Notowania

pkp
14-02-2018 (12:30)

Ułatwienia dla kolejarzy. Rząd szykuje nowe prawo

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe oraz ustawy o transporcie kolejowym, podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR). Podstawowe cele nowelizacji to łatwiejsza budowa tuneli kolejowych, sprawniejsza realizacja inwestycji oraz efektywniejsza opieka nad zabytkami kolejnictwa.

Podziel się
Dodaj komentarz
(pixabay.com)
Budowa tuneli kolejowych ma być łatwiejsza.

Łatwiej będzie wybudować tunel kolejowy i go konserwować, lepsza przyszłość czeka też zabytkowe lokomotywy. Takie mają być efekty nowych przepisów, przyjętych w środę przez Radę Ministrów.

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe oraz ustawy o transporcie kolejowym, podało Centrum Informacyjne Rządu.

"Przewidziano przepisy, które usprawnią budowę tuneli kolejowych (wraz z obiektami oraz urządzeniami związanymi z ich użytkowaniem i funkcjonowaniem) oraz prowadzenie prac utrzymaniowych - bez konieczności wykupu gruntów, na których będą one przebiegać" - czytamy w komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu po środowym posiedzeniu.

Z jednej strony chodzi o sprawną budowę tunelu, z drugiej - o zachowanie prawa własności przez obecnych właścicieli gruntów (przewidziano prawo do odszkodowania za ograniczenie korzystania z nieruchomości). Przyjęte rozwiązanie ułatwi budowę i modernizację tuneli kolejowych oraz ich użytkowanie, zwłaszcza na terenach zurbanizowanych.

Zobacz też: Inwestycje na kolei wreszcie się rozpędzają

"Obecny stan prawny, a w szczególności brak przepisów o tzw. własności warstwowej powoduje, że budowa tunelu metodą wiertniczą - co do zasady - powinna się odbywać po przeniesieniu własności nieruchomości znajdujących się nad tunelem na rzecz Skarbu Państwa i przekazaniu ich w użytkowanie wieczyste PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Jednak takie rozwiązanie, w szczególności na terenie zurbanizowanym (wraz ze stojącymi na nich kamienicami) byłoby rozwiązaniem nieracjonalnym, przede wszystkim ze względu na koszty oraz przejęcie gruntów i infrastruktury mieszkaniowej praktycznie zbędnych dla zarządcy infrastruktury kolejowej, a także nieprzewidywalne problemy własnościowe" - czytamy dalej.

Projekt wprowadza też nowe instytucje wsparcia dla funkcjonowania kolei historycznych i turystycznych. Chodzi o nieodpłatne przekazywanie przez PKP i spółki przez nie utworzone zbędnego mienia ruchomego i materiałów pozostałych po remontach i modernizacji infrastruktury kolejowej na rzecz organizacji pozarządowych działających w tym obszarze.

Rozwiązanie to ułatwi takim organizacjom pozyskiwanie zabytków techniki kolejowej i opiekę nad nimi, natomiast spółki kolejowe będą mogły pozbyć się mienia, które stanowi dla nich obciążenie, a jego wartość sprawia, że nie znajduje się na nie nabywca. Ponadto, w przypadku kolei historycznych i turystycznych przewidziano zwolnienie ich z obowiązku stosowania przepisów dotyczących interoperacyjności.

Projektowana regulacja umożliwi również zarządcom kolei wąskotorowych uzyskiwanie dofinansowania na ich działalność i rozwój, w tym od jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają obowiązywać po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, podsumowano w informacji.

Tagi: pkp, giełda, wiadomości, gospodarka, gospodarka polska, najważniejsze, giełda na żywo
Źródło:
ISBnews
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz
15-02-2018

Siedlecki esdipJakie tunele? Peelka to potrafi tylko szyny kłaść.

Rozwiń komentarze (1)

Wybrane dla Ciebie