VW Tiguan Allspace. Niemiecki przepis na kompaktowego SUV-a

Volkswagen Tiguan Allspace pomieści nawet siedem osób. Ale swoje atuty ujawnia przede wszystkim wtedy, gdy potraktujemy go jako wersję pięciomiejscową. Jednak i taką znajdziemy w ofercie marki z Wolfsburga i to o kilkanaście tysięcy złotych tańszą. Czy w takim razie warto dopłacać?

VW Tiguan AllspaceVW Tiguan Allspace to siedmiomiejscowy SUV. Najmocniejsza wersja silnikowa oferuje 245 KM i napęd na cztery koła
Źródło zdjęć: © money.pl | Marcin Walków
Marcin Walków

Volkswagen Tiguan w sprzedaży jest od 2007 r. i dziś na rynku mamy jego drugą generację. Dopisek "Allspace" oznacza wariant siedmiomiejscowy - pojawił się w 2016 r. Z kolei "2.0 TSI 4Motion" zapowiada najmocniejszą wersję silnikową i napęd na cztery koła. Co daje suma tych wszystkich składników?

VW Tiguan Allspace ma klasyczną, wręcz zachowawczą, sylwetkę, charakterystyczną dla nadwozia typu SUV. Jest elegancki, nie znajdziemy tu niczego krzykliwego czy kontrowersyjnego. Grill ani wloty powietrza nie dominują, linie cięcia nie są ekstrawaganckie. Sprawia wrażenie solidnego, budzącego zaufanie, a przy tym nie wygląda na ociężałego zawalidrogę. A tego właśnie oczekujemy od SUV-a.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

VW Tiguan - Facelifting, którego nie widać z daleka

Volkswagen Tiguan Allspace. Zachowawczy design

Volkswagen Tiguan Allspace ma prawie 473 cm długości, czyli 22 cm więcej niż jego pięciomiejscowy odpowiednik. Nadwozie ma niemal 184 cm szerokości i 167 cm wysokości. Prześwit to 20 cm.

Za sprawą rozstawu osi sięgającego 279 cm we wnętrzu można liczyć na sporo miejsca. Bagażnik ma 760 litrów pojemności, o ile zrezygnujemy z trzeciego rzędu foteli - wtedy zostaje 260 litrów.

VW Tiguan Allspace
Bez trudu można doszukać się podobieństw do bliźniaczego Audi Q3 © money.pl | Marcin Walków
VW Tiguan Allspace
VW Tiguan Allspace już na pierwszy rzut oka budzi zaufanie © money.pl | Marcin Walków

A zrezygnujemy z niego dość szybko, o ile nie będziemy chcieli w trzecim rzędzie przewozić dwójki dzieci - takich trochę wyrośniętych, ale też nie za bardzo. Bo miejsca na nogi jest tam po prostu mało. I powiedzmy to sobie szczerze: chyba w większości sześcio- i siedmiomiejscowych SUV-ów jest tak samo.

To po co "Allspace", skoro pięć osób można przewieźć w klasycznym Tiguanie II? Ano choćby dla tych dodatkowych 11 cm w rozstawie osi i 145 litrów więcej w bagażniku. To dodaje więcej praktyczności i komfortu w podróżowaniu na środkowej kanapie.

VW Tiguan Allspace
Trzeci rząd w Volkswagenie Tiguanie Allspace zmieści dwie osoby - dzieci, które wyrosły już z fotelików © money.pl | Marcin Walków
VW Tiguan Allspace
W siedmiomiejscowej konfiguracji bagażnik ma 260 litrów. Fotele rozkłada się prosto i bez zbędnego wysiłku © money.pl | Marcin Walków
VW Tiguan Allspace
VW Tiguan Allspace najwygodniejszy jest na środkowej kanapie, którą można przesuwać i dzielić © money.pl | Marcin Walków
VW Tiguan Allspace
VW Tiguan Allspace z pięcioma osobami na pokładzie pomieści naprawdę sporo bagażu. Podłoga jest niemal równa. Przewidziano też miejsce do schowania rolety © money.pl | Marcin Walków

VW Tiguan Allspace 2.0 TSI 4Motion. Osiągi i ekonomia

Dodajmy do tego 245 KM i 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a otrzymamy przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 6,2 s. Nie jest to najniższa wartość w świecie motoryzacji, ale mówimy o dość dużym SUV-ie, ważącym 1,8 t. Na dodatek takim, który pociągnie aż 2,5-tonową przyczepę.

