Szczecin zyska nowe połączenie z A6. Inwestycja pochłonie ponad 400 mln zł
Szczeciński oddział GDDKiA pochwalił się w poniedziałek podpisaniem umowy na budowę drugiego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic oraz obwodnicy Kołbaskowa. Nowa infrastruktura, którą wykona Budimex, ma być zbudowana do 2028 roku i pochłonąć blisko 430 mln zł.
Trzy inwestycje drogowe połączą Szczecin z autostradą A6, która jest przedłużeniem de facto niemieckiej autostrady A11. W Polsce trasa ta, dodajmy, długa jest na niespełna 30 km. Nowa infrastruktura, czyli 5,6 km obwodnicy Kołbaskowa i 3 km ekspresówki w drugim etapie obwodnicy Przecławia i Warzymic, ułatwi dojazd na dwa przejścia graniczne.
Inwestycja zakłada także powstanie m.in. nowego węzła drogowego Szczecin Południe, który połączy DK13 z przyszłą Zachodnią Obwodnicą Szczecina. ZOS to ta trasa, której elementem będzie pięciokilometrowy tunel pod Odrą.
Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zapowiedział w poniedziałek, że plac budowy zostanie przekazany wykonawcy — firmie Budimex — w ciągu 30 dni. Prace mają być zakończone w 2028 roku. Szef lokalnej GDDKiA ocenił, że inżynierów czeka "ciężkie zadanie".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nie miał nic. Dziś prowadzi miliardowy biznes i Widzew Łódź - Robert Dobrzycki w Biznes Klasie
Nowoczesne rozwiązania infrastrukturalne
- Na samym węźle Kołbaskowo znajduje się dziesięć obiektów mostowych, bardzo trudnych, ale nie takie zadania już firma Budimex realizowała w naszym regionie - przypomniał dyrektor GDDKiA w Szczecinie. Najdłuższy wiadukt, którego budowę zakładają projekty, będzie miał długość 130 m.
Na autostradzie A6 po realizacji inwestycji pojawi się nowa, wyczekiwana możliwość zawracania przed granicą z Niemcami.
"Na odcinku A6 bezpośrednio przy granicy polsko-niemieckiej nie ma możliwości zawracania (kolejny węzeł po stronie niemieckiej jest 9,5 km dalej). Nie ma również odpowiednich miejsc do kontroli – służby muszą korzystać z dróg przy stacjach paliw" - wyjaśnia GDDKiA.
"Aby zapewnić możliwość zawracania przed granicą, co usprawni zarówno działania służb utrzymania drogi, jak i będzie przydatne dla kierowców – powstanie wiadukt nad autostradą A6 oraz łącznice i jezdnie manewrowe. Po południowej stronie autostrady powstanie plac do kontroli wraz z oznakowaniem aktywnym. Dzięki temu rozwiązaniu nie będzie już potrzeby prowadzenia kontroli na granicy przez służby na jezdni wzdłuż stacji paliw" - wyjaśnia szczeciński oddział GDDKiA.