Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

PKP PLK chce mieć umowy o wartości ok. 27 mld zł do końca roku

22
Podziel się:

Prezes PKP PLK przyznał, że rok 2016 był rokiem przeglądu i ogłaszania postępowań przetargowych, natomiast rok 2017 będzie kontynuacją ogłaszania przetargów i przede wszystkim rozstrzygnięć postępowań, podpisywania umów i wejściem wykonawców na place budowy.

PKP PLK chce mieć umowy o wartości ok. 27 mld zł do końca roku
(Jacek Bereźnicki)

PKP Polskie Linie Kolejowe szacują, że na koniec tego roku będą miały podpisane umowy na modernizacje linii kolejowych wartości około 27 mld zł.

- Szacujemy, że w tym roku podpiszemy umowy na 20-22 mld zł. Dlatego ten rok będzie bardzo dużym wyzwaniem. Mamy już kontrakty wartości ponad 7 mld zł w trakcie realizacji z podpisanych umów w roku ubiegłym - powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

- Dokładając do umów, które już mamy w realizacji te, na które podpiszemy kontrakty w tym roku, to w realizacji na koniec 2017 będą kontrakty wartości ok. 27 mld zł. To daje nam już blisko 40 proc. wartości Krajowego Programu Kolejowego - dodał.

Prezes powiedział, że w tym roku PKP PLK ogłoszą przetargi wartości 9-10 mld zł i przyznał, że średnio na każdym postępowaniu przetargowym spółka notuje ok. 15 - 20 proc. oszczędności w stosunku do kosztorysu.

Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. jest programem organizującym wydatki o wartości blisko 67 mld zł, przeznaczone na inwestycje kolejowe.

Zdaniem szefa PKP PLK istnieje duża szansa, że program zostanie zrealizowany. - Jestem realnym optymistą i uważam że jest duża szansa na zrealizowanie Krajowego Programu Kolejowego - powiedział Merchel.

Prezes przyznał, że rok 2016 był rokiem przeglądu i ogłaszania postępowań przetargowych, natomiast rok 2017 będzie kontynuacją ogłaszania przetargów i przede wszystkim rozstrzygnięć postępowań, podpisywania umów i wejściem wykonawców na place budowy.

Niedawno Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła krytyczny raport dotyczący inwestycji na kolei. NIK wytknęła Polskim Liniom Kolejowym, że nie dostosowały zakresu budów do swoich możliwości. W efekcie część zaplanowanych projektów w Wieloletnim Programie Inwestycji Kolejowych nie została wykonana. Realizacja zadań w planowanym terminie, w latach 2011-15, miała zapewnić między innymi podniesienie przepustowości linii kolejowych i poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Nie zostały też wykorzystane pieniądze unijne, przeznaczone na modernizację linii kolejowych. Do końca 2015 r. nie zakończono niemal połowy ze 153 projektów ujętych w programie i nie wykorzystano ponad 11,3 mld zł zaplanowanych w 2011 r. ze środków unijnych na infrastrukturę kolejową. Miliardy złotych wydane w tym czasie na modernizację oraz budowę linii i stacji kolejowych poprawiły ich stan techniczny, jednak dla pasażerów niewiele się zmieniło - pociągi nadal nie rozwijają dużych prędkości na trasach (więcej o tym tutaj)
.

wiadomości
gospodarka
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(22)
WYRÓŻNIONE
Waldek z Głan...
9 lat temu
Jest ich sześciu bo Kaczyńskiemu już nie chce się zawracać sobie głowy takimi drobiazgami. Tym razem zamiast wybierać będzie rzucał kostką.
archiminiwili
9 lat temu
Pan Prezes ma duże zasługi na kolei i wielkie doświadczenie, szczególnie w oszczędzaniu na pracownikach oraz wprowadzaniu terroru wśród ludzi zatrudnionych na kolei w Olsztyńskim ZLK ,gdy był tam Dyrektorem. Prawdziwy,rasowy Solidarnościowiec.
Cegla
9 lat temu
Bo wieje albo dmie jak na dworcu kieleckim. ,,,,,,