Średnie zużycie paliwa podczas testu wyniosło 8,2 l/100 km. W codziennej eksploatacji właśnie z podobnym wynikiem trzeba się liczyć - od 8 do 9 l/100 km. Przy takich statystykach jeden bak (55 l) pozwoli pokonać około 700 km. Jak to jednak ze statystyką bywa, wszystko i tak rozbije się o styl jazdy, prędkość i to, ile czasu spędzimy w miejskich korkach, a ile na lewym pasie autostrady.

VW Tiguan Allspace
Testowany VW Tiguan Allspace to najmocniejszy wariant silnikowy tego modelu © money.pl | Marcin Walków
VW Tiguan Allspace
Skrzynia DSG spisuje się bez zarzutu. Mamy też do wyboru kilka trybów jazdy - od Comfort po Offroad © money.pl | Marcin Walków

Volkswagen Tiguan Allspace. Udany SUV

VW Tiguan Allspace - choć zwłaszcza w wygląda elegancko, to niczego nie udajenie sili się na aspiracje do segmentu premium. To wygodny i porządnie wykonany SUV klasy średniej. Zwłaszcza gdy mówimy o wersji wyposażenia R-Line, jak w tym przypadku. Jest tu sporo tworzyw sztucznych, ale i w udany sposób wkomponowane elementy ze skóry i tkaniny (spory plus za szarą kraciastą tapicerkę). Duże panoramiczne okno dachowe doświetla wnętrze i sprawia, że wydaje się jeszcze bardziej przestronne.

Choć coraz trudniej o to w nowych samochodach, zrównoważony jest też balans między tym, co dotykowe i cyfrowe, a analogowe. Od wirtualnego kokpitu, przez duży dotykowy ekran po cyfrowy wprawdzie panel klimatyzacji, ale obsługiwany prawie tak samo jak za pomocą przycisku. Nie trzeba przeklikiwać się przez pozycje menu albo odrywać wzroku od drogi, by trafić palcem w wąski pasek gładzika.

Są schowki, wygodne uchwyty na napoje, pojemne kieszenie. Czyli te wszystkie "drobiazgi", których oczekujemy od samochodu, mieniącego się "rodzinnym" czy po prostu "praktycznym".

VW Tiguan Allspace
VW Tiguan Allspace równie dobre wrażenie sprawia we wnętrzu. To klasa średnia © money.pl | Marcin Walków
VW Tiguan Allspace
Można wybrać system nagłośnieniowy Harman/Kardon © money.pl | Marcin Walków
VW Tiguan Allspace
VW Tiguan Allspace jeszcze więcej we wnętrzu zyskuje za sprawą kraciastej tapicerki oraz sporego panoramicznego dachu © money.pl | Marcin Walków
VW Tiguan Allspace
Dostęp do najważniejszych funkcji jest wygodny, również za sprawą przycisków na kierownicy © money.pl | Marcin Walków

Ile kosztuje VW Tigual Allspace? Cena na polskim rynku

Pięciomiejscowy Tiguan kosztuje na polskim rynku od 140 tys. 690 zł z VAT. Allspace w podstawowej konfiguracji jest wyceniany na co najmniej 155 tys. 090 zł. Mowa o wersji wyposażenia Life i 150-konnym silnikiem 1.5 TSI z 6-biegowym manualem.

Za wariant R-Line trzeba zapłacić od 187 tys. 190 zł, a jeśli wybierzemy najmocniejszą wersję silnikową, cena w katalogu startuje od 217 tys. 990 zł. "Startuje" to dobre określenie, bo to przecież dopiero początek konfiguracji. Testowany egzemplarz wyceniono łącznie na blisko 240 tys. zł.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"