Ważna droga na południu Polski otwarta jeszcze w sierpniu. Oto szczegóły
Po zakończeniu procedury odbiorowej, w drugiej połowie sierpnia udostępnimy do ruchu 10-kilometrowy fragment S1 od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze wraz z 600-metrowym odcinkiem DK44 - informuje GDDKiA. Zdaniem drogowców to ważny krok w realizacji trasy S1 Mysłowice - Bielsko-Biała, będącej jednym z kluczowych projektów infrastrukturalnych w regionie.
GDDKiA informuje, że na blisko 16-kilometrowym odcinku S1 Oświęcim - Dankowice wybudowano trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola i Brzeszcze.
Nowy odcinek S1. Oto szczegóły
W ramach budowy jezdni głównej powstało 18 obiektów inżynierskich (w tym pięć obiektów mostowych, siedem wiaduktów drogowych, dwa wiadukty kolejowe, czy estakada oraz kładka dla pieszych).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Gorzkie słowa o rządzie Tuska. Uczestnicy Pol'and'Rocku wydali wyrok
Drogowcy zwracają uwagę na estakadę na jezdni w stronę Bielska-Białej o długości ponad 480 m, która przeprowadza drogę ekspresową m.in. nad zelektryfikowaną, dwutorową linią kolejową. Estakada powstała jako sprężony, 10-przęsłowy obiekt o przekroju skrzynkowym. Wykonana została w technologii nasuwu 20 segmentów - tłumaczy GDDKiA.
Droga ekspresowa S1 składa się z dwóch jezdni. Na każdej z nich zlokalizowane są po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy oraz pasy awaryjne o szerokości po 2,5 m. Jezdnie rozdzielone są szerokim na 12 m pasem rozdziału, na którym w przyszłości będą mogły powstać trzecie pasy ruchu na każdej z jezdni. Nośność nawierzchni jezdni zaprojektowano tak, aby przenosiła obciążenia 11,5 tony na oś.
Do czasu ukończenia budowy sąsiednich odcinków S1, tj. Oświęcim - Bieruń i Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów oraz ostatniej części obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44 - nowo oddana trasa będzie tymczasowo dostępna wyłącznie dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony - informuje GDDKiA.
Ważna droga w regionie
Realizację brakującej części tej drogi ekspresowej od Mysłowic do Bielska-Białej, o łącznej długości blisko 40 km, GDDKiA podzieliła na cztery odcinki.
Odcinki S1 połączone będą z nowym przebiegiem DK44 na wysokości Bierunia i Oświęcimia, który przejmie ruch tranzytowy przechodzący przez te miasta.
"W drugiej połowie sierpnia planujemy otwarcie 10 z blisko 16 km odcinka Oświęcim - Dankowice, od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze. Pozostała część zostanie oddana do użytku pod koniec bieżącego roku wraz z dwoma sąsiednimi odcinkami. Pierwszy to Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów, czyli połączenie z funkcjonującą S1 w kierunku granicy ze Słowacją. Drugi to Bieruń - Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia, gdzie planujemy udostępnienie do ruchu na zasadzie przejezdności i połączenia z DK44 (przy czym przewidujemy, że całkowite zakończenie prac nastąpi w III kwartale 2026 r.)" - informują drogowcy.
W połowie 2027 r. drogowcy chcą zakończyć prace na ostatnim z czterech odcinków S1, tj. Mysłowice - Bieruń. Wtedy dostępna będzie już cała S1 od Mysłowic do Bielska-Białej.