Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PBE
|
aktualizacja

Rekordowy tunel w Świnoujściu. Cztery miliony przejazdów

63
Podziel się:

Tunel, który połączył wyspy Uznam i Wolin jest "strzałem w dziesiątkę" - pisze portalsamorzadowy.pl. Przez niecały rok przejechało przez niego cztery miliony pojazdów. Dzienny licznik dobija nawet do 12 tys. samochodów. Tunel kosztował ponad 900 mln zł, z czego 85 proc. to dofinansowanie z UE.

Rekordowy tunel w Świnoujściu. Cztery miliony przejazdów
Cztery miliony pojazdów przejechały pod tunelem w Świnoujściu (PAP, Marcin Bielecki)

Tunel pod Świną oddano do użytku z końcem czerwca ubiegłego roku. Podczas jego otwarcia ówczesny prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz powiedział, że na ten moment czekał 50 lat.

Prace nad budową drogi ruszyły blisko sześć lat temu. Natomiast sam tunel zaczęto drążyć 17 marca 2021 r. i skończono pół roku później. Wydrążony tunel ma 1,44 km długości i dzięki niemu przejazd między wyspami Wolin i Uznam zajmuje kilka minut, a wcześniej przy wzmożonym ruchu trwało to nawet 40 minut.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Wyruszył w wyprawę po dziewiczych terenach. "Trzeba być przygotowanym"

Tunel dla milionów aut

- Na początku maja licznik przejeżdżających aut w tunelu pod Świną wybił okrągłe 4 miliony. Dziennie przez tunel przejeżdża około 10-12 tysięcy aut. W sezonie nawet 17 tysięcy. To liczby nie do osiągnięcia, kiedy w mieście funkcjonowały przeprawy promowe. Oczywiście, nie wszystkie auta to turyści odwiedzający miasto. Spory wynik "wykręcają" mieszkańcy, którzy swobodnie korzystają z przejazdów, auta przejeżdżające tranzytem, ale trudno zaprzeczyć, że w Świnoujściu (szczególnie w sezonie) jest więcej turystów jednodniowych - powiedział dla Portalu Samorządowego Arkadiusz Mazepa, zastępca prezydenta Świnoujścia.

Tunel jak schron

Tunel pod Świną w sytuacji kryzysowej może zostać wykorzystane jako schron, a samo Świnoujście to jedno z najlepiej przygotowanych miast w Polsce pod tym kątem - wynika z opublikowanego w marcu raportu Najwyższej Izby Kontroli.

- On (tunel pod Świną - przyp. red.) posiada wyjścia awaryjne, swój system wentylacji, a grubość powłoki nad nim to 12 metrów skał i 12 metrów wody, więc bomba się przez to nie przebije - podkreślał naczelnik Wydziału Zarządzania Kryzysowego w Świnoujściu Robert Karelus.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
inwestycje
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(63)
Jerzy Macyk
2 tyg. temu
Całe szczęście, że ukończono go przed wyborami. Nowe władzerozpoczęłyby rozważania czy jest to opłacalne, czy nie ma innego rozwiązania , a trwałoby to przez lata.
Rudy zdrajca
4 tyg. temu
Jest obawa, że ten tunel pójdzie do likwidacji bo Niemcy narzekają. Za pierwszych rządów Tusk mówił, że nie ma pieniędzy na budowę a faktycznie to Niemcy to blokowali bo bali się większego ruchu i utraty turystów na swojej części
rot
4 tyg. temu
Tusk powiedział: ,,nie stać nas na tą budowę". Prawda jest taka że Niemcy też nie chcieli, bo tysiące turystów z Niemiec przyjedzie nad polskie morze, taniej i czyściej.
niestety
4 tyg. temu
85% finansowania z UE a Donald podczas oficjalnego przemówienia mówił, że piniendzy nie ma
fan_TVN
4 tyg. temu
u nas w telewizorze ciągle mówią, że tunel powstał tylko dzięki osobistemu zaangażowaniu naszego obecnego premiera i dzięki załatwionymi przez niego piniondzom, pisowcy tylko rzucali kłody pod nogi temu tunelowi, nie chcieli aby go budować
...
Następna strona