Tunel spotęgował problem wielkich korków. "Świnoujście ofiarą własnego sukcesu"

Tunel pod Świną spotęgował utrudnienia związane z budową ostatnich dwóch odcinków drogi ekspresowej S3 w Polsce. Chodzi o trasę Świnoujście-Wolin, której przebycie trwa niekiedy kilka godzin, jak słyszymy od lokalnej branży turystycznej, która obserwuje wzmożony napływ gości z zagranicy.

Budowa drogi S3 Świnoujście - Wolin (lipiec 2024)Budowa drogi S3 Świnoujście - Troszyn (lipiec 2024)
Źródło zdjęć: © GDDKiA | GDDKiA
Jacek Losik

Gdzie drwa rąbią, tam wióry lecą. Podobnie prace drogowców powodują utrudnienia i korki. Nie inaczej jest w przypadku ostatniego brakującego odcinka drogi ekspresowej S3 w Polsce. Chodzi o trasę Świnoujście-Wolin-Parłówko (lub Troszyn), gdzie zaczyna się gotowa ekspresówka do Szczecina, a dalej Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry, Legnicy aż do Czech.

Droga ekspresowa S3 Świnoujście - Szczecin, na czerwono zaznaczony odcinek w budowie
Droga ekspresowa S3 Świnoujście - Szczecin, na czerwono zaznaczony odcinek w budowie © Money.pl | Angelika Sętorek

Mowa konkretnie o dwóch etapach realizacyjnych: Świnoujście-Dargobądz i Dargobądz-Troszyn. Umowę dotyczącą pierwszego fragmentu podpisano na ponad 688,8 mln zł, a jego wykonawcą jest firma Polaqua. Drugi odcinek to zadanie konsorcjum firm Polbud Pomorze, Intop, PRD Nowogard, a kontrakt w tym przypadku opiewa na ok. 680 mln zł.

Umowy na projekt i budowę obu etapów podpisano w 2020 r. Cały odcinek Świnoujście-Troszyn zgodnie z pierwotnym harmonogramem powinien być zakończony najpóźniej w maju tego roku. Tak się jednak nie stało, a kierowcy tkwią w korkach w kolejnym już sezonie turystycznym.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kto zapłaci akcyzę za elektryki? Adam Sikorski w Biznes Klasie.

Tunel w Świnoujściu spotęgował utrudnienia na S3

Jak słyszymy od lokalnych przedsiębiorców, sytuacja jest jeszcze gorsza niż rok temu, gdy w Świnoujściu otwarto tunel między wyspami Uznam oraz Wolin, który znacząco usprawnił dojazd np. z Niemiec na nasze Pomorze Zachodnie, bo nie trzeba czekać już na prom, aby się przeprawić.

Natężenie ruchu na - de facto - placu budowy S3 po otwarciu tunelu wzrosło, czego tymczasowa infrastruktura i organizacja ruchu nie wytrzymuje.

Możemy powiedzieć, że w tym momencie Świnoujście stało się trochę ofiarą własnego sukcesu, dlatego że widzimy mnóstwo turystów, którzy chcą odwiedzić to miasto oraz Międzyzdroje, ale ze względu na trwające roboty drogowe bardzo często turyści muszą długo czekać na moment dojazdu np. do okolicy tunelu pod Świną - mówi money.pl Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej.

Zatory powodują również zdezorientowani kierowcy, którzy nie mogą się odnaleźć w tymczasowej organizacji ruchu. Zwłaszcza jeśli jadą tędy pierwszy raz, co w sezonie turystycznym nie jest rzadkością.

- Oznakowanie nie jest czytelne. Turyści mówią, że cieszą się z przyjazdu, ale droga była dramatyczna, zwłaszcza zjazd do Wolina jest problematyczny. Też pierwsze trzy razy źle pojechałem, więc coś jest nie tak - przyznaje w rozmowie z money.pl Wojciech Celiński, prezes zarządu Stowarzyszenia Centrum Słowian i Wikingów, które w dniach 1-4 sierpnia organizuje XXIX Festiwal Słowian i Wikingów.

