Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PKP PLK chce mieć umowy o wartości ok. 27 mld zł do końca roku

9
Podziel się:

Prezes PKP PLK przyznał, że rok 2016 był rokiem przeglądu i ogłaszania postępowań przetargowych, natomiast rok 2017 będzie kontynuacją ogłaszania przetargów i przede wszystkim rozstrzygnięć postępowań, podpisywania umów i wejściem wykonawców na place budowy.

PKP PLK chce mieć umowy o wartości ok. 27 mld zł do końca roku
(Jacek Bereźnicki)

PKP Polskie Linie Kolejowe szacują, że na koniec tego roku będą miały podpisane umowy na modernizacje linii kolejowych wartości około 27 mld zł.

- Szacujemy, że w tym roku podpiszemy umowy na 20-22 mld zł. Dlatego ten rok będzie bardzo dużym wyzwaniem. Mamy już kontrakty wartości ponad 7 mld zł w trakcie realizacji z podpisanych umów w roku ubiegłym - powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

- Dokładając do umów, które już mamy w realizacji te, na które podpiszemy kontrakty w tym roku, to w realizacji na koniec 2017 będą kontrakty wartości ok. 27 mld zł. To daje nam już blisko 40 proc. wartości Krajowego Programu Kolejowego - dodał.

Prezes powiedział, że w tym roku PKP PLK ogłoszą przetargi wartości 9-10 mld zł i przyznał, że średnio na każdym postępowaniu przetargowym spółka notuje ok. 15 - 20 proc. oszczędności w stosunku do kosztorysu.

Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. jest programem organizującym wydatki o wartości blisko 67 mld zł, przeznaczone na inwestycje kolejowe.

Zdaniem szefa PKP PLK istnieje duża szansa, że program zostanie zrealizowany. - Jestem realnym optymistą i uważam że jest duża szansa na zrealizowanie Krajowego Programu Kolejowego - powiedział Merchel.

Prezes przyznał, że rok 2016 był rokiem przeglądu i ogłaszania postępowań przetargowych, natomiast rok 2017 będzie kontynuacją ogłaszania przetargów i przede wszystkim rozstrzygnięć postępowań, podpisywania umów i wejściem wykonawców na place budowy.

Niedawno Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła krytyczny raport dotyczący inwestycji na kolei. NIK wytknęła Polskim Liniom Kolejowym, że nie dostosowały zakresu budów do swoich możliwości. W efekcie część zaplanowanych projektów w Wieloletnim Programie Inwestycji Kolejowych nie została wykonana. Realizacja zadań w planowanym terminie, w latach 2011-15, miała zapewnić między innymi podniesienie przepustowości linii kolejowych i poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Nie zostały też wykorzystane pieniądze unijne, przeznaczone na modernizację linii kolejowych. Do końca 2015 r. nie zakończono niemal połowy ze 153 projektów ujętych w programie i nie wykorzystano ponad 11,3 mld zł zaplanowanych w 2011 r. ze środków unijnych na infrastrukturę kolejową. Miliardy złotych wydane w tym czasie na modernizację oraz budowę linii i stacji kolejowych poprawiły ich stan techniczny, jednak dla pasażerów niewiele się zmieniło - pociągi nadal nie rozwijają dużych prędkości na trasach (więcej o tym tutaj)
.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(9)
Kukuryku
7 lat temu
No tygrysie europy zrobcie cos bez kasy z uni ,nawet nie postawicie jednego rozkladu pociagow
Urszula
7 lat temu
Beznadziejne połączenia kedzierzyn kozle Gdynia. Żeby choć jednego połączenia bezpośrednio nie było wstyd.
zycie PKP w P...
7 lat temu
ale PKP popisalo sie -:) Gdansk-Elblag ,hm ostatni pociag na rozjazdach na przesiadkowej stacji Tczew musze dojechac do Tczewa przed 22.15 aby byc w Elblagu o 23.15 "Pedolino"-:) to ostatni pociag w Elblagu , ktory konczy bieg w tym miescie-:(
BeKa1956
7 lat temu
Jechałem z Warszawy do Zakopanego.Bilety w obydwie strony dla 2 osób 218 zł. W pociągu,który miał opóżnienie 45 min. syf,kiła i mogiła. Brudno,śmierdząco.Łazienka ? tylko z nazwy. Zakaz palenia-tylko na teoretycznie. Gdzie ta kolej , która tak pięknie pokazujecie ?
byr
7 lat temu
Jak się uda, to dzięki PiSowi.