Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Bartosz Wawryszuk
|

Centralny Port Lotniczy jest potrzebny - tak twierdzą eksperci

56
Podziel się:

Nowe lotnisko powinno, według autorów opracowania, powstać między Warszawą a Łodzią na powierzchni około 10 kilometrów kwadratowych. Portowi powinien towarzyszyć także węzeł kolejowy.

Centralny Port Lotniczy jest potrzebny - tak twierdzą eksperci
(DAMIAN RUCINSKI/REPORTER)

Polska powinna wybudować Centralny Port Lotniczy. Tak wynika z raportu Warsaw Enterprise Institute. Nowa inwestycja będzie miała sens jedynie w przypadku połączenia z infrastrukturą drogową i kolejową.

Nowe lotnisko powinno, według autorów opracowania, powstać między Warszawą a Łodzią na powierzchni około 10 kilometrów kwadratowych. Portowi powinien towarzyszyć także węzeł kolejowy. Transport pasażerski powinien być obsługiwany przez dwupoziomowy dworzec kolejowy, który umożliwi podróż we wszystkie części Polski. Inwestycji pomoże także autostrada A-2.

Alternatywą dla takiego rozwiązania, jak wskazuje raport WEI, może być połączenie lotnisk Chopina w Warszawie oraz portu w Modlinie. W dłuższym terminie nie będzie ono w stanie obsłużyć wymaganej liczby pasażerów. Mimo to, według ekspertów trzeba będzie zastosować takie rozwiązanie na czas budowy Centralnego Portu Lotniczego.

Autorzy raportu wskazują, że w ubiegłym roku polskie lotniska obsłużyły około 34 milionów pasażerów. Jeżeli zamożność Polaków będzie rosnąć, za 12 lat Polska powinna obsługiwać około 60 milionów pasażerów. Na statystycznego Polaka przypada obecnie 0,8 lotu rocznie. W Niemczech współczynnik ten wynosi 3,8.

Eksperci firmy doradczej EY wskazują, że budowa Centralnego Portu Lotniczego trwałaby około 17 lat. Koszt takiej inwestycji oszacowali na ponad 30 miliardów złotych.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz resort rozwoju uzgodniły projekt uchwały w sprawie budowy Centralnego Portu Lotniczego. - Czekamy teraz na polityczny sygnał, kiedy może zająć się nim Rada Ministrów - powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

wiadomości
gospodarka
KOMENTARZE
(56)
WYRÓŻNIONE
Baltazar
9 lat temu
CPL im będzie bliżej Warszawy tym mniej ludzi z południa Polski będzie przez niego latać a więcej przez inne huby z Europy Zachodniej. Wiadomo że na Śląsku i w Krakowie w sumie mieszka więcej ludzi niż w Warszawie. Pasażerów docelowych Warszawa ma mniej więcej tyle samo co Kraków i Katowice bo drugie 8 mln jest generowane przez 4mln tranzytu gdy są liczeni podwójnie przy przesiadce i im jest obojętne gdzie się przesiadają. Dlatego uważam że CPL powinien być wybudowany koło Opoczna lub Piotrkowa Trybunalskiego. CMK już istnieje i jadąc Pendolino z Katowic lub Krakowa to jest 1,5 godziny a z Warszawy 1 godzina i to jest tylko 20 minut więcej niż do Mszczonowa. To może zadecydować o tym czy ten CPL będzie miał odpowiednie wypełnienie pasażerami czy nie a bez tego linie lotnicze nawet jak tam przyjdą to nie będą oferowały zbyt wiele połączeń co z kolei nie będzie skłaniało zbyt wielu pasażerów z Europy Wschodniej do latania przez CPL.
damian
9 lat temu
jeżeli ma być opłacalne to powinno powstać w okolicy Piotrkowa trybunalskiego, czyli w w okolicy 2h drogi od największych skupisk ludzkich. - Warszawa, Silesia, Łódź, Wrocław, Kraków, Lublin, Poznań, Radom, Kielce, Częstochowa, Rzeszów, Bydgoszcz, Toruń - 2h autem przy założeniu prędkości 140 - autostrada, 120 ekspresówka
polak
9 lat temu
Jak się skończy ewentualna budowa portu lotniczego to już Polacy nigdzie nie będą latać bo przez politykę swojego rządu wszędzie będą niemile widziani.
...
Następna strona