WAŻNE
TERAZ

NFZ na krawędzi. Rząd chce zmienić prawo

Warszawa Zachodnia przejdzie remont. Otrzyma podziemną linię tramwajową

Poszerzony tunel podziemny dla pieszych, nowe perony, zadaszenie, schody ruchome, windy i kładka - takie udogodnienia zapewni podróżnym Warszawa Zachodnia po remoncie. W inwestycje włączyły się również Tramwaje Warszawskie, które uruchomią podziemne połączenie do dworca.

Warszawa Zachodnia ma zostać przebudowana do 2023 roku.
Źródło zdjęć: © PAP

O podpisaniu umowy z wykonawcą na odnowienie Warszawy Zachodniej poinformowały ministerstwa infrastruktury oraz funduszy i polityki regionalnej na Twitterze. Powstać mają m.in. nowe zadaszone perony, ruchome schody, windy, system informacji oraz szerokie przejścia podziemne.

Inwestycja przewiduje, że wszystkie perony zostaną zadaszone. Powstaną także ruchome schody i windy windy przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Stacja ma zostać również przystosowana dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Oprócz tego na stacji pojawi się kładka, która połączy Wolę i Ochotę. Przejście podziemne natomiast będzie wyższe, szersze i połączone z poczekalnią i kasami.

Wykonawcą generalnego remontu będzie Budimex S.A. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z tą spółką we wtorek 7 czerwca. Według szacunków ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka przebudowa zagwarantuje 500 miejsc pracy.

W projekt włączyły się także Tramwaje Warszawskie, czego efektem ma być podziemne połączenie tramwajowe do dworca. W komunikacie warszawska spółka poinformowała o nawiązaniu współpracy z PKP. Ze strony stolicy na przebudowę ma trafić 170 mln złotych.

Zobacz też: Spór o czynsz w galeriach handlowych. UOKiK się przygląda

"Wspólna umowa dotyczy przebudowy stacji kolejowej i budowy podziemnego przystanku tramwajowego. Jest to pierwszy etap prac pozwalający w przyszłości na rozszerzenie trasy w kierunku Woli. Wraz z zarządcą infrastruktury kolejowej zbudujemy podziemny przystanek tramwajowy połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Kolejarze będą także pracowali nad przebudową największej warszawskiej stacji kolejowej" - piszą Tramwaje Warszawskie.

Podziemna trasa o długości ok. 0,5 km będzie przebiegać pod Parkiem Zachodnim. Wyjazd z tunelu znajdzie się na wysokości hotelu Ibis przy ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Stamtąd warszawiacy będą mogli przemieścić się do Centrum, na Okęcie lub do pętli Banacha.

Sprawdź: Łódzka Kolej Aglomeracyjna kupuje pociągi hybrydowe. Będą 3 nowe pojazdy

- Przebudowa Warszawy Zachodniej to rewolucja na mapie transportowej Warszawy. Dziennie z tej stacji korzystają tysiące pasażerów. Po zakończeniu przebudowy pojawi się więcej pociągów dalekobieżnych i podmiejskich. To kolejny krok na drodze do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej - powiedział Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie PKP.

- Polska od lat realizuje inwestycje kolejowe dofinansowane ze środków unijnych. Tylko w perspektywie 2014-2020 na rozbudowę i modernizację linii i obiektów kolejowych w naszym kraju zarezerwowaliśmy w budżecie unijnym ponad 40 mld złotych. Kolej będzie również ważnym obszarem inwestowania pieniędzy europejskich w nowej perspektywie - zapewnił Grzegorz Puda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

Czytaj też: Sąd utrzymał w mocy niekorzystny dla PKP Cargo wyrok. Przewoźnik rozważa kasację

Przez Warszawę Zachodnią dziennie przejeżdża ok. 1 tys. pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. Jak zadeklarowano w komunikacie PKP, przebudowa dworca nie spowoduje przestoju w ruchu pociągów oraz w obsłudze pasażerów.

- Przebudowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa Zachodnia będzie najnowocześniejszą stacją kolejową w Polsce. Codziennie tysiące pasażerów kolei aglomeracyjnej i dalekobieżnej zyska atrakcyjne podróże i sprawne połączenia z komunikacją miejską. Warszawa Zachodnia będzie dostosowana do potrzeb wszystkich pasażerów. Nowe możliwości stacji zwiększą rolę kolei w systemie komunikacji Warszawy, województwa mazowieckiego i Polski - powiedział prezes zarządu PKP Ireneusz Merchel, cytowany w komunikacie.

Dowiedz się: Rynek budowlany może skurczyć się w tym roku. Z wyjątkiem inwestycji w drogi i kolej

Cała inwestycja będzie ukończona do 2023 roku i ma kosztować ok. 2,4 mld złotych. Przedsięwzięcie będzie dofinansowanie z funduszy unijnych oraz z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wybrane dla Ciebie
Tak zacznie się nowy rok na rynku. Pracodawcy zabrali głos
Tak zacznie się nowy rok na rynku. Pracodawcy zabrali głos
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur