W pandemii więcej linii lotniczych powstało niż upadło. "Fala bankructw może jeszcze nadejść"

Wbrew pozorom czas pandemii był bardzo dobry dla zakładania nowych lotniczych biznesów. Od 2020 r. na świecie upadło 103 przewoźników, ale powstało 126 nowych. Eksperci studzą jednak przedwczesny optymizm. - Fala bankructw może jeszcze nadejść - mówi money.pl Dominik Sipiński, analityk z firmy ch-aviation.com i Polityki Insight.

Norse Atlantic to jedna z linii lotniczych, które powstały w czasie pandemii COVID-19Norse Atlantic to jedna z linii lotniczych, które powstały w czasie pandemii COVID-19. Lata m.in. z Oslo do Nowego Jorku
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Photofex
Marcin Walków

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA wylicza, że tylko w 2022 r. na świecie działalność rozpoczęło 39 nowych linii lotniczych, czyli mniej więcej tyle, co przed pandemią COVID-19. W tym samym czasie czterokrotnie spadła też liczba przewoźników, którzy zdecydowali się na zakończenie działalności.

W latach 2021 i 2022 liczba "narodzin" linii lotniczych przekroczyła liczbę "zgonów", powodując wzrost netto liczby linii lotniczych na świecie - czytamy w raporcie IATA.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zły nawyk pasażerów w samolocie

Według zrzeszenia pokazuje to, że "branża pozostaje atrakcyjna zarówno dla przedsiębiorców, jak i inwestorów", wspierając dalsze ożywienie ruchu lotniczego po pandemii COVID-19. IATA szacuje, że w 2023 r. linie lotnicze znów zaczną generować zyski, a branża wyjdzie na finansową prostą po raz pierwszy od 2019 r.

"Brak bankructw linii lotniczych od czasu COVID-19 to największe zaskoczenie pandemii. 2023 może być jednak inny" - skomentował na LinkedIn James Cole, dyrektor odpowiedzialny za sektor lotniczy w firmie konsultingowej Mott Macdonald.

Upadki i zakładanie linii lotniczych w latach 2019-2022
Upadki i zakładanie linii lotniczych w latach 2019-2022 © IATA

Ekspert: fala bankructw może jeszcze nadejść

Nie wszyscy są jednak zaskoczeni takim obrotem spraw. - Późniejsze odbicie w liczbie start-upów nie powinno dziwić. Liczba upadłości nie była tak duża, bo w bardzo wielu krajach przewoźnicy otrzymali jakąś formę pomocy publicznej, która umożliwiła im przetrwanie. Te, które jej nie dostały, zwykle upadły lub zawiesiły loty w 2020 r. - mówi money.pl Dominik Sipiński, analityk rynku lotniczego z firmy ch-aviation.com i Polityki Insight.

Na powyższym wykresie widać wyraźnie, jak w 2020 r. "wystrzeliła" liczba linii lotniczych, które "uśpiły" swoją działalność, wykonując maksymalnie 10 lotów w miesiącu. Oznaczało to, że wiele samolotów zostało uziemionych i zaparkowanych lub zwróconych leasingodawcom.

- A to spowodowało gwałtowny wzrost dostępności na rynku wtórnym samolotów stosunkowo nowych i różnych typów, do tego w bardzo korzystnych cenach. Leasingodawcy oferowali zniżki i szli na ustępstwa w kwestii warunków, byleby tylko ktoś te samoloty wziął. Dlatego 2021 r. był bardzo dobrym rokiem na zakładanie nowych lub przyspieszanie rozwoju istniejących przewoźników, zwłaszcza w modelu biznesowym tanich linii - wyjaśnia Sipiński.

W 2021 r. powstało 58 nowych linii lotniczych, a działalność zakończyło 35. W stan "uśpienia" przeszło 63 przewoźników. Ekspert podkreśla, że nie każdy lotniczy startup z czasów pandemii był skazany na sukces. - Na przykład brazylijska ITA poniosła spektakularne i szybkie fiasko. Ale już kolumbijska Ultra, indyjska Akasa Air, Lift z RPA czy Norse Atlantic to przykłady udanych startupów, które na tym trendzie skorzystały - mówi money.pl.

I ostrzega przed przedwczesnym optymizmem.

Dane te nie pokazują w pełni, że wiele linii wciąż jest w stanie zawieszenia albo ma tak duże długi po pandemii, że fala bankructw może jeszcze nadejść - podkreśla Dominik Sipiński.

Pandemia zatrzymała konsolidację linii lotniczych

IATA wylicza, że łączna pomoc publiczna dla linii lotniczych w pandemii COVID-19 sięgnęła ponad 225 mld dol. Były to pieniądze, bez których wielu przewoźników by nie przetrwało. Jednak znaczna część tych funduszy to instrumenty zwrotne, np. nisko oprocentowane pożyczki. Czyli trzeba je będzie oddać.

Lufthansa już w lipcu 2021 r. ogłosiła, że spłaciła całość otrzymanej pomocy publicznej. Jak pisaliśmy w money.pl niemiecki przewoźnik wykorzystał 3,8 mld euro z przyznanych mu 9 mld euro. We wrześniu 2022 r. rząd Republiki Federalnej Niemiec sprzedał ostatni pakiet akcji tych linii lotniczych, ponad rok wcześniej niż zakładał plan.

Pomoc otrzymał również LOT w łącznej wysokości blisko 3 mld zł. W 2022 r. były już prezes Rafał Milczarski nie wykluczał, że narodowy przewoźnik sięgnie po kolejną pomoc publiczną.

Zastanawiać może fakt, że w 2022 r. połowa z nowych linii lotniczych, o których pisze IATA, powstała w Europie – czyli na i tak rozdrobnionym rynku przewozów pasażerskich. Tuż przed pandemią, w październiku 2019 r., ówczesny dyrektor generalny IATA Alexandre de Juniac, mówił, że "konsolidacja w Europie już następuje" i odbywa się wokół największych graczy, czyli Lufthansy, IAG i holdingu Air France-KLM. - Konsolidacja zwykle jest lepsza dla "zdrowia" finansowego - mówił de Juniac w Warszawie.

Rok wcześniej Carsten Spohr, prezes Lufthansa Group, stwierdził wprost, że linii lotniczych w Europie jest za dużo. - Zostanie prawdopodobnie trzech dużych operatorów albo grup operatorów, plus jeden lub dwóch typu low-cost. Naszym zadaniem w Lufthansie jest zapewnienie, by linia była przygotowana do grania w tej lidze mistrzów świata - przekonywał wówczas.

Jednak w marcu 2021 r. de Juniac ocenił, że pandemia COVID-19 wstrzymała proces konsolidacji linii lotniczych "na przynajmniej pięć lat". Podobnie uważa dziś jego następca Willie Walsh. W grudniu 2022 r. w rozmowie z austriackim dziennikarzem Kurtem Hofmannem powiedział, że dziś w Europie "szanse na fuzje i przejęcia są niewielkie", bo linie lotnicze wciąż muszą podreperować swoje finanse i ostrożnie podchodzą do ryzyka.

Wykorzystanie swojego cennego kapitału do przejęcia linii lotniczej wymaga naprawdę bardzo dobrego powodu. Taka transakcja musi bardzo szybko wygenerować synergię. I zazwyczaj, gdy jest taka możliwość, urzędy ochrony konkurencji jej nie chcą. Są więc przeszkody dla fuzji i przejęć w Europie - powiedział urzędujący szef IATA.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE