Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Damian Słomski
Damian Słomski
|
aktualizacja

Comarch traci część umowy z ZUS. Milionowa kara

13
Podziel się:

Comarch otrzymał od ZUS informację o odstąpieniu od umowy na utrzymanie Kompleksowego Systemu Informatycznego. Zakład wezwał konsorcjum do zapłaty kary umownej w wysokości 24,2 mln zł zł w terminie 7 dni od dnia otrzymania oświadczenia ZUS.

ZUS wypowiedział część umowy spółce Comarch.
ZUS wypowiedział część umowy spółce Comarch. (PAP)

Umowa ZUS i Comarchu podpisana 2 marca 2018 roku została właśnie częściowo wypowiedziana. Dotyczy to usług w zakresie kilku obszarów systemu informatycznego: Metryk Niezaliczonych, Metryk Powiązanych i Integratora. Według oświadczenia ZUS w pozostałym zakresie umowa pozostaje w mocy.

W trakcie dobiegającego właśnie końca, 12 miesięcznego okresu przejściowego konsorcjum Comarch nie udowodniło gotowości do przejęcia i bezpiecznego utrzymania 7 niezwykle istotnych dla ZUS metryk usług. Urzędnicy przekonują, że wśród nich znajdują się krytyczne dla funkcjonowania zakładu i świadczenia usług na rzecz blisko 8 mln emerytów i rencistów, metryki dotyczące wsparcia waloryzacji świadczeń oraz wsparcia wypłaty świadczeń emerytalno-rentowych.

- Należy podkreślić, że konsorcjum Comarch podeszło z należytą powagą i dużym zaangażowaniem do procesu przejęcia usług utrzymania KSI. Niestety nie możemy dopuścić do jakichkolwiek ryzyk związanych z zagrożeniem ciągłości i prawidłowości działania KSI. (...) Kierując się interesem naszych klientów i bezpieczeństwem działania KSI musieliśmy podjąć decyzję o rozwiązaniu części umowy - tłumaczy decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Krzysztof Dyki, wiceprezes ZUS ds. IT.

Podkreśla jednocześnie, że Comarch pozostaje dla ZUS nadal ważnym partnerem.

Wartość wynagrodzenia należnego spółce Comarch z tytułu świadczenia usług objętych oświadczeniem ZUS wynosi 1 mln 908,5 tys. zł netto miesięcznie.

Nie dość, że taka kwota przestanie wpływać na konto, to jeszcze firma została wezwana do zapłaty kar umownych w wysokości 10 proc. wartości wynagrodzenia brutto, czyli 24 mln 203 tys. zł. Ma na to zaledwie 7 dni.

Zobacz także: Od stycznia 2019 roku ZUS będzie przyjmował dokumenty dotyczące ubezpieczonych w formie elektronicznej

Comarch nie zgadza się z decyzją

Z uzasadnieniem decyzji ZUS o odstąpieniu od części umowy nie zgadza się zarząd Comarchu. Wskazuje, że realizuje postanowienia umowy i potwierdza gotowość do przejęcia 1 marca całości usług utrzymania ZUS KSI zgodnie z harmonogramem.

"W ramach sprawdzianów kompetencji wykonanych przez ZUS do dnia 30 stycznia 2019 potwierdzone zostało kompletne przygotowanie merytoryczne konsorcjum w zakresie funkcji Integratora oraz w zakresie 67 metryk z 74 metryk ogółem. Częściowe wypowiedzenie umowy przez ZUS nastąpiło przed zakończeniem okresu przejściowego, co do zasady pozbawiło konsorcjum możliwości dowiedzenia swoich kompetencji w okresie przewidzianym umową" - czytamy w komunikacie Comarchu.

W opinii zarządu Comarchu działania podjęte przez ZUS stanowią istotne naruszenie warunków umowy i prawa. Tym samym sygnalizacje że jest gotowy do dochodzenia swoich praw, w tym odszkodowania, na drodze sądowej.

Choć spółka przekonuje, że zaistniałą sytuacja nie będzie mieć istotnego negatywnego wpływu na finanse, inwestorzy poważnie przejęli się oświadczeniem ZUS. Notowania akcji Comarchu na giełdzie w Warszawie poleciały w dół. Po godzinie 15:00 były wyceniane blisko 10 proc. niżej niż dzień wcześniej.

Asseco zamiast Comarchu

Wraz z podjęciem decyzji o rozwiązaniu w części umowy z Comarchem, zarząd Zakładu Ubezpieczeń Społecznych powierzył świadczenie wskazanych usług firmie Asseco. Umowa z Asseco została zawarta na czas niezbędny do przeprowadzenia postępowania na wybór nowego wykonawcy w trybie konkurencyjnym.

"Co ważne, w wyniku przeprowadzonych przez ZUS negocjacji, Asseco obniżyło ceny świadczonych wcześniej usług. W zakresie metryk usług ceny spadły o 30 proc., zaś w zakresie roli integratora - o 15 proc." - informuje ZUS.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(13)
WYRÓŻNIONE
Były Pracowni...
6 lat temu
Całkowicie rozumie zaistniałą sytuacje ponieważ miałem przyjemność pracować w firmie Comarch i wiem jaki jest sposób działania firmy. Oprogramowanie jest produkowane na zasadzie "byle szybciej", często przez młode osoby nie posiadające wiele doświadczenia. Firma nie zwraca dużej uwagi na kontrole jakości a wszelkie certyfikaty którymi się otacza służą jako osłona żeby te sytuacje zatuszować. W trakcie produkcji oprogramowania nie zwraca się należytej uwagi na testowanie, w szczególności na testowanie przez ludzi którzy tworzą to oprogramowanie. Dominuje myślenie że większość błędów zostanie naprawionych gdy system już będzie wdrożony u klienta. Przez kilka miesięcy pracowałem przy testowaniu oprogramowania w tej firmie i zostałem zwolniony za... znalezienie zbyt dużej ilości błędów w ich produktach.
NOSTRADAMUS
6 lat temu
Doczytałem do stwierdzenia, że ZUS dba o klientów... ZUS nie ma klientów tylko niewolników. Gdybym był klientem to miałbym prawo zrezygnować z ich usług. A takiego prawa nie mam.
Heniu
6 lat temu
Miałem wątpliwa przyjemność pracy z oprogramowaniem medycznym tej firmy. Żenujący poziom rozwiązań oprogramowania. Ciekawe kto za to zapłacił ?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (13)
ase
6 lat temu
Urzędnicy przekonują :)) Każdy kto miał do czynienia z urzednikami wie, że to banda krety...ów bez kwalifikacji...w 99%
kl
6 lat temu
Czyli to jest mniej więcej tak, jakby producent samochodu zabudował płytę podłogową na kołach, nadwozie, polakierował, zamontował fotele i tapicerkę wewnątrz, zamontował całe wyposażenie z klimatyzacją włącznie, ale nie zamontował silnika, skrzyni biegów i hamulców. A potem się tłumaczył, że przecież samochód dobrze wygląda, można w nim posiedzieć, a nawet turla się na kołach. Takie jest tłumaczenie Comarchu.
kl
6 lat temu
Czyli to jest mniej więcej tak, jakby producent samochodu zabudował płytę podłogową na kołach, nadwozie, polakierował, zamontował fotele i tapicerkę wewnątrz, zamontował całe wyposażenie z klimatyzacją włącznie, ale nie zamontował silnika, skrzyni biegów i hamulców. A potem się tłumaczył, że przecież samochód dobrze wygląda, można w nim posiedzieć, a nawet turla się na kołach. Takie jest tłumaczenie Comarchu.
Jeremiaszek
6 lat temu
"Każdego specjalistę można zastąpić skończoną liczbą studentów. Zwykle jednym." Tak to szło "Panie Prufesurze Byznys"? :D
Ubezpieczony
6 lat temu
Zbyt wiele niejasności. 1. Kto przygotował przetarg i kto jest odpowiedzialny za wyłonienie zwycięzcy? 2. Jakie przyjęto metody weryfikacji ryzyka projektu oraz maksymalnej redukcji ryzyka? 3. Dlaczego wypowiada się umowę przed zakończeniem 12 miesięcznego okresu czyli przed 1 marca 2019? 4. Jakie są koszty nowej umowy z Asseco - dokładne dane a nie jakieś śpiewki że 15 % taniej, ze 30 % taniej ( umowa z wolnej ręki) ? 5. Kto będzie ją przygotowywał przyszły przetarg i rozstrzygał przetarg - czy ten sam zespół ZUS? 6. Kiedy do dyspozycji Premiera poda się odpowiedzialny za ten bałagan cały Zarząd ZUS ? 7. Czy strona ZUS jest gotowa na batalię sadową z Comarch i kto zapłaci koszty ew. przegranej?