Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Polacy liczą, że zmiany na rynku pracy ich nie dotkną. Brakuje nam kluczowych kompetencji

162
Podziel się:

Polakom na rynku pracy brakuje umiejętności analitycznego i logicznego myślenia, zdolności przełożenia teorii na praktykę oraz rozwiązywania problemów. Odstajemy również w kwestii kompetencji cyfrowych. Co piąty Polak nigdy nie skorzystał z Internetu, a tylko 39 proc. korzysta z komputera w pracy. W UE odsetek ten wynosi średnio 50 proc.

Polacy liczą, że zmiany na rynku pracy ich nie dotkną. Brakuje nam kluczowych kompetencji
(deliormanli/iStockphoto)

Polakom na rynku pracy brakuje umiejętności analitycznego i logicznego myślenia, zdolności przełożenia teorii na praktykę oraz rozwiązywania problemów. Odstajemy również w kwestii kompetencji cyfrowych. Co piąty Polak nigdy nie skorzystał z Internetu, a tylko 39 proc. korzysta z komputera w pracy. W UE odsetek ten wynosi średnio 50 proc.

Jakie umiejętności będą niezbędne u pracownika przyszłości?

  • Kompetencje cyfrowe, czyli umiejętności sprawnego i skutecznego wykorzystywania Internetu i komputerów, poprzez wyszukiwanie informacji, tworzenie treści, obsługę urządzeń i rozwiązywanie problemów.
  • Ocena wiarygodności źródeł i umiejętne ich wykorzystanie. Dotyczy to głównie wiedzy pochodzącej z Internetu i urządzeń mobilnych, które już teraz stają się naszym głównym źródłem informacji.
  • Inteligencja społeczna, będąca kluczową w pracy zespołowej oraz na stanowiskach związanych z zarządzaniem pracownikami. Jest ona ważna zwłaszcza w pracy interakcyjnej, której sukces zależy od dobrze prowadzonej komunikacji.
  • Elastyczność i otwartość na zmiany. Należy sobie uświadomić, że wiedza zdobyta w szkole nie zawsze będzie aktualna i przydatna, a stabilne zatrudnienie w wyuczonym zawodzie to już przeszłość. Dlatego tak ważne jest nabywanie nowych umiejętności.

Wszechstronność cechą pracownika przyszłości

Eksperci w raporcie "Aktywni + Przyszłość Rynku Pracy" przewidują, że by utrzymać się na rynku pracy, pracownicy staną przed wyzwaniem połączenia wielu kompetencji – przede wszystkim strategicznych, biznesowych i związanych ze znajomością IT. Pracownik umiejący je wykorzystywać i łączyć, już teraz nazywany jest tzw. e-liderem. Do 2020 roku gospodarka Unii Europejskiej będzie potrzebowała aż miliona takich pracowników.

- Zauważamy zmianę myślenia o zawodzie, jako konkretnej specjalizacji w jednej dziedzinie. W przyszłości poradzą sobie osoby, które będą umiały wejść w rolę przywódcy, stratega i analityka. Taki pracownik będzie wiedział, jakie wnioski wyciągnąć z analizy danych, jak wykorzystać je w strategii, oraz jak na tym wszystkim zarobić – mówi Katarzyna Merska, koordynator ds. Komunikacji w Gumtree.pl.

Czego pracodawca szuka, ale nie znajduje

Według raportu "Kapitał ludzki w Sektorze Komunikacji Marketingowej", który został opracowany przez IAB Polska we współpracy z SAR i ZFPR, aż 62 proc. polskich pracodawców z tego dynamicznie rozwijającego się sektora, zapytanych o braki w kompetencjach potencjalnych pracowników, wskazuje umiejętność analitycznego i logicznego myślenia.

W czołówce brakujących kompetencji u pracowników, w opinii ponad połowy pracodawców, znajduje się również zdolność przełożenia teorii na praktykę, rozwiązywania problemów, a także wyszukiwania i analizy danych.

- Aby rozwinąć te kompetencje, potrzebna jest przede wszystkim znajomość narzędzi i modeli, które muszą być umiejętnie wykorzystywane. Jednak za taką wiedzą musi iść doświadczenie, a w jego zdobywaniu na pewno pomocne jest analizowanie i rozwiązywanie studium przypadków, tzw. case studies - zaznacza Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.

To jednak nie wszystko, nad czym powinny pracować osoby szukające pracy.

- Ważne jest też kształtowanie postaw przywódczych, czyli leadership, ponieważ w transformacji cyfrowej chodzi nie tylko o technologię, ale o strategię, przywództwo i nowy sposób myślenia. Dotyczy to wszystkich, nie tylko managerów i osób na stanowiskach zarządczych - dodaje ekspert.

Według danych z raportu Gumtree.pl, aż 48 proc. Polaków uważa, że za 10 lat nadal będzie pracować w swoim aktualnym zawodzie i wykonywać te same zadania, co obecnie. Polacy zauważają transformację rynku pracy, liczą jednak na to, że ich samych owe zmiany nie dotkną. Niestety, jak wynika z dostępnych badań, są w błędzie.

Źródło: newsrm.tv

wiadomości
gospodarka
gospodarka polska
KOMENTARZE
(162)
WYRÓŻNIONE
nx
8 lat temu
pracodawcom brakuje u pracowników umiejetności rozwiązywania problemów !!! uhaha. Za oferowane przez siebie stawki poscy pracodawcy mogą sobie znaleźć jedynie biernych wykonawców. Twórcze myślenie to towar sporo droższy
Viola
8 lat temu
To uczelnie "szlifują" głąbów. Kazdy z nas był na uczelni- nieważne jakiej- to wie ilu jest niemyślących, monolitow przytakujących nauczycielowi, wykładowcy:) najgorsza robotę robią nauczyciele z podstawówek i średniej szkoły. Gimnazja to totalna pomyłka.
.............
8 lat temu
"(...)Czego pracodawca szuka, ale nie znajduje" A może powinni zapytać czego szuka pracownik, ale nie znajduje. Tu odpowiedź byłaby prostsza, wypłaty. Bo jak na razie to pracodawcy szukają ludzi z multum umiejętności, uprawnień i języków, a w zamian proponują 2 tyś. brutto i kartę multi sport. śmiech na sali, nic dziwnego, że ludziom bardziej opłaca się siedzieć w kieszeni mopsów niż pracować.
...
Następna strona