Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MLG
|
aktualizacja

Unia chce zmian w prawach jazdy. To może być rewolucja

182
Podziel się:

Przystąpienie do egzaminu na prawo jazdy i rozpoczęcie kierowania samochodami osobowymi i ciężarowymi pod opieką w wieku od 17 lat, ocena sprawności fizycznej i psychicznej, czy dokument w formie cyfrowej - to tylko niektóre propozycje Komisji Europejskiej, która pracuje nad zmianami przepisów.

Unia chce zmian w prawach jazdy. To może być rewolucja
W Unii Europejskiej pracują nad zmianą przepisów dotyczącą praw jazdy. Prowadzić pod opieką będą mogli już 17-latkowie (East News, Adam Staskiewicz)

Komisja Europejska pracuje nad zmianami przepisów dotyczących prawa jazdy. Chce m.in. wprowadzenia cyfrowego prawa jazdy ważnego w całej Unii Europejskiej.

Zmiany w prawach jazdy w krajach UE. Oto propozycje

W ubiegłym roku na drogach UE zginęło ponad 20 tys. osób, a większość ofiar to piesi, rowerzyści oraz użytkownicy hulajnóg i motocykli.

Komisja Europejska przekonuje, że nowe przepisy mają poprawić bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg i pomogą UE zrealizować "wizję zero" - brak ofiar śmiertelnych na drogach UE do 2050 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Koszmarny wypadek na pasach w Braniewie. Pieszy był bez szans

W założeniu nowe przepisy mają lepiej przygotowywać kierowców do korzystania z pojazdów bezemisyjnych i do poruszania się po drogach miejskich wraz z większą liczbą rowerów i pojazdów dwukołowych oraz w otoczeniu wielu pieszych.

Nowe przepisy dotyczące szkolenia i egzaminów nauczą zatem przyszłych kierowców, jak dzielić drogi i ulice z coraz większą liczbą innych, bardziej narażonych użytkowników, takich jak rowerzyści - komentuje Frans Timmermans, wiceprzewodniczący KE do spraw Europejskiego Zielonego Ładu.

Jedną z ważniejszych zmian ma być umożliwienie młodym kierowcom zdobycie doświadczenia dzięki systemowi prowadzenia pojazdów pod opieką - od 17. roku życia młodzi ludzie będą mogli uczyć się prowadzenia pojazdów i uzyskać prawo jazdy.

Takie osoby będą mogły samodzielnie prowadzić pojazd od ukończenia 18. roku życia i pracować jako zawodowi kierowcy, gdy tylko pozwoli na to zajmowane przez nich stanowisko. Ma to pomóc rozwiązać problem niedoboru kierowców.

Unia proponuje też wprowadzenie okresu próbnego wynoszącego co najmniej dwa lata dla początkujących kierowców po zdaniu egzaminu oraz zasadę zerowej tolerancji dla kierowania pojazdem pod wpływem alkoholu.

KE informuje przy tym, że dwa na pięć śmiertelnych zderzeń ma miejsce z udziałem kierowcy w wieku poniżej 30 lat.

Unia chce również dostosować szkolenia i badania kierowców, tak aby byli lepiej przygotowani do obecności na drogach ich niechronionych użytkowników. Proponuje poza tym "bardziej ukierunkowaną ocenę sprawności fizycznej i psychicznej, z uwzględnieniem postępów w leczeniu chorób takich jak cukrzyca".

Cyfrowe prawo jazdy w UE

Komisja europejska, jako pierwsza na świecie, proponuje też cyfrowe prawo jazdy. Zamiana, przedłużenie ważności lub wymiana prawa jazdy mają być znacznie łatwiejsze, ponieważ wszystkie procedury będą prowadzone online.

Zaktualizowane przepisy dotyczące egzaminów uwzględnią przejście na pojazdy bezemisyjne. Podczas egzaminów będzie np. oceniana wiedza i umiejętności związane z zaawansowanymi systemami wspomagania jazdy i innymi zautomatyzowanymi technologiami.

Początkujący kierowcy będą się również uczyć, w jaki sposób ich styl jazdy - np. czas zmiany biegów - wpływa na emisje spalin. Ponadto dopuszczalna masa pojazdu kategorii B zostanie skorygowana w przypadku pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi, ponieważ pojazdy bezemisyjne mogą być cięższe.

Specjalny portal ułatwi natomiast obywatelom dostęp do informacji na temat przepisów bezpieczeństwa ruchu drogowego obowiązujących w każdym państwie członkowskim, a z czasem umożliwi im także bezpośrednie uiszczanie kar pieniężnych.

Kierowca popełni przestępstwo? Zakaz prowadzenia pojazdów w całej UE

Aby zapobiec bezkarności sprawców przestępstw i wykroczeń drogowych, wprowadzony zostanie nowy system umożliwiający zakaz prowadzenia pojazdów w całej UE, w przypadku gdy państwo członkowskie zdecyduje się na wykluczenie kierowcy z powodu przestępstwa popełnionego na jego terytorium.

Pociągnięcie do odpowiedzialności sprawców przestępstw w ruchu drogowym we wszystkich państwach członkowskich, według KE, ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeżeli poważne wykroczenie skutkuje zakazem prowadzenia pojazdów, nie można go egzekwować w całej UE, jeżeli kierowca popełnił przestępstwo lub wykroczenie w państwie członkowskim innym niż to, które wydało mu prawo jazdy.

Propozycje te zostaną teraz rozpatrzone przez Parlament Europejski i Radę w ramach zwykłej procedury ustawodawczej.

- Pakiet wniosków ma na celu uproszczenie przepisów dotyczących praw jazdy przy jednoczesnym dostosowaniu ich do postępu technologicznego i medycznego. Umożliwi zadbanie o to, by początkujący kierowcy byli dobrze przeszkoleni - przekonuje Adina Vălean, komisarz do spraw transportu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(182)
arturo
rok temu
ale nie wejdzie to wżycie u nas prawda ?
hehehe
rok temu
UE jako ideologiczna ferajna lubi rewolucje na koszt sredniakow i malutkich. Od ekosocjalizmu ( zamordyzmu) sie zaczyna...
Judi
rok temu
Tak UE się cofa a raczej nas biednych cofa bo bedziemy rowerem albo pieszo chodzić a elity będą pędzić samochodami i odrzutowcami my w imię ochrony środiwiska a oni ktorzy to wprowadzą beda sie z nas plebsu śmiać
RED
rok temu
Najlepsze "gilotyny... " 🤪
Hohoho
rok temu
Niestety Unia po traktacie lizbońskim to maszynka do brania łapówek, walki ideologicznej i szanterze na mniejszych, żeby elytom żeło się lepiej. Ciekawa jak to się skończy. Czy wyborcy ich pogonią kartami do głosowania, czy za 5-10 lat będziemy mieć kolejną rewolucje i gilotyny?
...
Następna strona