddech. W Łodzi też miało być wszystko profesjonalnie przeprowadzone a zawaliła się kamienica. W Krakowie jest dużo więcej do stracenia w przypadku błędu popełnionego przez budowlańców.
Bezrobotny z ...
miesiąc temu
Jak to jest ze ludzie zajmujący się dziennikarstwem nie potrafią prawidłowo odmieniać nazwy miejscowości MĘCINA. Niedouczeni czy ignoranci? Wracając do tunelu to oby się udało, bo to bardzo ważna inwestycja dla regionu. I nie ma znaczenia kto to wykreował tylko dlaczego tak późno...
Wody
miesiąc temu
gruntowe wypompują, studnie wyschną, a wody coraz mniej, będzie lament.
...
Następna strona