I dodaje: - W tym roku jest o wiele więcej gości z zagranicy. Jest bardzo dużo Niemców, ale i anglojęzycznych gości.

Nawet kilka godzin w korkach na trasie Świnoujście-Wolin-Troszyn

- W najgorszych momentach weekendów w korkach można utknąć na dwie, nawet trzy godziny - słyszymy od jednego z taksówkarzy małej korporacji, który prosi o zachowanie anonimowości. Serwis iswinoujscie.pl, informując o utrudnieniach, pisze o "drodze przez mękę".

O czas przejazdu przez budowę pytamy szczeciński oddział GDDKiA. - To wszystko zależy przede wszystkim od ruchu drogowego, z jakim mamy do czynienia na tej trasie. Ruch na DK3 znacząco wzrasta w weekendy, mniejszy jest w tygodniu, zwłaszcza od wtorku do czwartku. W związku z tym wszystko zależy od czasu, w którym się korzysta z drogi. Średnio można przyjąć, że czas przejazdu wynosi około 35-45 minut - odpowiada Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział Szczecin.

Przedstawiciel Szczecińskiej GDDKiA zapewnia przy tym, że sytuacja się poprawia wraz z postępem prac na budowie. -  Na tej trasie stale wprowadzane są zmiany organizacji ruch. Przykładowo zdjęcie dołączone do artykułu w portalu iswinoujście.pl jest już nieaktualne. Od 24 lipca ruch odbywa się tu już po południowej jezdni głównej S3, a nie węższej jezdni wspomagającej poprowadzonej wzdłuż S3. Ruch przebiega w tym miejscu już znacznie płynniej - odpowiada.

Kiedy koniec budowy drogi ekspresowej S3 Świnoujście-Troszyn?

Grzeszczuk podkreśla w odpowiedzi na pytania money.pl, że "kolejne wprowadzane zmiany organizacji ruchu będą dodatkowo jeszcze ruch usprawniać". W ten sposób przechodzimy do najważniejszej kwestii - kiedy skończą się korki w związku z budową drogi S3 Świnoujście-Troszyn?

Dla odcinka S3 Świnoujście-Dargobądz wykonawca w październiku planuje odcinkowe udostępnianie trasy - od Świnoujścia do węzła Łunowo oraz od Międzyzdrojów do końca odcinka. Pozostały fragment trasy (między węzłami Międzyzdroje i Świnoujście-Łunowo) ma być oddany w grudniu tego roku. Na tym odcinku nie podpisano aneksu zmieniającego czas na ukończenie, trwa analiza roszczeń wykonawcy - informuje Grzeszczuk.

Co z resztą? - Dla odcinka S3 Dargobądz-Troszyn planowane zakończenie prac zgodnie z podpisanym aneksem to 9 grudnia 2024 r. Czas na ukończenie został wydłużony (z maja - przyp. red.) z powodu ograniczonej dostępności stali konstrukcyjnej po wybuchu wojny w Ukrainie, co miało wpływ w szczególności na budowę nowego mostu w Wolinie - podaje rzecznik GDDKiA Szczecin.

Na ten moment zaawansowanie prac na odcinku Świnoujście-Dargobądz wynosi 77 proc., natomiast na odcinku Dargobądz-Troszyn jest to 82,5 proc. - podają drogowcy.

- Z jednej strony cieszymy się, że turyści tak chętnie wybierają Świnoujście i Międzyzdroje, to znaczy, że rzeczywiście dołączamy jako Pomorze Zachodnie do tych topowych kurortów już skali międzynarodowej, ale z drugiej musimy ostrzec wszystkich, zwłaszcza jadących od strony Szczecina, że my się nadal budujemy. Dojazd do nas wiąże się nadal z tym, że trzeba trochę odczekać w kolejkach - komentuje w rozmowie z money.pl Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej.

Jacek Losik, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę