Warszawa–Wrocław w 96 minut. CPK zwiększa prędkość pociągów
Centralny Port Komunikacyjny zwiększył maksymalną prędkość eksploatacyjną linii "Y" z Warszawy do Łodzi, Poznania i Wrocławia z 250 do 350 km/h. Dzięki temu podróż z Warszawy do Wrocławia potrwa 1 godz. 36 min, a do Poznania 1 godz. 38 min – podała spółka.
Według wyliczeń CPK, podróż z Warszawy do Wrocławia zajmie 1 godz. 36 min, a do Poznania 1 godz. 38 min. W obu przypadkach to nawet o 40 minut krócej niż w wariancie zakładającym maksymalną prędkość 250 km/h. Symulacje pokazują, że przy minimalnej liczbie postojów czas przejazdu może być znacząco skrócony, co ma stworzyć konkurencyjną ofertę wobec innych środków transportu.
Spółka zaznacza, że linia od początku była projektowana z myślą o najwyższych prędkościach. Jak podkreślono, jej wykorzystanie jedynie w 70 proc. możliwości – czyli do 250 km/h – byłoby "sztucznym zaniżaniem parametrów". Dlatego zdecydowano o zwiększeniu maksymalnej prędkości do 350 km/h.
Na trasie Warszawa – Poznań pociąg najszybszy, jadący z maksymalną prędkością, zatrzyma się tylko na dwóch stacjach: Warszawa Zachodnia i Łódź Fabryczna. Pokona wtedy całą trasę w 1 godz. i 38 min. Skład wolniejszy, osiągający 250 km/h i zatrzymujący się w pięciu miastach – w tym na Lotnisku CPK, w Sieradzu i Kaliszu – potrzebowałby 2 godz. i 19 min. Oznacza to różnicę 41 minut. W wariancie hipotetycznym, gdyby pociąg 250 km/h zatrzymywał się tylko w Łodzi, czas podróży byłby dłuższy o 15 minut w porównaniu ze składem osiągającym 350 km/h.
200 mln zł na kwiatach – biznes, który kwitnie. Karol Pawlak w Biznes Klasie
Warszawa-Wrocław w 1 godz. 36 minut
Podobnie wygląda sytuacja na trasie Warszawa – Wrocław. Pociąg najszybszy z dwoma postojami przejedzie ją w 1 godz. 36 min, osiągając prędkość powyżej 300 km/h na 71 proc. trasy. Skład wolniejszy, z maksymalną prędkością 250 km/h i pięcioma postojami, pokona odcinek w 2 godz. 19 min. Różnica to ponad 40 minut na korzyść szybszej opcji.
Jak podkreśla CPK, według Pasażerskiego Modelu Transportowego około 80 proc. podróżnych na linii "Y" będzie przemieszczać się między największymi miastami – Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Dlatego to właśnie do tej grupy skierowana jest oferta najszybszych połączeń. Jednocześnie linia ma obsługiwać również wolniejsze składy – od 200 do 300 km/h – zatrzymujące się w średnich miastach, takich jak Sieradz czy Kalisz.
Linia "Y" ma mieć 480 km długości i odnogi prowadzące do Poznania i Wrocławia. Została określona przez CPK jako priorytet inwestycyjny w ramach całego programu. Projekt zakłada także budowę centralnego lotniska między Warszawą a Łodzią oraz rozwój systemu Kolei Dużych Prędkości.
Nowy port lotniczy ma początkowo obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie, a jego infrastruktura będzie przygotowana na dalszą rozbudowę wraz z rozwojem rynku. Budowa lotniska w gminach Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. planowane jest uzyskanie niezbędnych certyfikacji, a rok później – oddanie portu wraz z pierwszym odcinkiem KDP: Warszawa – CPK – Łódź. Do 2032 r. koszty inwestycji szacowane są na 131,7 mld zł.